W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Autonomiczne pojazdy

Dzięki 5G drogi staną się bezpieczniejsze. Upowszechnienie sieci 5G może ułatwić wprowadzenie na drogi całkowicie autonomicznych pojazdów oraz wyposażenie tradycyjnych samochodów w inteligentne systemy bezpieczeństwa.

Droga dwupasmowa przez las a na niej dużo samochodów.

Szacuje się, że wszystkie urządzenia, w które wyposażony jest pojedynczy autonomiczny samochód, czyli kamery, radary, sonary czy czujniki laserowe, przetwarzają około 400 GB danych dziennie. Dzięki sieci 5G dane będą błyskawicznie przesłane i bez opóźnień przetwarzane zdalnie przez znacznie sprawniejsze i szybsze algorytmy sztucznej inteligencji w centralnych ośrodkach przetwarzania danych. Następnie te algorytmy, korzystając z tego, że sieć 5G pracuje niemal bez opóźnień, będą mogły wydawać polecenia samochodowi. Opóźnienie w sieci 5G to maksymalnie 10 milisekund, czyli tysięcznych części sekundy, podczas gdy czas reakcji człowieka prowadzącego samochód to w najlepszym wypadku pół sekundy.

Korzystające z sieci 5G pojazdy będą mogły „porozumiewać się” między sobą oraz z infrastrukturą drogową czy innymi urządzeniami, takimi jak smartfony przechodniów. To z kolei umożliwi unikanie niebezpieczeństw czy płynne rozładowywanie korków. Na przykład gwałtownie hamujący samochód, który będzie chciał uniknąć zderzenia z pieszym, wyśle informację do pojazdów znajdujących się za nim, a te niemal jednocześnie rozpoczną hamowanie. Z takich systemów będą mogły skorzystać także samochody, w których za kierownicą będzie siedział człowiek. 

Ale inteligentne pojazdy to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale i oszczędności, bo samochody połączone ze sobą dzięki nowej technologii, umożliwiającej niemal natychmiastowy czas reakcji, mogą na drodze zachowywać o wiele mniejsze odstępy bez ryzyka kolizji. To z kolei przekłada się na mniejsze zużycie paliwa, bo samochody jadące blisko siebie napotykają na mniejszy o 20 do 60 proc. opór powietrza. W przypadku jazdy po autostradzie, przekłada się to na oszczędność blisko 25 proc. paliwa.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
17.04.2019 14:18 Kinga Graczyk
Pierwsza publikacja:
17.04.2019 14:18 Kinga Graczyk
{"register":{"columns":[]}}