W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

E-usługi

W ramach Projektu zostaną udostępnione dwie e-usługi publiczne (A2C i A2B) na najwyższym 5 poziomie dojrzałości (personalizacja): e-EDM i e-Rejestracja oraz jedna e-usługa wewnątrzadministracyjna (A2A) e-Analizy.

E-usługa publiczna e-EDM

Usługa e-EDM to odpowiedź na jeden z głównych problemów zgłaszanych przez pacjentów: utrudniony dostęp do własnej dokumentacji medycznej (historii choroby). Dzięki wdrożeniu Lokalnych Repozytoriów EDM po stronie Dziedzinowych Systemów Informatycznych Szpitali - Partnerów oraz Rejestru EDM i integracji rozwiązania z Elektroniczną Platformą Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych pacjent uzyska pełną informację na temat zdarzeń medycznych oraz szybki zdalny dostęp do niej. Poprzez Elektroniczną Platformę Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych pacjent zarządzi dostępem do własnej EDM, może nadawać i odbierać dostęp usługodawcom. Zarówno pacjent jak i upoważniony personel podmiotów leczniczych będzie mógł zażądać udostępnienia dokumentacji z Lokalnego Repozytorium EDM. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom zgodnym z profilem IHE-XDS udostępnienie odbędzie się automatycznie co w praktyce zlikwiduje czas oczekiwania na EDM (obecnie wydanie kopii trwa od kilku do kilkunastu dni). Dzięki temu EDM będzie stale dostępna w procesie leczenia co zwiększy bezpieczeństwo pacjentów przez umożliwienie lekarzom podejmowanie decyzji klinicznych na podstawie wiarygodnych danych.

E-usługa publiczna e-Rejestracja

Usługa e-Rejestracja to odpowiedź na kolejny główny problem identyfikowany przez pacjentów:  utrudniony kontakt telefoniczny z rejestracją, szczególnie w godzinach porannych lub długi czas osobistego oczekiwania w przychodni. Umożliwi ona pacjentowi zdalną rezerwację terminu wizyty w poradni Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej i Podstawowej Opieki Zdrowotnej udostępnianego przez podmioty lecznicze uczestniczące w Projekcie. Pacjent będzie mógł dokonać rejestracji niezależnie od miejsca pobytu dzięki udostępnieniu tej usługi w sieci Internet.

W ramach tej usługi pacjent będzie miał możliwość również anulowania rezerwacji lub zmiany terminu wizyty, zostanie również poinformowany o wszelkich zmianach wprowadzonych przez podmiot leczniczy. Usługa zostanie również zintegrowana z usługą e-skierowań udostępnianą przez Elektroniczną Platformę Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych dzięki czemu pacjent będzie mógł dołączyć e-skierowanie. Taka funkcjonalność zapewnia, że wszystkie czynności związane z rejestracją na wizytę mogą być obsłużone w ramach e-Rejestracji co eliminuje konieczność osobistego stawiennictwa w podmiocie leczniczym. Zwiększa to w znaczący sposób dostępność do świadczeń w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami i osób których miejsce zamieszkania jest oddalone od siedziby podmiotu leczniczego.

E-usługa e-Analizy

Usługa e-Analizy, umożliwi MSWiA jako instytucji nadzorującej szpitale (Partnerów Projektu) na dostęp do wiarygodnych i porównywalnych danych o procesach w nich  zachodzących co przyczyni się do podniesienia efektywności tych procesów, w tym również efektywności kosztowej. Natomiast kierującym podmiotami umożliwi poprawę  zarządzania, w tym optymalizację kosztową, świadczeń zdrowotnych. Usługa będzie stanowiła źródło informacji do doskonalenia działalności dla podmiotów leczniczych, dzięki informacjom od pacjentów oraz danych o świadczeniach zdrowotnych i ich kosztach dostępnych w Systemie Raportowo-Analitycznym.

Zgromadzone dane o procesach leczenia będą udostępnione w formie raportów ilościowych i jakościowych obywatelowi/pacjentowi. Pozwoli to na wybór poradni Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej lub Podstawowej Opieki Zdrowotnej, a w przyszłości oddziału szpitalnego, Partnera Projektu, którego oferta może optymalnie (dostępność, jakość) zaspokoić jego potrzeby zdrowotne. Dzięki temu usługa umożliwi obywatelowi/pacjentowi, na podstawie udostępnionych danych statystycznych i ankiet pacjentów, wybór szpitala lub przychodni/ poradni Partnera Projektu, którego oferta może optymalnie (dostępność, jakość) zaspokoić jego potrzeby zdrowotne. W ramach tej usługi pacjent będzie mógł również ocenić realizację świadczenia zdrowotnego poprzez wypełnienie ankiety satysfakcji z udzielonego świadczenia, które uzyskał po e-rejestracji. Dostęp do wiarygodnych informacji na temat jakości procesu leczenia jest jedną z kluczowych niezaspokojonych potrzeb pacjentów. Pacjenci obecnie w praktyce pozbawieni są informacji na temat danych ilościowych i jakościowych na temat procesu leczenia, a ich wybór podmiotu leczniczego i lekarza wynika najczęściej z informacji od znajomych lub przyzwyczajeń. Dzięki udostępnionej usłudze pacjenci będą mogli nie tylko pozyskać informację na temat procesu leczenia np. jak dużo zabiegów danego typu wykonał podmiot w ostatnim roku lecz sami będą mogli na podstawie profesjonalnych formularzy ocenić realizowana świadczenia. Ocena pacjentów również będzie elementem informacji udostępnianych pacjentowi. Dzięki usłudze pacjent będzie mógł wybrać podmiot, który w najpełniejszym stopniu spełnia jego oczekiwania, a po zrealizowanej wizycie ocenić świadczenie.

Należy podkreślić, że realizacja e-usługi e-Analizy jest niezbędna do wdrożenia usługi typu A2C polegającej na udostępnieniu pacjentom informacji o jakości leczenia w poszczególnych podmiotach leczniczych wraz z możliwością ich porównywania, co pozwoli na podejmowanie przez pacjentów świadomych decyzji dotyczących wyboru miejsca leczenia. Pośrednio wpłynie to pozytywnie na samą jakość leczenia. Świadomość zarządzających podmiotami, iż informacja o jakości leczenia staje się powszechnie dostępna stymuluje większą dbałość o te aspekty. W konsekwencji e-usługa e-Analiz przyczyni się do usprawnienia procesów zarządzania i nadzoru nad podmiotami leczniczymi poprawiając efektywność i jakość oferowanych świadczeń zdrowotnych. Przyczyni się również do kreowania potrzeb pacjentów na świadczenie nowych usług lub modyfikacje już istniejących usług, również tych objętych Projektem tj. e-usługi e-Rejestracja. Na podstawie przeprowadzanych analiz, będą mogły być podejmowane decyzje o charakterze strategicznym, co do rozwoju innych e-usług A2B lub A2C, które obejmuje Projekt oraz potrzeb w zakresie rozwoju nowych usług. Zespół projektowy przeprowadzi analizy możliwości wykorzystania Platformy e-Usług, jako narzędzia do ich rozwoju. Dodatkowo, w związku z uruchomieniem w ramach POPC działania 2.4 „Tworzenie usług i aplikacji wykorzystujących e-usługi publiczne i informacje sektora publicznego” zauważalnie widoczne jest zwiększone zainteresowanie przedsiębiorców danymi udostępnionymi przez administrację publiczną, które posłużą do budowy nowych rozwiązań (w tym usług) w oparciu o udostępniane dane, informacje lub analizy.

{"register":{"columns":[]}}