W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Informator ekonomiczny

Gospodarka Danii

System gospodarczy i najważniejsze strategie gospodarcze

Gospodarkę Danii charakteryzuje model „flexicurity”, elastycznym rynku pracy, rozbudowanym systemie zabezpieczenia socjalnego oraz aktywnej polityce rynku pracy. Model ten łączy bezpieczeństwo socjalne z łatwością zatrudniania i zwalniania pracowników. Dania, jako kraj liberalny gospodarczo, opiera swoją politykę na zasadach solidarności społecznej, zapewniającej równy dostęp obywateli do opieki medycznej, edukacji, kultury i zabezpieczenia społecznego, które finansowane są z wysokich i progresywnych podatków.

Gospodarka Danii należy do najbardziej konkurencyjnych na świecie i od lat zajmuje czołowe miejsca w międzynarodowych rankingach. Według dostępnych danych, kraj jest liderem w Europie pod względem warunków prowadzenia działalności gospodarczej, oferując stabilne ramy prawne, efektywną administrację oraz rozwiniętą infrastrukturę cyfrową.

Jednym z największych wyzwań gospodarki duńskiej pozostaje niedobór siły roboczej, dotykający takie sektory jak przemysł, budownictwo, opieka zdrowotna, usługi, sektor IT oraz energia odnawialna. Problem niedoboru siły roboczej w IT ma być częściowo rozwiązywany dzięki strategii przyjętej w 2022 roku, zakładającej rozwój umiejętności cyfrowych w społeczeństwie. Ponadto rząd planuje aktywizację niestudiujących młodych dorosłych (NEET), wśród których problem bezrobocia jest szczególnie dotkliwy.

Organy administracji rządowej odpowiedzialne za problematykę gospodarczą

 Ministerstwo GospodarkiMinisterstwo Przemysłu, Przedsiębiorczości i Spraw FinansowychMinisterstwo Finansów, a także Ministerstwo Spraw Społecznych i Wewnętrznych. W Danii sądownictwo gospodarcze pozostaje w gestii licznych sądów rejonowych i dwóch sądów krajowych oraz Sądu Morskiego i Handlowego (Sø- og Handelsretten) z siedzibą w Kopenhadze, który jest właściwy dla rozstrzygania międzynarodowych sporów gospodarczych.

 Władza sądownicza i sądownictwo gospodarcze

W Danii sądownictwo gospodarcze pozostaje w gestii licznych sądów rejonowych i dwóch sądów krajowych oraz Sądu Morskiego i Handlowego (Sø- og Handelsretten) z siedzibą w Kopenhadze. Sąd Morski i Handlowy jest właściwy dla rozstrzygania międzynarodowych sporów gospodarczych. Do spraw stosunków pracodawców właściwy jest sąd pracy (Arbejdsretten), natomiast w sprawach dotyczących nieprzestrzegania umów o warunkach zatrudnienia i wynagrodzenia urzędników publicznych sądem właściwym jest Sąd Urzędniczy (Tjenestemandsretten), podległy Sądowi Pracy. W Danii istnieje też Biuro Ombudsmana – odpowiednika polskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Rzecznik jest powoływany przez parlament. W 1974 r. powołany został rzecznik konsumentów, który nadzoruje przestrzeganie prawa w działalności gospodarczej i występuje w ochronie praw konsumentów.

Władza sądownicza w Danii jest sprawowana przez niezawisłe i niezależne sądy. Dania jest podzielona na 24 okręgi sądowe, posiadające po jednym sądzie rejonowym funkcjonującym jako pierwsza instancja sądownicza. W Danii działają dwa sądy wyższej instancji – tzw. sądy krajowe. Są to: sąd zachodni (Vestre Landsret) dla Półwyspu Jutlandzkiego z siedzibą w Viborgu oraz wschodni (Østre Landsret) z siedzibą w Kopenhadze, obsługujący wyspy. Sąd Najwyższy (Højesteret) mający siedzibę w Kopenhadze, pełni funkcję sądu apelacyjnego dla wyroków i postanowień wydanych przez sądy krajowe oraz Sąd Morski i Handlowy.

Główne sektory gospodarki i ich udział w PKB

Duńska gospodarka opiera się na handlu, a jej kluczowymi sektorami są usługi, które generują ponad 75,5% PKB, oraz przemysł, obejmujący produkcję tworzyw sztucznych, metali, chemikaliów, farmaceutyków i elektroniki profesjonalnej. Do najważniejszych gałęzi przemysłu należą wydobycie ropy i gazu, przemysł stoczniowy, odzieżowy, farmaceutyczny, maszynowy oraz elektroniczny. Wydobycie ropy i gazu maleje z roku na rok w związku z dążeniem Danii do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Rolnictwo zatrudnia około 3% siły roboczej i wytwarza 1,6% PKB, a aż 2/3 jego produkcji trafia na eksport. Dominującą część sektora (70%) stanowi hodowla, produkcja mięsa (głównie wieprzowiny) oraz produktów odzwierzęcych.

Polityka kursowa

W obszarze polityki monetarnej Dania korzysta z wyłączenia traktatowego (tzw. opt-out) i posiada własną walutę – duńską koronę (DKK). Dania uczestniczy w mechanizmie ERM II, co oznacza, że kurs DKK może wahać się względem EUR w przedziale +/-2,25%. Obecny kurs wynosi około 7,5 DKK za 1 EUR. Na Wyspach Owczych, oprócz korony duńskiej, funkcjonuje korona farerska, emitowana przez Narodowy Bank Danii. Banknoty farerskie są wymienialne na duńskie w stosunku 1:1, lecz nie stanowią prawnego środka płatniczego na terenie Danii.

Surowce i technologie krytyczne

Duńska gospodarka od ponad 50 lat korzysta z wydobycia ropy i gazu, będąc eksporterem tych surowców od 1997 roku. Szczyt wydobycia ropy naftowej przypadał na 2004 rok, po czym zaczął on drastycznie spadać w związku z realizacją polityki neutralności klimatycznej. Rząd Danii zobowiązał się do całkowitego zaprzestania wydobycia ropy i gazu z duńskiej części Morza Północnego do 2050 roku oraz do zakończenia poszukiwań tych surowców na lądzie. Wartość produkcji w 2014 roku wynosiła 40,7 mld DKK, w tym 33,6 mld DKK z ropy i 7,1 mld DKK z gazu. Oprócz ropy i gazu Dania wydobywa również sól, diatomit, wapień, glinę, piaski i żwiry, które są istotne dla lokalnej gospodarki i eksportu.

Dania prowadzi również intensywne badania nad nowoczesnymi technologiami, w tym robotyką i nanotechnologią. Kluczowe obszary badań obejmują czujniki i czipy, które znajdują zastosowanie w medycynie, przemyśle i energetyce. W ramach strategii Digital Strategy 2022–2025 rząd inwestuje w cyfryzację sektora publicznego, dążąc do jeszcze większej automatyzacji i ułatwienia dostępu obywateli do usług publicznych.

Infrastruktura

Infrastruktura w Danii charakteryzuje się nowoczesną i efektywną siecią transportową, obejmującą ok. 74 tys. km dróg, z czego ok. 1300 km stanowią autostrady, oraz 2633 km trakcji kolejowej, w większości zarządzanej przez państwową spółkę Banedanmark. Dania posiada dziesięć portów handlowych, z których najważniejsze to porty w Kopenhadze, Aarhus, Aalborg i Esbjerg, oraz cztery lotniska – w Kopenhadze, Billund, Aarhus i Aalborgu. W 2021 roku rząd Danii ogłosił plan rozbudowy infrastruktury do 2035 roku. W ramach tego planu priorytetami są modernizacja sieci drogowej, kolejowej i rozbudowa infrastruktury transportu publicznego. 

Flota morska

Poza rozbudowanymi portami morskimi, Dania dysponuje również jedną z najnowocześniejszych morskich flot handlowych na świecie. Jest to możliwe dzięki zaawansowanym technologiom wdrażanym przez duńskich armatorów, takich jak Maersk, który odgrywa kluczową rolę w globalnym handlu morskim, a który sukcesywnie wprowadza do swojej floty statki napędzane metanolem, co znacząco redukuje emisje gazów cieplarnianych.

Podstawowe dane makroekonomiczne

Podstawowe dane makroekonomiczne

 

2023

2024 (prognoza)

2025 (prognoza)

PKB nominalne (USD ceny bieżące)

 404,2 mld

 409,99 mld

 424,99 mld              

PKB (PPP)

441,73 mld

 462 mld

 477,15 mld

Stopa wzrostu PKB (realna)

1,8%

 2,1%

1,5%

PKB per capita (nominalne)

68,3 tys. USD

 68,9 tys. USD

71,13 tys. USD

PKB per capita (PPP)

74,46 tys. USD

77,64 tys. USD

79,98 tys. USD

Stopa inflacji (CPI)

 3,3%

 1,9%

 2,3%

Stopa bezrobocia

 5,1%

 5,6%

 6,0%

Rating kredytowy Fitch / Moody's / S&P

 AAA

Aaa

AAA

Deficyt i nadwyżki budżetowe

3,1%

1,4%

0,7%

Dług publiczny (% PKB)

29,3%

26,5%

25,1%

Podstawowe dane demograficzne

Dane demograficzne

Liczba ludności (w tys.)

5 982 117 

Siła robocza (w tys./mln, dane krajowe)

3 024 230 

Rozmiar klasy średniej (% społeczeństwa)

69 %

Poziom ubóstwa (% populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa)

0,2%

Współczynnik Giniego

28,3 (2021) 

Współczynnik HDI

0,952 (2022) 

Handel zagraniczny i inwestycje

Podstawowe produkty i usługi importowe i eksportowe, najważniejsi partnerzy handlowi

W sierpniu 2024 roku eksport Danii wyniósł 170 mld DKK, a import 141,6 mld DKK, co oznacza wzrost w porównaniu do sierpnia 2023 roku, gdy wartości te wynosiły odpowiednio 155 mld DKK dla eksportu i 139 mld DKK dla importu. Kluczowymi partnerami handlowymi Danii pozostają Niemcy oraz USA. Import z Niemiec wyniósł około 20 mld DKK, natomiast eksport 17,325 mld DKK, co wskazuje na ujemne saldo w relacjach z tym krajem. W przypadku USA eksport osiągnął wartość 31,265 mld DKK, a import 16,292 mld DKK, co odzwierciedla dodatnie saldo w wymianie handlowej z tym partnerem. Kluczowymi sektorami eksportu Danii są: transport morski, chemikalia i powiązane produkty oraz maszyneria z wyłączeniem sprzętów dostawczych, a także żywe zwierzęta, jedzenie, napoje i wyroby tytoniowe.

Oprócz Niemiec i USA, ważnymi partnerami handlowymi Danii są Szwecja, Holandia, Francja, Norwegia, Wielka Brytania i Chiny. W sierpniu 2024 roku większy udział w zyskach eksportowych miały dobra materialne, które osiągnęły wartość 77 mld DKK, w porównaniu do usług o wartości 68 mld DKK.

W 2023 roku eksport netto Danii (towarów i usług) w znaczący sposób przyczynił się do dodatniego bilansu płatniczego, który wyniósł nieco ponad 10% PKB. Jest to odzwierciedlenie silnej pozycji Danii jako eksportera netto oraz jej globalnej konkurencyjności.

Główne kierunki inwestycji zagranicznych

W 2023 r. wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych duńskich firm wzrosła do 1749 mld DKK, osiągając rekordowy poziom, do czego przyczyniły się przede wszystkim inwestycje firm farmaceutycznych i dużych przedsiębiorstw przemysłowych. Głównymi kierunkami duńskich inwestycji zagranicznych były USA (274 mld DKK), Wielka Brytania (264 mld DKK), Niemcy (181 mld DKK), Szwecja (132 mld DKK), Singapur (104 mld DKK), Norwegia (62 mld DKK), Francja (55 mld DKK), Szwajcaria (55 mld DKK) i Polska (47 mld DKK).

W 2023 r. wartość zagranicznych inwestycji w Danii wyniosła 887 mld DKK. Największymi inwestorami są podmioty zarejestrowane w Wielkiej Brytanii (153 mld DKK), Szwecji (123 mld DKK), Luksemburgu (116 mld DKK), Norwegii (92 mld DKK) i Niemczech (62 mld DKK). Polskie inwestycje w Danii plasowały się na poziomie 1,42 mld DKK.

 

Rynek pracy

Dostęp do rynku pracy dla obywateli RP

Od 1 maja 2009 r. zniesiono okres przejściowy dotyczący ograniczenia wolnego przepływu siły roboczej z nowych krajów członkowskich UE. Obecnie obywateli polskich obowiązują przepisy stosowane na równi wobec wszystkich obywateli UE.

W Danii nie istnieje obowiązek uzyskiwania przez obywateli polskich zezwolenia na pobyt i pracę. Przy pobycie do 3 miesięcy, a w przypadku pobytu związanego z poszukiwaniem pracy do 6 miesięcy, nie istnieją w tym kraju żadne wymogi związane z koniecznością załatwiania formalności pobytowych. Osoby przyjeżdżające do Danii w celu podjęcia pracy na okres dłuższy niż 3 miesiące, muszą najpóźniej przed upływem 3 miesięcy od wjazdu na terytorium tego kraju wystąpić do władz duńskich z wnioskiem o ich zarejestrowanie i wydanie stosownego zaświadczenia, tzw. dowodu rejestracji pobytu obywateli UE, stanowiącego dokumentację prawa legalnego pobytu i pracy w Danii powyżej 3 miesięcy. Rejestracja następuje po złożeniu formularza wniosku (OD1) z załączoną umową o pracę lub wystawionym przez pracodawcę zaświadczeniem o zatrudnieniu. Powyższy dowód rejestracji pobytu wystawiany jest bezterminowo i zachowuje swoją ważność, dopóki spełnione są warunki, które stanowiły podstawę jego wystawienia. Prawo do uzyskania dowodu rejestracji pobytu mają osoby pozostające w stosunku pracy, osoby prowadzące indywidualną działalność gospodarczą, osoby studiujące, a także osoby posiadające odpowiednie środki finansowe w zakresie wystarczającym na zapewnienie utrzymania i nie stanowiące ryzyka stania się obciążeniem dla finansów publicznych.

Duński rynek pracy znacznie różni się od modelu polskiego. Bardzo ważną rolę pełnią w nim związki zawodowe i organizacje pracodawców. To one decydują o płacach i warunkach pracy. W Danii nie istnieje ustawowa płaca minimalna, wysokość wynagrodzenia jest ustalana w układach zbiorowych negocjowanych przez związki pracowników i pracodawców.

Dania uzależnia od konkretnych okoliczności / analizy każdego przypadku, czy obywatel UE / EOG (w tym obywatel duński), jest uważany za pracownika na mocy prawa UE. Najważniejsze jest stwierdzenie faktu, czy dana osoba ma rzeczywiste zatrudnienie, czy wykonuje usługi dla- i pod kierownictwem innej osoby, od której otrzymuje wynagrodzenie. Zatrudnienie, które jest marginalne (mniej niż 10-12 godzin tygodniowo), jest wyłączone z zakresu problematyki swobody przepływu pracowników.

Ustawa o oddelegowaniu pracowników do pracy za granicą, którą objęci są pracownicy delegowani w Danii, chroni pracowników przed niekorzystnym traktowaniem przez pracodawcę, i zapewnia oddelegowanemu pracownikowi możliwość wniesienia w Danii sprawy do sądu w celu obrony praw pracowniczych. Pracownicy oddelegowani do pracy za granicą, którzy czasowo mają pracować w Danii, muszą mieć odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swojej pracy. Niektóre zagraniczne kwalifikacje muszą być zatwierdzone przez Duńską Inspekcję Pracy, natomiast pracodawca musi upewnić się, że pracownik posiada inne, niezbędne kwalifikacje.

Pracownicy delegowani mają prawo do pracy na takich samych zasadach, jak pracownicy duńscy, są także objęci duńskimi przepisami dotyczącymi równego traktowania i wynagrodzenia, niedyskryminacji oraz niektórymi przepisami dotyczącymi czasu pracy. Jeśli chodzi o prawo do urlopu, pracownicy delegowani są objęci przepisami regulującymi urlop w Polsce, ale mają też zagwarantowane minimalne zasady określone przez duńską Ustawę Urlopową.

W pierwszej poł. 2017 r. gospodarze układów zbiorowych, tj. związki zawodowe, uzgodniły zasady dotyczące opłacania składek przez firmy zagraniczne. Wg uzgodnionych zasad firmy zagraniczne nie wnoszą składek na fundusz urlopowy, jeżeli pracownicy zagraniczni mają prawo do 2,8 dni urlopu w miesiącu (25 lub więcej dni w roku) i otrzymują za ten okres wynagrodzenie w wysokości 12,5% lub więcej. Jeżeli pracownik ma mniej dni urlopu i należy mu się (wg polskich przepisów) mniejsze wynagrodzenie za czas urlopu, wówczas różnicę należy odprowadzać do duńskiego funduszu urlopowego. Takie rozwiązanie jest oczywiście wyjściem naprzeciw problemom polskich firm zw. z podwójnym oskładkowaniem, jakkolwiek z powodu różnic w przepisach w PL i DK, może ono powodować trudności w wyliczaniu i porównywaniu zasad odnoszących się do urlopu i wynagrodzenia za urlop.

Poważną barierą w świadczeniu usług na terenie Danii jest ponadto lista zawodów regulowanych, na której znajduje się 178 pozycji. Wykonywanie tych zawodów dozwolone jest dopiero po uprzednim uzyskaniu zezwolenia i po spełnieniu wymogów określonych przepisami prawnymi. Ma to miejsce zwłaszcza w przypadku zawodów związanych z wykonywaniem instalacji elektrycznych, wodociągowych, sanitarnych i gazowych. W ww. zawodach, oprócz autoryzacji osoby wykonującej te zawody, konieczna jest autoryzacja przedsiębiorstwa, wiążąca się z wysoką opłatą oraz posiadaniem wdrożonego i funkcjonującego systemu zarządzania jakością, potwierdzonego przez jednostkę certyfikującą.

Wykaz dni świątecznych i wolnych od pracy

Dni wolne od pracy
Nowy Rok - 1 stycznia
Wielkanoc
Niedziela Palmowa, tj. niedziela na tydzień przed Wielkanocą
Wielki Czwartek, tj. czwartek przed Wielkanocą
Wielki Piątek, tj. piątek przed Wielkanocą
Poniedziałek Wielkanocny, czyli dzień po Wielkanocy
Dzień Wniebowstąpienia – maj/czerwiec, 5 tygodni i 4 dni po Wielkanocy
Zielone Świątki – maj, 7 tygodni po Wielkanocy
Zesłanie Ducha Świętego – dzień po Zielonych Świątkach
Boże Narodzenie – 25 grudnia
Drugi dzień Bożego Narodzenia – 26 grudnia

Dni wolne od pracy w przypadku zawarcia porozumień zbiorowych lub często finansowane przez pracodawców
Święto Pracy – 1 maja
Dzień Konstytucji – 5  czerwca
Wigilia Bożego Narodzenia – 24 grudnia
Sylwester – 31 grudnia

 

Współpraca z Polską

Dwustronna współpraca gospodarcza

Obroty handlu zagranicznego z Danią (w tys. EUR)

ROK

2021

2022

2023

Import

2909432

4341756

6561837

Eksport

4706319

5830682

5689718

Saldo

1796887

1488926

–872119

Import w odsetkach

1,9

2,3

3,5

Eksport w odsetkach

2,2

2,2

2,2

Handel

Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków eksportowych dla Danii. W 2022 r. eksport z Danii do Polski osiągnął wartość 50 mld DKK po raz pierwszy w historii relacji obu państw i stanowił ok. 2,7% duńskiego eksportu, będąc 9. co do wielkości rynkiem eksportowym Danii. Dzięki szybkiemu rozwojowi eksportu do Polski, Dania zapewnia ok. 30 tys. nowych miejsc pracy. Wstępne dane pokazały, że eksport do Polski wzrósł po raz kolejny w 2023 r. Głównymi towarami eksportowymi z Danii do Polski są żywność (przede wszystkim mięso i ryby), maszyneria i tekstylia.

Dania, według danych za 2022 r., była dla Polski 17. partnerem eksportowym (z udziałem 1,7%) i 23. importowym (z udziałem 1,2%). W eksporcie z Polski do Danii kluczowymi dobrami są: maszyneria, wybory stalowe, meble i tekstylia. W latach 2003-2022 eksport towarów z Polski do Danii wzrósł o 420%. W latach 2012-2022 nadwyżka Polski w handlu usługami z Danią wzrosła o 985%.

Inwestycje

W 2023 r. Polska była szóstym krajem w Europie pod względem wartości duńskich inwestycji (47 mld DKK). W latach 2017-2022 ich wartość zwiększyła się o 75%. Duńskie firmy w 2022 r. zapłaciły w Polsce 1,67 mln zł podatku, a ponad 750 firm z kapitałem duńskim zatrudniało łącznie ponad 75 tys. osób (pracujących przede wszystkim w firmie Sokołów, należącej do grupy Danish Crown, oraz duńskiej sieci supermarketów Netto).

Dania i Polska silnie współpracują w obszarze zielonej transformacji i energetyki – m.in. w ramach projektów farm offshore realizowanych przez duńską firmę Ørsted we współpracy z PGE Baltica. Duńska firma Vestas dostarczyła 76 turbin wiatrowych dla projektu Baltic Power. Z drugiej strony, polskie bezpośrednie inwestycje w Danii są bardzo niewielkie i ich całkowita wartość w 2023 r. plasowała się na poziomie 1,42 mld DKK.

Baza traktatowa Polska-Dania

Polsko-duńskie stosunki gospodarcze regulują postanowienia dorobku prawnego Unii Europejskiej na podstawie podpisanego 16 kwietnia 2003 r. w Atenach i obowiązującego od 1 maja 2004 roku Traktatu dotyczącego przystąpienia Polski i 9 innych krajów do Unii Europejskiej (Dz.U. 2004 nr 90, poz. 864).

Najważniejszymi umowami regulującymi wzajemne stosunki gospodarcze ponadto są:

  1. Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 6 grudnia 2001 r. (Dz.U. 2003 nr 43 poz. 368) oraz Protokół z dnia 07.12.2009 r. (Dz.U. 2010 Nr 241, poz. 1613);
  2. 16 czerwca 2004 r. zostało podpisane „Memorandum o współpracy w zakresie zagadnień energetycznych pomiędzy organami krajowych administracji Rzeczypospolitej Polskiej i Królestwa Danii, właściwych w sprawach energii”. W celu wypełnienia intencji zawartych w memorandum organy administracji spotykali się na przemian w Rzeczypospolitej Polskiej i w Królestwie Danii. Ponadto, w ramach memorandum organizowane są kampanie informacyjne promujące doświadczenia duńskie;
  3. Wspólny Komunikat o współpracy między Polską a Danią podpisany przez Ministrów Spraw Zagranicznych w kwietniu 2015 r.;
  4. Wspólne oświadczenie o współpracy i wymianie informacji nt. świadczenia usług i delegowania pracowników podpisane w dniu 8 kwietnia 2015 przez ministrów pracy Polski i Królestwa Danii.
  5. Umowa o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji z dn. 1 maja 1990 r. została rozwiązana za porozumieniem stron. 31 stycznia 2019 r. zakończono proces ratyfikacji porozumienia o jej zakończeniu podpisanego 17 października 2017 r. (Dz.U. 2019 poz. 191);
  6. Umowa w sprawie rozgraniczenia obszarów morskich na Morzu Bałtyckim podpisana w dn. 19 listopada 2018 r.
  7. Umowa między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie projektu Baltic Pipe podpisana w dn. 11 grudnia 2018 r. (Dz. U. poz. 673).
  8. Porozumienie o współpracy między Ministerstwem Obrony Danii a Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony z dn. 1 lutego 2024 r.

 

Współpraca wielostronna

Udział w inicjatywach i organizacjach wielostronnych o charakterze gospodarczym

Dania, jako kraj założycielski, aktywnie uczestniczy w pracach OECD, monitorując działalność wielu komitetów. Dania jest także członkiem Komitetu ds. Rozwoju (DCD-DAC), Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu (ECMT), Międzynarodowej Agencji Energii (IEA), Agencji Energii Nuklearnej (NEA) oraz Klubu Afryki Zachodniej i Sahelu (Sahel & West Africa Club). Ponadto, od 1 stycznia 1995 r. Dania jest członkiem Światowej Organizacji Handlu (WTO), uznając kompetencje wspólnotowe w obszarze polityki handlowej.

Dania jest również członkiem i aktywnie uczestniczy w pracach regionalnych organizacji ekonomicznych: EWG / Unii Europejskiej (od 1973 r.); Rady Państw Morza Bałtyckiego z siedzibą w Sztokholmie (od czasu jej utworzenia w Kopenhadze w dniu 6 marca 1992 r.), Rady Nordyckiej (od momentu jej utworzenia w 1952 r.), Komisji Helsińskiej ds. ochrony środowiska Morza Bałtyckiego (HELCOM) – od wejścia w życie Konwencji Helsińskiej w 1980 r., Współpracy Energetycznej Państw Regionu Morza Bałtyckiego – Baltic Sea Region Energy Cooperation (BASREC) – od jej utworzenia w 1999 r. przez Radę Państw Morza Bałtyckiego, Bałtyckiego Forum Rozwoju (Baltic Development Forum, w latach 1998 – 2018). Poza tym, Dania jest udziałowcem i uczestniczy w działalności gospodarczej Grupy Banku Rozwoju Afryki (The African Development Bank Group), Grupy Banku Rozwoju Azji (The Asian Development Bank Group) oraz Grupy Banku Rozwoju Państw Ameryki (The Inter-American Development Bank Group).

W 2015 r. Dania – jako pierwszy kraj nordycki – przystąpiła do tworzonego przez Chiny Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB).

1 czerwca 2017 r. Dania, jako jedno z pierwszych państw UE, ratyfikowała porozumienie o wolnym handlu z Kanadą (CETA). Ratyfikację tego porozumienia handlowego poparły największe centrale związkowe oraz Konfederacja Przemysłu Duńskiego (DI). Dania uznaje CETA za najbardziej ambitne porozumienie handlowe wynegocjowane do tej pory przez UE, jak również za wzór dla przyszłych porozumień FTAs oraz polityki handlowej UE w następnych latach.

W Kopenhadze ma swoje siedziby wiele organizacji międzynarodowych, których Dania jest członkiem:

  • Europejska Agencja ds. Środowiska (European Environment Agency, EEA);
  • Europejskie Biuro Radiokomunikacji (European Radiocommunications Office, ERO);
  • Europejska Organizacja Rybołówstwa (Eurofish);
  • Centrum Informacyjne Globalnej Bioróżnorodności (Global Biodiversity Information Facility, GBIF);
  • Biuro Obsługi Zamówień Publicznych UNDP (Inter-Agency Procurement Services Office, IAPSO UNDP);
  • Międzynarodowa Rada Badań Morza (International Council for the Exploration of the Sea, ICES);
  • Zgromadzenie Parlamentarne OBWE (Parliamentary Assembly of the Organization for Security and Cooperation in Europe, OSCE);​​​​​​
  • Nordyckie Biuro Łącznikowe Funduszu Ludnościowego ONZ (UN Population Fund);
  • Fundusz ONZ ds. Pomocy Dzieciom (United Nations Childrens Fund – UNICEF);
  • Agencja Zamówień Publicznych ONZ (United Nations Office for Project Services, UNOPS);
  • Światowy Program Żywnościowy (World Food Program, WFP);
  • Europejskie Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia (Regional Office for Europe – World Health Organization, WHO).
Polityka gospodarcza Danii wewnątrz UE

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Danii promuje wolny handel na skalę globalną i ściśle współpracuje z państwami UE na bazie wielu porozumień i umów międzynarodowych. Gospodarka jest silnie uzależniona od eksportu i importu między krajem a państwami członkowskimi, a jednym z najważniejszych aspektów relacji gospodarczych Danii z UE jest kwestia kosztów i korzyści ze swobody przepływu osób i świadczenia usług, stanowiących fundament Jednolitego Rynku.

15 grudnia 2023 r. duńskie partie polityczne zawarły z rządem porozumienie w sprawie polityki europejskiej. Ustalono wówczas, że politycy będą pracować na rzecz współpracy gospodarczej w UE, która ma m.in. ograniczyć dług publiczny państw członkowskich. Ponadto, Dania nawołuje do inwestowania na poziomie unijnym w transformację ekologiczną i cyfrową oraz obronność, a także do zapewnienia konkurencyjności UE i wsparcia państw członkowskich w rozwijaniu państw opiekuńczych w krajach innych niż Dania.

Duński model rynku pracy, jak również system zabezpieczenia społecznego, poddawany jest presji ze strony zagranicznej siły roboczej. Dania chce utrzymać skuteczny nadzór nad m.in. warunkami podatkowymi i środowiskiem pracy zagranicznych przedsiębiorstw poprzez zobowiązanie do rejestracji zagranicznego usługodawcy w rejestrze usługodawców zagranicznych (RUT). Rząd Danii z niechęcią przyjmuje propozycje dyrektywy Komisji Europejskiej, która wprowadziłaby płacę minimalną, opowiadając się za funkcjonującym w kraju modelem negocjacji zbiorowych, bazującym na porozumieniach związków zawodowych z rządem w sprawie płac.

Baza traktatowa Dania-UE

  1. Traktat z Maastricht został odrzucony w referendum. Po wielu negocjacjach z wówczas dwunastoma członkami UE, Dania ostatecznie zgodziła się na podpisanie traktatu, ale zastrzegła prawo do korzystania z czterech tzw. „klauzuli wyłączających” (opt-out): w sprawie wprowadzenia wspólnej waluty (euro) oraz rezygnacji z duńskiego obywatelstwa i zastąpienia go europejskim (ostatecznie plany te unieważniono na poziomie unijnym w 1997 r. po przyjęciu Traktatu Amsterdamskiego), a także europejskiej ingerencji w politykę prawną oraz uczestnictwa we Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony. W 2022 r. Dania zrezygnowała jednak z wcześniej przyjętej klauzuli opt-out i została członkiem Europejskiej Agencji Obrony.
  2. Dania podpisała Traktaty z Amsterdamu, Nicei i Lizbony.
  3. Dania jest członkiem Strefy Schengen.
  4. Dania aktywnie popiera zieloną politykę UE, w tym Europejski Zielony Ład i założenia pakietu „Fit for 55”.

 

Dodatkowe informacje

Różnice kulturowe w kontaktach biznesowych

Duński sposób pracy opiera się na dobrej komunikacji i ma charakter zespołowy. Oczekuje się aktywnego uczestnictwa w dyskusji, swobodnej wymiany myśli i opinii, a także śmiałej inicjatywy przy rozwiązywaniu problemów. Umiejętność negocjacji i współpracy jest bardzo ceniona.

Hierarchia w firmach jest zazwyczaj płaska i obowiązują nieformalne stosunki między pracownikami, którzy na każdym szczeblu zwracają się do siebie po imieniu. Managerów uważa się bardziej za liderów zespołów niż decydentów delegujących zadania innym osobom. W dobrym tonie jest skromność w rozmowach i zachowaniu, natomiast nie na miejscu jest obnoszenie się ze swoimi indywidualnymi osiągnięciami, pozycją społeczną bądź bogactwem. Przeważnie obowiązuje nieformalny dress code, w złym guście są wyzywające kroje oraz przesadzony makijaż. Dobrą praktyką jest włączanie wydarzeń towarzyskich w działania biznesowe. Przed rozpoczęciem negocjacji biznesowych oczekuje się small talku, który rozluźni atmosferę i  będzie miękkim przejściem do rozmowy właściwej. Duńczycy nie stronią od humoru również w sytuacjach biznesowych i należy się przygotować się na dozę ironii i sarkazmu, które jednak nie powinny być brane za obrazę. Duńczycy cenią pogodę ducha i umiejętność dystansu do żartów z samego siebie.

Standardem w środowisku biznesowym w Danii są elastyczne godziny pracy i duże zaufanie pracodawcy do pracownika. Istotny jest efekt pracy i dotrzymywanie terminów, a od pracowników oczekuje się wysokiego stopnia niezależności oraz umiejętności planowania pracy własnej. Taka praktyka sprzyja utrzymaniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, co również jest tu bardzo cenione.

Przydatne kontakty i linki

Ministerstwa


Agencje rządowe


Samorządy gospodarcze


Prasa ekonomiczna i finansowa

 Portale polskie w Danii


Data aktualizacji: 12.2024

{"register":{"columns":[]}}