W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego

07.09.2022

Projekt ustawy budżetowej na 2023 rok oraz projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 był przedmiotem posiedzenia Rady Dialogu Społecznego, które odbyło się 7 września 2022r.

Zdjęcie przedstawia siedzące za stołem prezydialnym dwie osoby. Licząc od lewej strony: Andrzej Radzikowski - Przewodniczący Rady Dialogu Społecznego oraz Piotr Patkowski - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów. W tle osób baner z napisem Rada Dialogu Społecznego. Po lewej stronie flaga UE. Nad banerem wisi godło Polski.

Projekt ustawy budżetowej na 2023 rok oraz projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 był przedmiotem posiedzenia Rady Dialogu Społecznego, które odbyło się 7 września 2022r. Stronę rządową reprezentowali: Piotr Patkowski – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Dariusz Piontkowski – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki, Jacek Żalek – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Jan Kanthak – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Piotr Bromber – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia, Kamila Król – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, Adam Guibourgé-Czetwertyński – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
Wiceminister P. Patkowski przedstawił istotne dane makroekonomiczne zawarte w projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. Zakłada on, że w 2022 r. realny PKB zwiększy się o 4,6 proc., a w 2023 r. tempo jego wzrostu wyniesie 1,7 proc. Przewiduje się, że stopa bezrobocia wyniesie na koniec 2022 r. 5,0 proc., a na koniec 2023 r. 5,4 proc. Podkreślił, że planowany poziom dochodów budżetu państwa w 2023 r. będzie uwarunkowany obecną sytuacją gospodarczą oraz przyjętym szacunkiem makroekonomicznym. Zakłada się, że w 2023 r. dochody podatkowe wzrosną o 17,4 proc. w ujęciu nominalnym. Następnie wskazał, że w projekcie przyjęto prognozę dochodów budżetu państwa w kwocie  604,4 mld zł., wydatki zaplanowano w wysokości 669,4 mld zł. a deficyt budżetu ma wynieść nie więcej niż 65 mld zł. Ponadto zabezpieczone zostały niezbędne środki na kontynuację dotychczasowych, priorytetowych działań m.in.: środki na kluczowe programy społeczne dotyczące wspierania rodziny, waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2023 r. oraz 13. emeryturę, zwiększenie finansowania potrzeb obronnych Polski ,wzrost nakładów na finansowanie ochrony zdrowia, wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na poziomie 7,8% proc., wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli na poziomie 7,8% proc.

Następnie  wiceminister P. Patkowski przedstawił najważniejsze zmiany zaproponowane w projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023. Proponuje się m.in. ustalenie w roku 2023 wysokości wynagrodzeń sędziów, prokuratorów i innych pracowników; zamrożenie świadczeń socjalnych, tj. na poziomie ustawowym obowiązującym dla roku 2020. W przypadku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych podstawą naliczania odpisu będzie przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2019 r. Ponadto projektowana regulacja wprowadza m.in. przepisy dotyczące zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz funkcjonowania Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zawarto przepisy dotyczące realizacji wydatków budżetu państwa oraz zmiany związane m.in. ze szkolnictwem wyższym, Funduszem Solidarnościowym czy przepisy dotyczące Funduszu Pracy.

Strona społeczna odnosząc się do przedstawionych projektów ustaw zwróciła uwagę m.in. na konieczność zmiany wskaźników w odniesieniu do propozycji wysokości płacy minimalnej na 2023 r. jak również wzrostu wynagrodzeń w sferze finansów publicznych. Poruszyli problem wynagrodzeń nauczycieli jak również środków na ochronę zdrowia. Ponadto zwrócono uwagę na kwestię zamrożenia odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Odniesiono się do zmniejszonych środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Poza tym poruszono kwestię środków z Krajowego Planu Odbudowy, wpływu uchodźców na rynek pracy i wydatków z tym związanych oraz wysokich wpływów podatkowych. Poruszono również kwestię emerytur stażowych.

Ponadto strona społeczna Rady Dialogu Społecznego podjęła następujące uchwały:

  • Uchwałę Nr 112 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 7 września 2022 r. w sprawie trudnej sytuacji przedsiębiorców Stacji Kontroli Pojazdów oraz zakresu projektu zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • Uchwałę Nr 113 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 7 września 2022 r. w sprawie projektu ustawy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw (druk 2476).
  • Uchwałę Nr 114 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 7 września 2022 r. w sprawie rozszerzenia taryfowej ochrony odbiorców gazu.
  • Uchwałę Nr 115 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 7 września 2022 r. w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (druk sejmowy 2449) (dalej: projekt ustawy lub nowelizacja Megaustawy).

 

{"register":{"columns":[]}}