Posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego
22.04.2024
Ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przewodniczyła posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego, które odbyło się 22 kwietnia 2024 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”. Obrady poświęcone były bieżącym działaniom Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, rozwiązaniom zmierzającym do wspierania rynku usług wsparcia dla osób starszych oraz aktualizacji Krajowego planu w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030.
W posiedzeniu stronę rządową reprezentowali Katarzyna Kotula - Ministra ds. Równości, Marzena Okła-Drewnowicz - Ministra ds. Polityki Senioralnej, Łukasz Krasoń – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Sebastian Gajewski - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Hanna Majszczyk – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie, Zbigniew Ziejewski – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Marek Kos – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia, Konrad Wojnarowski – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Przemysław Koperski – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Finansów, Maciej Gdula – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Izabela Ziętka – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Wiceminister Ł. Krasoń - Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych poinformował o dodatkowych 770 mln zł w roku 2024 jak i również w kolejnym na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami w Polsce. Podkreśl, że dofinansowanie dla pracodawców na zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami wzrośnie o 15%. Zauważył, że to ważna inicjatywa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz resortu finansów, mająca na celu wspieranie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami . Wiceminister zaznaczył, że wsparcie osób z niepełnosprawnościami są inwestycją dla naszego kraju.
Ministra A. Dziemianowicz-Bąk podkreśliła jak ważne są dla ministerstwa kwestie związane z aktywnością zawodową i z zatrudnieniem. Poinformowała o najnowszych danych Eurostatu, które obrazują, że bezrobocie w Polsce jest jednym z najniższych w Europie i jest na poziomie najniższym od 30 lat. Odniosła się także do kwestii zwolnień grupowych w polskich firmach. Zaznaczyła, że w 2023 r. pracodawcy zgłosili zamiar zwolnienia grupowego 30 tys. pracowników z czego w efekcie zwolniono tylko 17 tys. Zapewniła, że MRPiPS na bieżąco monitoruje informacje o zwolnieniach w Polsce. Podkreśliła, że mimo stabilnej sytuacji na rynku pracy podjęła decyzję, aby prewencyjne uruchomić dodatkowe 50 mln zł z rezerwy Funduszu Pracy na działania dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe.
Następnie Ministra A. Dziemianowicz-Bąk poinformowała o działaniach legislacyjnych podjętych w ostatnim czasie przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Wymieniła projekty ustaw, które zostały wpisane do wykazu prac legislacyjnych RM są to m.in.: o rynku pracy i służbach zatrudnienia, o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych, o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS (dodatkowa waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych), o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS oraz niektórych innych ustaw (podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego), o świadczeniu honorowym z tytułu ukończenia 100 lat życia czy wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa.
Ponadto Ministra poinformowała, że 9 kwietnia 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka „Aktywny rodzic”. Ustawa ta wprowadza m.in. do systemu prawnego trzy świadczenia wspierające rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka: aktywni rodzice (1500 zł dla rodziców aktywnych zawodowo), aktywnie w żłobku (dofinansowanie do żłobka do 1500 zł) i aktywnie w domu (500 zł dla rodziców, wychowujących swojego malucha w domu).
Ministra wskazała również, że w resorcie trwają prace m.in.: nad zmianą kodeksu pracy polegającą na wliczeniu do okresu zatrudnienia okresu prowadzenia działalności gospodarczej indywidualnie lub w formie spółki cywilnej, jak również wykonywania zlecenia lub świadczenia usług albo wykonywania pracy na podstawie umowy agencyjnej oraz prace nad wdrożeniem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE ws. adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w UE.
W dalszej części spotkania M. Okła-Drewnowicz – Ministra ds. Polityki Senioralnej przedstawiała informacje na temat wyzwań i możliwości rozwiązań zmierzających do wspierania rynku usług wsparcia dla osób starszych w Polsce. Zaznaczyła, że dostępność usług o charakterze opiekuńczym w Polsce jest ograniczona. Brak jest podmiotów, które wspierałyby zatrudnienie opiekunów osób starszych i były pośrednikiem pomiędzy osobą poszukującą opiekuna a opiekunem. Większość usług opiekuńczych opiera się na wsparciu opiekunów będących członkami rodziny osoby starszej. Poinformowała, że obserwuje się stały wzrost udziału osób starszych w populacji Polski.
Ministra zwróciła uwagę na trzy kwestie dotyczące: usług rynku pracy w obszarze wsparcia/pracy w charakterze opiekunów, wyzwań oraz propozycji rozwiązań w świetle starzejącego się społeczeństwa. Podkreśliła, że usługi opiekuńcze adresowane do osób starszych realizowane są obecnie w ramach systemu pomocy społecznej. Obejmuje on usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze świadczone w miejscu zamieszkania osoby, która tej opieki potrzebuje. Usługi te mogą być realizowane w ośrodkach wsparcia albo jako całodobowe usługi świadczone w domach pomocy społecznej, rodzinnych domach pomocy społecznej lub w placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom z niepełnosprawnościami, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku. Zaznaczyła, że pomimo rozwiązań prawnych w zakresie świadczenia usług opiekuńczych w systemie pomocy społecznej zakres udzielanego wsparcia obecnie jest niewystarczający względem istniejących potrzeb. Według przeprowadzonych badań szacowane potencjalne zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze o charakterze niemedycznym wśród osób 60 lat i więcej w 2022 r. wyniosło ok. od 220-490 tys. osób. Podkreśliła, że prognozowany jest wzrost popytu na te usługi, który będzie trwał do 2030 r.
Nastepnie poinformowała o projekcie ustawy o bonie senioralnym, który został umieszczony w wykazie prac legislacyjnych i programowych RM. Program skierowany do seniorów w wieku 75+ i ich pracujących rodzin. Jest to świadczenie pozwalające na sfinansowanie usługi wsparcia o charakterze opiekuńczym w miejscu zamieszkania seniora. Usługi te będą obejmowały pomoc w codziennych czynnościach, kontakt z otoczeniem, pomoc w przygotowaniu i spożywaniu posiłków. Bon senioralny będzie przeznaczony dla osób, które pracują i z tego powodu nie mogą zapewnić wsparcia bliskiej osobie starszej w codziennym funkcjonowaniu.
Wojciech Krawczyk – Dyrektor Departamentu Strategii i Analiz w Ministerstwie Klimatu i Środowiska przedstawił prezentację dotyczącą aktualizacji Krajowego planu w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030 roku (KPEiK). W dokumencie wskazano krajowe cele i założenia w obszarze polityki klimatyczno-energetycznej oraz określono polityki i działania, które służyć będą dążeniu do nich. Cele ułożono według pięciu wymiarów: 1 obniżenie emisyjności, 2 poprawa efektywności energetycznej, 3 bezpieczeństwo energetyczne, 4 wewnątrzunijny rynek energii, 5 badania, rozwój i konkurencyjność.
Dyrektor poinformował, że Polska przygotowała wstępną wersję aktualizacji KPEiK, którą przekazano do Komisji Europejskiej w dn. 1 marca br. W dokumencie przedstawiono pierwszy z dwóch wymaganych scenariuszy analitycznych tj. scenariusz bazowy (WEM, ang. with existing measures).Ten scenariusz odwzorowuje aktualną ocenę możliwego wkładu Polski w realizację unijnych celów klimatyczno-energetycznych na 2030 r. Przedstawia rozwój sytuacji na podstawie już działających instrumentów i zaplanowanych polityk. Zaznaczył, że w Ministerstwie Klimatu i Środowiska trwają zaawansowane prace nad drugim scenariuszem (WAM, ang. with additional measures), który zakłada wdrażanie nowych instrumentów polityki energetyczno-klimatycznej.
Następnie z udziałem partnerów społecznych odbyła się dyskusja w kwestiach poruszonych przez stronę rządową.
W drugiej części posiedzenia Rada Dialogu Społecznego przyjęła następujące uchwały:
• Uchwałę nr 68 Rady Dialogu Społecznego w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Rady Dialogu Społecznego za 2023 r.
• Uchwałę nr 128 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego w sprawie: realizacji postanowień Konwencji o pracy na morzu MOP w zakresie stworzenia systemu ubezpieczeń społecznych dla marynarzy zamieszkujących na terenie państwa, Członka Konwencji.
• Uchwałę nr 129 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego w sprawie: w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych.