W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego

15.07.2024

Ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przewodniczyła posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego, które poświęcone było propozycji wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r., propozycji zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. oraz propozycji średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na 2025 r.

Spotkanie odbyło się 15 lipca 2024 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”. W posiedzeniu stronę rządową reprezentowali: Marzena Okła-Drewnowicz - Ministra ds. Polityki Senioralnej, Andrzej Domański – Minister Finansów, Tomasz Siemoniak – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Maciej Lasek – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Sebastian Gajewski - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej,  Jacek Bartmiński – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych,  Ignacy Niemczycki – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, Hanna Majszczyk – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów i Konrad Wojnarowski – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Leszek Miętek - Przewodniczący Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych przedstawił informacje z przebiegu dyskusji jaka toczyła się w ramach Zespołu na temat: wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, propozycji zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent oraz średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na 2025 r. Poinformował, że organizacje związkowe: OPZZ, NSZZ „Solidarność” i FZZ uważają, że wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę powinien wynosić w 2025 r. nie mniej niż 8,14%. Natomiast wspólna propozycja organizacji pracodawców: BCC, FPP, Konfederacji Lewiatan, Pracodawców RP, ZPP, ZRP – mówi o  pozostawieniu na poziomie 4300 zł brutto tj. niezmienionym w stosunku do jej kwoty obowiązującej od 1 lipca 2024 r. Ponadto strona pracodawców wskazuje na fakt, iż przyszłoroczna płaca minimalna będzie kształtowana w oparciu o znowelizowane regulacje ustawowe, będące efektem transpozycji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. L. Miętek zakomunikował, że w kwestii  waloryzacji rent i emerytur strona pracowników oczekuje ustalenia wzrostu wskaźnika na poziomie inflacji plus 50% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia, wskazując jednocześnie, że 13. i 14. emerytura nie są systemowymi świadczeniami wpływającymi na wzrost podstawy świadczenia. Strona pracodawców poparła propozycję strony rządowej tj. pozostawienie zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. na ustawowym poziomie, który wynosi 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r.  Natomiast odnosząc się do wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej wskazał, że strona związkowa proponuje, iż wzrost wynagrodzeń powinien wynosić nie mniej niż 15% a zdaniem strony pracodawców wskaźnik wzrostu funduszu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej powinien zostać ukształtowany w 2025 r. na poziomie 7,9%
We wszystkich powyższych sprawach stronie społecznej nie udało się  wypracować wspólnego stanowiska. 

Minister A. Domański odnosząc się do propozycji wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w 2025 r. w wysokości 104,1% poinformował, że mając na uwadze propozycje partnerów społecznych zaproponuje Radzie Ministrów podwyższenie wskaźnika ponad propozycję przedstawioną Radzie uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych.

Ministra A. Dziemianowicz-Bąk poinformowała, że w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej trwają prace związane z nowelizacją ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę w związku z koniecznością wdrożenia dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej poinformowała. Ministra zakomunikowała, że ministerstwo skierowało wniosek o wpis do wykazu prac legislacyjnych rządu i jest gotowe do dalszych prac, konsultacji i uzgodnień nad przedmiotowym projektem. Ministra dodała, że spodziewa się, iż w najbliższym czasie do tego dojdzie mając na względzie listopadową datę wdrożenia wspomnianej dyrektywy. Wskazała, że w tej propozycji zostanie uregulowana m.in. kwestia wartości referencyjnej wzrostu płacy minimalnej.
Następnie Ministra A. Dziemianowicz-Bąk poinformowała, że Radzie Dialogu Społecznego w terminie 30 dni nie udało się uzgodnić stanowiska w przedmiotowej sprawie, w związku z czym Rada Ministrów ustali wysokość minimalnego wynagrodzenia na 2025 r., a także wysokość minimalnej stawki godzinowej na 2025 r. wraz z terminem zmiany tych wysokości, w drodze rozporządzenia, w terminie do dnia 15 września bieżącego roku.

Kolejnym omawianym punktem była kwestia zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent z FUS w 2025 r.  Wiceminister S. Gajewski zaznaczył, że kluczowe jest, aby waloryzacja i przyjęty wskaźnik waloryzacji odpowiadał dwóm zasadniczym funkcjom  waloryzacji emerytur i rent tj. utrzymaniu siły nabywczej tych świadczeń z chwili ich ustalenia po raz pierwszy (świadczenia emerytury, renty pełnia przede wszystkim funkcję alimentacyjną) oraz zapewnienie możliwości realizacji potrzeb na poziomie porównywalnym z osobami pracującymi. Podkreślił, że przyjęty model waloryzacji w ustawie o emeryturach i rentach z FUS opiera się o dwa elementy: cenowy i płacowy.  Element cenowy (tj. inflacja) jest stały i obiektywny. Natomiast drugi element – płacowy ma charakter zmienny i wynosi co najmniej 20%. Element płacowy ma swoje uzasadnienie w możliwościach finansów publicznych, gdyż przekłada się na wydatki po stronie FUS, KRUS i budżetu państwa. Mając na uwadze ograniczone możliwości finansów publicznych, szczególnie FUS i budżetu państwa – z którego pochodzi dotacja do FUS – propozycja Rady Ministrów wynosi 20% realnego wzrostu płac (poziom ustawowy).

Następnie Rada zajęła się sprawami różnymi. W tym punkcie omówiono sytuację w  PKP Cargo – największego przewoźnika kolejowego w Polsce. Informację w tym temacie przedstawiła strona związkowa. Poinformowano o działaniach zarządu Spółki PKP Cargo, który złożył wniosek do sądu o wszczęcie postepowania sanacyjnego. Poinformowano o planowanych zwolnieniach grupowych, które mają objąć 30%  zatrudnionych w PKP Cargo. Podkreślono, że tylko dialog  między pracodawcą i związkami zawodowymi jest kluczowy dla utrzymania stabilności firmy. Do przedstawionych problemów odniósł się przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury.

Ministra A. Dziemianowicz-Bąk nawiązując do przedstawionej sytuacji poinformował, że sprawa PKP Cargo była poruszana na posiedzeniu Prezydium i plenarnym Rady Dialogu Społecznego w dniu 25 czerwca 2024 r. Podkreśliła, że zgodnie z ustaleniami zwróciła się Ministra Infrastruktury z prośbą zwołanie Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. Kolejnictwa w celu przedyskutowania powyżej sprawy.  W udzielonej odpowiedzi Minister Infrastruktury zadeklarował, że wychodząc naprzeciw oczekiwaniom strony społecznej dotyczącym omówienia kwestii związanych z sytuacją w PKP CARGO S.A.  zaproponuje zainteresowanym przedstawicielom strony społecznej w Zespole Trójstronnym do Spraw Kolejnictwa zorganizowanie spotkania z obecnym kierownictwem PKP S.A. i PKP CARGO S.A.

Kolejne posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego zaplanowano na 9 września 2024 r. 

{"register":{"columns":[]}}