W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych

01.09.2022

Projekt ustawy budżetowej na 2023 rok oraz projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 był przedmiotem posiedzenia Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych, które odbyło się 1 września 2022 r.

Stronę rządową w spotkaniu reprezentowali: Sebastian Skuza – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Barbara Socha – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej oraz Piotr Patkowski – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Wiceminister S. Skuza poinformował, że  projekt ustawy budżetowej na 2023 r. został przyjęty 30 sierpnia br. i uwzględnia aktualną sytuację makroekonomiczną. Zakłada on, że w 2022 r. realny PKB zwiększy się o 4,6 proc., a w 2023 r. tempo jego wzrostu wyniesie 1,7 proc. Przewiduje się, że stopa bezrobocia wyniesie na koniec 2022 r. 5,0 proc., a na koniec 2023 r. 5,4 proc. Podkreślił, że planowany poziom dochodów budżetu państwa w 2023 r. będzie uwarunkowany obecną sytuacją gospodarczą oraz przyjętym szacunkiem makroekonomicznym. Zakłada się, że w 2023 r. dochody podatkowe wzrosną o 17,4 proc. w ujęciu nominalnym. Następnie wskazał, że w projekcie przyjęto prognozę dochodów budżetu państwa w kwocie  604,4 mld zł., wydatki zaplanowano w wysokości 669,4 mld zł. a deficyt budżetu ma wynieść nie więcej niż 65 mld zł. Ponadto zabezpieczone zostały niezbędne środki na kontynuację dotychczasowych, priorytetowych działań, jak również na realizację nowych, m.in.: środki na kluczowe programy społeczne dotyczące wspierania rodziny; waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2023 r. wskaźnikiem na poziomie 113,8 proc. oraz 13. emeryturę,; zwiększenie finansowania potrzeb obronnych Polski z 2,2 proc. PKB do 3 proc. PKB; wzrost nakładów na finansowanie ochrony zdrowia do ponad 6 proc. PKB; wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na poziomie 7,8% proc.; wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli na poziomie 7,8% proc. 

W dalszej części spotkania wiceminister S. Skuza odniósł się do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023. W projekcie proponuje się m.in. ustalenie w roku 2023 wysokości wynagrodzeń sędziów, prokuratorów i innych pracowników; zamrożenie świadczeń socjalnych, tj. na poziomie ustawowym obowiązującym dla roku 2020. W przypadku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych podstawą naliczania odpisu będzie przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2019 r. Ponadto projektowana regulacja wprowadza m.in. przepisy dotyczące zarzadzania długiem Skarbu Państwa oraz funkcjonowania Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zawarto przepisy dotyczące realizacji wydatków budżetu państwa oraz zmiany związane m.in. ze szkolnictwem wyższym, Funduszem Solidarnościowym czy przepisy dotyczące Funduszu Pracy.

Partnerzy społeczni odnosząc się do przedstawionych projektów ustaw zwrócili uwagę m.in. na kwestie dokonania korekty wskaźników w odniesieniu do propozycji wysokości płacy minimalnej na 2023 r. jak również braku weryfikacji wskaźnika wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej. Poruszyli problem wynagrodzeń nauczycieli jak również środków na ochronę zdrowia. Ponadto zwrócono uwagę na kwestię zamrożenia odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Odniesiono się do zmniejszonych środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Poza tym skierowano pytania dotyczące m.in.: tarczy antyinflacyjnej i jej ewentualnego przedłużenia na 2023 r.; środków na wypłatę 14. emerytury oraz wydatków związanych z napływem uchodźców. 
Ponadto poruszono kwestie środków z Krajowego Planu Odbudowy, wpływu uchodźców na rynek pracy oraz wysokich wpływów podatkowych. Odniesiono się do kwestii  zapisu art. 6.  projektu ustawy budżetowej dotyczącej udzielania przez Skarb Państwa poręczenia i gwarancji  do łącznej kwoty 200 000 000 tys. zł.

Ustalono, że kolejne posiedzenie Zespołu poświęcone kontynuacji dyskusji w powyższej tematyce odbędzie się 5 września br.

{"register":{"columns":[]}}