W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych

31.08.2023

Informacje na temat założeń projektu ustawy budżetowej na rok 2024 oraz ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 były przedmiotem posiedzenia Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych, które odbyło się 31 sierpnia i 5 września 2023 r.

Ze strony rządowej w spotkaniu uczestniczył Sebastian Skuza, Sekretarz Stanu,  Generalny Inspektor Informacji Finansowej w Ministerstwie Finansów oraz Barbara Socha, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej oraz przedstawiciele Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Finansów.

Wiceminister S. Skuza przedstawił założenia przyjętego prze Radę Ministrów projektu budżetu państwa na rok 2024. Poinformował, że projekt ustawy budżetowej został opracowany przy założeniach, że w 2024 roku inflacja wyniesie 106,6%, stopa bezrobocia rejestrowanego 5,2%, przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej 7794 zł. Według projektu ustawy budżetowej dochody budżetu państwa wyniosą 683,6 mld zł, a wydatki 848,3 mld zł mld zł. Budżet państwa według założeń ma być oparty na trzech filarach: bezpieczeństwie militarnym, ambitnych programach społecznych i ochronie zdrowia Polaków. Projekt zakłada wydatki: 190,9 mld zł na zdrowie (łącznie z NFZ);158,9 mld zł na obronność (wraz z Funduszem Wsparcia Sił Zbrojnych); 76,6 mld zł na subwencję oświatową; waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2024 r. wskaźnikiem waloryzacji na poziomie  112,3%. Ponadto budżet zakłada sfinansowanie wypłaty dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów (tzw. 13 i 14 emerytury). W budżecie zabezpieczono również środki na kluczowe programy społeczne takie jak Program „Rodzina 800+” , „Dobry start” oraz Rodzinny Kapitał Opiekuńczy. Wiceminister poinformował również, że strona rządowa proponuje średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w przyszłym roku w wysokości 112,3 proc.

Wiceminister B. Socha poinformowała o kosztach wypłaty dodatkowych rocznych świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów tzw. 13 i 14 emerytury, które wyniosą łącznie 25,9 mld zł oraz  programu „Mama +” który ma kosztować 700 mln zł. Poinformowała również, że zwiększenie środków na Radę Dialogu Społecznego nie jest jeszcze ujęte w projekcie budżetu, gdyż oczekuje na podpis Prezydenta pod nowelizacją ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. Dodała również, że wzrosną wydatki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) z 8,4 mld zł do 9,6 mld zł.

Partnerzy społeczni poruszyli szereg kwestii dotyczących m.in.: finansowania programów społecznych w tym dla obywateli Ukrainy, wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej czy wydatków z Funduszu Pracy.

Na forum Zespołu Stronie pracowników i stronie pracodawców nie udało się wypracować wspólnego stanowiska w sprawie projektu budżetu państwa na rok 2024.

 

{"register":{"columns":[]}}