Posiedzenie Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych
24.06.2024
Propozycja wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r., dyskusja na temat założeń projektu budżetu państwa na rok 2025 oraz propozycja zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. były przedmiotem posiedzenia Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych.
Spotkanie odbyło się 24 czerwca 2024 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”. Stronę rządową w posiedzeniu reprezentowała Katarzyna Nowakowska - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Jurand Drop – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.
Wiceminister K. Nowakowska przedstawiła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. Poinformowała, że stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, Rada Ministrów w dniu 14 czerwca br. przedstawiła Radzie Dialogu Społecznego propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w roku następnym, a także szereg informacji ekonomicznych o charakterze prognostyczno-statystycznym. Rada Ministrów proponuje przyjęcie minimalnego wynagrodzenia za pracę od dnia 1 stycznia 2025 r. w kwocie 4626 zł oraz minimalnej stawki godzinowej 30,20 zł. Propozycja minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości 4.626 zł oznacza wzrost o 326 zł, a ustalenie minimalnej stawki godzinowej w wysokości 30,20 zł, oznacza wzrost o 2,10 zł, w stosunku do kwot obowiązujących od 1.07.2024 r. Ponadto zakomunikowała, że szacowana liczba osób objętych regulacją będzie wynosić 3,1 mln.
Następnie wiceminister K. Nowakowska przedstawiła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r., gdzie strona rządowa proponuje pozostawienie zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r., na poziomie ustawowego minimum wynoszącego 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. Zgodnie z art. 89 ustawy o emeryturach i rentach z FUS wskaźnik waloryzacji w 2025 r. to średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2024 r. zwiększony o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r.
Temat dotyczący wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. będzie kontynuowany 3 lipca 2024 r.
Kolejnym omawianym punktem była informacja wiceministra finansów J. Dropa na temat: założeń projektu budżetu państwa na rok 2025; propozycji średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2025 oraz o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2025. Zakomunikował, że wzrost realnego PKB w 2024 r. wyniesie 3,1%. Przewiduje się, że po spowolnieniu tempa wzrostu gospodarczego w ubiegłym roku, w bieżącym roku nastąpi jego ożywienie. Wpływ na to będzie miała m.in. spadająca inflacja. Spożycie prywatne w 2024 r. wzrośnie realnie o 3,5% natomiast w 2025 r. wzrośnie w podobnej skali – o 3,6%. Produkt Krajowy Brutto wzrośnie realnie z 3,1% w 2024 roku do 3,7% w 2025 roku. W 2025 roku nastąpi wyraźny wzrost dynamiki inwestycji – zarówno prywatnych jak i publicznych. Inwestycje ogółem wzrosną o 10,2%. Import w 2024 r. zwiększy się o 4,8% %, a w 2025 r. wzrośnie do 7,5%. Wiceminister zakomunikował, ze sytuacja na rynku pracy pozostanie bardzo dobra. W 2024 r. oczekiwany jest spadek stopy bezrobocia rejestrowanego do 5,0% na koniec roku i jej spadek na koniec 2025 r. do 4,9%. Prognozowany jest wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, który wyniesie w 2024 r. 11,9%, a w 2025 r. 7,1%.
Na forum Zespołu stronie społecznej nie udało się wypracować wspólnego stanowiska w powyższych kwestiach.
Strona społeczna zabierając głos w dyskusji na ww. tematy poruszyła m.in. następujące kwestie dotyczące: zmian w składce zdrowotnej i jej wpływu na założenia budżetu państwa, wysokiego poziomu inflacji w powiazaniu z bonem energetycznym, monitoringu zwolnień grupowych i planowanych zmian w podatku PIT. Ponadto zwrócono się z pytaniami dotyczącymi czy planowana jest we wrześniu podwójna waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych oraz czy są przewidziane działania dotyczące wzrostu funduszu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.