W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych

13.06.2022

Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. oraz aktualizacja Programu Konwergencji to tematy prezentowane przez Ministerstwo Finansów na posiedzeniu Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych. Ponadto w porządku obrad znalazła się również informacja Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej na temat projektu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Spotkanie odbyło się 13 czerwca 2022 r. i przebiegało w formie wideokonferencji. Stronę rządową w posiedzeniu reprezentowała Anita Czerwińska - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej oraz Sebastian Skuza – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.
Wiceminister S. Skuza przedstawił najistotniejsze informacje nt. sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. Poinformował, że w 2021 r. gospodarka europejska odnotowała silne ożywienie. PKB w Unii Europejskiej zwiększył się o 5,3%. Stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec 2021 r. wyniosła 5,4%, tj. o 0,9 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Zaznaczył, iż wzrostowi zatrudnienia i spadkowi bezrobocia towarzyszył większy niż w ostatnich dwunastu latach wzrost płac. Dochody budżetu państwa w 2021 r. wyniosły 494,8 mld zł i były wyższe o ok. 11,9 mld zł (tj. o 2,5%.) w stosunku do kwoty zaplanowanej w znowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2021. Wydatki budżetu państwa, w kwocie ok. 521,2 mld zł, były niższe od zaplanowanych w nowelizacji budżetu na 2021 r. o 0,4%. Nadmienił, że deficyt budżetu państwa został zrealizowany w wysokości 26,4 mld zł i był niższy o 34,9% od zapisanego w nowelizacji ustawy budżetowej.

W dalszej kolejności wiceminister S. Skuza zaprezentował dane dotyczące programu konwergencji. Aktualizacja 2022.  Zaznaczył, że polska gospodarka dobrze poradziła sobie w czasie COVID-19, a w 2021 r. jako jedna z pierwszych w UE powróciła do poziomu PKB sprzed pandemii. Podkreślił, że w 2022 r. oczekiwane jest tempo wzrostu PKB 3,8 proc., a w 2023 r. 3,2 proc. W latach 2023-2025 założono redukcję deficytu nominalnego w minimalnym tempie wynikającym z unijnego Paktu Stabilności i Wzrostu. Dzięki temu, w 2023 r. deficyt nominalny ukształtowałby się na poziomie 3,7 proc. PKB. Przewiduje się, że w 2022 roku liczba pracujących wzrośnie o 1,2%. Będzie to konsekwencja dalszego wzrostu aktywności zawodowej i spadku stopy bezrobocia.

Kolejnym omawianym punktem była kwestia projektu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. W tym zakresie wyjaśnień udzielił M. Stanecki – Dyrektor Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej. Poinformował, że wysokość i warunki ustalania należności za podróże służbowe dla pracowników zatrudnionych w sferze budżetowej reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Obecnie dieta przysługująca pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju wynosi 30 zł i obowiązuje od dnia 1 marca 2013 r. W przedmiotowym  projekcie rozporządzenia podwyższono stawkę diety z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju o 8 zł tj. do 38 zł.

Uzgodniono, ze partnerzy społeczni prześlą do Biura Rady swoje stanowiska do przedmiotowego projektu rozporządzenia.

Następnie dyrektor M. Stanecki udzielił wyjaśnień  w sprawie dalszego procedowania nad podwójną waloryzacją minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku.
Poinformował, że zgodnie z ustawą z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, Rada Ministrów przedstawi Radzie Dialogu Społecznego w terminie do dnia 15 czerwca br. propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2023 r. W myśl art. 3 ww. ustawy, jeżeli prognozowany na rok następny wskaźnik cen, o którym mowa w art. 2 ust. 2 pkt 3 ustawy wynosi co najmniej 105% – ustala się dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej: od dnia 1 stycznia i od dnia 1 lipca.

Przewodniczący Zespołu J. Męcina poinformował, że kwestia wysokości minimalnego wynagrodzenia będzie dyskutowana na kolejnych posiedzeniach.
 

{"register":{"columns":[]}}