W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie Zespołu problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy

18.02.2022

18 lutego 2022 r odbyło się posiedzenie Zespołu problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy RDS. W spotkaniu wzięli udział: Pani Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Pan Stanisław Szwed, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej, Pan Rafał Weber Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pan Piotr Pyzik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych a także przedstawiciele: Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Rozwoju.

W pierwszej części spotkania Minister Rafał Weber przedstawił informację dotyczącą nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw, która  dostosowuje polskie prawo do przepisów UE tworzących tzw. Pakiet Mobilności. Obejmuje on m.in. kwestie wynagradzania kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy na zasadach obowiązujących na terenie państwa przyjmującego, uznając ich jako pracowników delegowanych. Ustawa doprecyzowuje przepisy dotyczące dostępu do zawodu przewoźnika drogowego. Chodzi o wymagania związane z posiadaniem siedziby przedsiębiorcy, w której będzie dostęp do oryginałów dokumentów dotyczących głównej działalności transportowej prowadzonej przez przedsiębiorcę. Wprowadzony zostanie także obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych na terytorium Polski. Rozszerzony został też katalog naruszeń przepisów prawa, które wykluczają spełnienie wymagań dobrej reputacji przez przedsiębiorcę i zarządzającego transportem, doprecyzowano przepisy dotyczące wykonywania przewozów kabotażowych w Unii Europejskiej, z uwzględnieniem zasad wykonywania i kontroli takich operacji transportowych w Polsce. Ustawa przewiduje zmiany mające na celu zwiększenie skuteczności nadzoru nad rynkiem usług przewozowych w Polsce, eliminację nieuczciwej konkurencji między przewoźnikami i lepszą ochronę rynku wewnętrznego.

Następnie dyskutowano nad przyjęciem stanowiska strony pracowników i pracodawców
w sprawie oceny wpływu społecznego i gospodarczego wprowadzenia unijnej strategii na rzecz bioróżnorodności 2030.

W powyższym stanowisku partnerzy społeczni podkreślają, że koncepcja Unii Europejskiej polegająca na objęciu ścisłą ochroną co najmniej 1/3 unijnych obszarów chronionych, czyli 10% obszarów lądowych i 10% obszarów morskich, w tym wszystkich pozostałych w UE lasów pierwotnych i starodrzewu, w celu poprawy bioróżnorodności w perspektywie do 2030 r., jest jednak koncepcją niosącą obok wielu korzyści także ryzyka. Jej wdrożenie może doprowadzić do znacznego stopnia zmian w sektorze leśno-drzewnym, meblarskim, budowlanym, papierniczym oraz sektorach pokrewnych.  Sposoby wdrożenia celów Strategii powinny uwzględniać zgłaszane przez interesariuszy obawy i zagrożenia wynikające z potrzeb społecznych, gospodarczych i sytuacji na rynku pracy.

Strona pracodawców i pracobiorców apeluje do rządu RP o powołanie stałego gremium, z udziałem partnerów społecznych oraz ekspertów w dziedzinie problematyki bioróżnorodności, monitorującego oraz konsultującego wdrażanie działań związanych z implementacją w Polsce polityki UE w zakresie bioróżnorodności i ich wpływ na sytuację przedsiębiorstw i sytuację na rynku pracy. Jest to szczególnie ważne w kontekście informacji Komisji Europejskiej o zamiarze przygotowania inicjatywy ustawodawczej UE w tym zakresie w 2024 roku.

Stanowisko przyjęto jednomyślnie.

 

Następnie dyskutowano nad Stanowiskiem strony społecznej w sprawie rosnących cen drewna w Polsce. W ww. Stanowisku strona społeczna wskazuje, że konieczna jest pilna modyfikacja zasad sprzedaży drewna przez Lasy Państwowe, gdyż obecnie obowiązujące nie zostały uzgodnione z polskimi przedsiębiorcami i nie odpowiadają potrzebom rynku. Zmiany te powinny zostać skonsultowane z przedstawicielami rynku i wprowadzone niezwłocznie, aby mogły obowiązywać jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży drewna na II półrocze 2022 r..

Podkreślono również potrzebę prowadzenia stałego i konstruktywnego dialogu pomiędzy Lasami Państwowymi, przemysłem drzewnym i Ministerstwami Klimatu i Środowiska oraz Rozwoju i Technologii, który pozwoli wypracować systemowe i optymalne dla polskiej gospodarki zasady gospodarowania cennym surowcem należącym do Skarbu Państwa.

Ustalono, że proce nad finalną wersję stanowiska będą kontynuowane.

W sprawach różnych uzgodniono wystosowanie pisma do Pana Jacka Ozdoby Sekretarza Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska w sprawie wyznaczenia kolejnego spotkania przedstawicieli Zespołu ds. polityki gospodarczej i rynku pracy RDS z przedstawicielami Ministerstwa Klimatu i Środowiska, dotyczącego konsultacji ostatecznej wersji projektu ustawy o rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP).

{"register":{"columns":[]}}