W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa

12.03.2025

20 lutego 2025 oraz 12 marca 2025 roku odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa. Spotkaniu przewodniczył p. Piotr Malepszak Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, współprzewodniczący ze strony rządowej.

W trakcie pierwszej części posiedzenia omówiono sytuację w PKP CARGO S.A. i spółkach Grupy PKP CARGO S.A.  Strona społeczna przedstawiała problemy, wyrażając obawy co do sytuacji w PKP CARGO S.A. i spółkach Grupy PKP CARGO w związku z procesem restrukturyzacji tej spółki. Wskazywała również na najistotniejsze kwestie wpływające na poziom bezpieczeństwa na kolei, zwłaszcza pod kątem bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.

Strona pracodawców odniosła się do poruszanych przez stronę społeczną zagadnień, przedstawiony został harmonogram dalszych działań w procesie restrukturyzacji PKP CARGO S.A. oraz wskazywane były działania podejmowane przez władze spółek kolejowych (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. PKP Intercity S.A i POLREGIO S.A.) w obszarze poprawy bezpieczeństwa na kolei.

Jednym z punktów obrad było omówienie procesu przejęcia spółki PKP TELKOL przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Do końcowych decyzji o przejęciu udziałów PKP TELKOL potrzebne będą wyceny i analizy – obie spółki deklarują współpracę, która być może przełoży się na porozumienie dotyczące aktywów i zasobów ludzkich PKP TELKOL. Zmiana ta przyczyni się m.in. do lepszej niezawodności urządzeń telekomunikacyjnych i większego bezpieczeństwa na kolei.

Dalsza dyskusja dotyczyła przyszłości polskiego transportu kolejowego. Przedstawiono problemy, z jakimi borykają się spółki kolejowe i ich pracownicy Ważnym punktem dyskusji była kwestia równoważenia konkurencyjności pomiędzy transportem samochodowym a kolejowym. Przewoźnicy kolejowi wskazali na liczne nierówności w traktowaniu obu sektorów. Przewoźnicy drogowi nie ponoszą kosztów dostępu do dróg, podczas gdy kolejowy musi płacić za dostęp do infrastruktury, a dodatkowo znaczną część kosztów stanowi rosnąca cena energii elektrycznej. Głównym  problemem jest spadające zapotrzebowanie na przewozy towarowe koleją, co negatywnie wpływa na wyniki finansowe firm takich jak PKP Cargo.

Minister P. Malepszak zapowiedział dalsze prace nad poprawą efektywności sektora kolejowego oraz wprowadzenie opłat dla przewoźników drogowych na wszystkich drogach krajowych, co może wyrównać szanse pomiędzy tymi dwoma formami transportu.