W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Aktualności 112

„ŻÓŁTA NAKLEJKA”

PKP Polskie Linie Kolejowe SA oznakowały wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe w Polsce na żółtych naklejkach.

 

Gdzie jest miejsce?

 

 

Na naklejce znajdują się informacje:

  • Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu składający się z 9 cyfr,
  • numer alarmowy 112,
  • numer do dyspozytora zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Kiedy dzwonić?

Na numer alarmowy 112 zgłaszamy tylko sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu, wypadek, awarie pojazdu między rogatkami, przeszkodę na torach kolejowych oraz konieczność wstrzymania ruchu kolejowego, w którym zagrożone jest życie i zdrowie, a także pozostawiony bagaż, uszkodzenie sieci trakcyjnej, pożar na terenie kolejowym lub w jego pobliżu, a także zagrożenia terrorystyczne.

 

Na numer do dyspozytora zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zgłaszamy sytuacje uszkodzonej infrastruktury kolejowej, takich jak wyłamanie rogatek, uszkodzenie sygnalizacji, uszkodzenie oznakowania, złej widoczności na przejeździe kolejowym, nieoświetlone perony i przejazdy, akty wandalizmu na terenach kolejowych.

 

Jak zgłaszać?

  • podaj numer skrzyżowania znajdujący się w górnej części naklejki,
  • podczas rozmowy z operatorem numeru alarmowego zachowaj spokój,
  • odpowiadaj na pytania i wykonuj polecenia operatora,
  • nie rozłączaj się dopóki zgłoszenie nie zostanie przyjęte,

 

Pamiętaj, aby po zakończonej rozmowie nie dzwonić z telefonu, którym zgłaszałeś zdarzenie, gdyż służby mogą się z Tobą kontaktować w celu uzyskania dodatkowych informacji.
 

!!!PAMIETAJ!!!

NIE KAŻDE ZGŁOSZENIE Z OBSZARU KOLEJOWEGO ORAZ SKRZYŻOWANIA KOLEJOWO - DROGOWEGO NALEŻY ZGŁASZAĆ NA NUMER ALARMOWY 112

NIE WIEŻDŻAJ NA PRZEJAZD, KIEDY OPADAJA LUB PODNOSZĄ SIĘ ROGATKI, A TAKŻE KIEDY DZIAŁA SYGNALIZACJA ŚWIETLNA.

DOJEŻDZAJĄC DO SKRZYŻOWANIA KOLEJOWO-DROGOWEGO W KAŻDEJ SYTUACJI SPRAWDŹ CZY NIE NADJEŹDŻA POCIĄG.

 

PAMIETAJ, ABY W CZASIE ZATORU DROGOWEGO NIE WIEŻDŻAĆ NA PRZEJAZD, KIEDY NIE BĘDZIESZ W STANIE GO OPUŚCIĆ - ZATRZYMAJ SIĘ PRZED ZAPORAMI.

W CHWILI, KIEDY WIDZISZ ZAGROŻENIE ZDROWIA I ŻYCIA NIEZWŁOCZNIE DZWOŃ NA 112.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego - często zadawane pytania

Czym jest zgłoszenie alarmowe?

Przez zgłoszenie alarmowe należy rozumieć informację o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, w tym aktu przemocy, a także nagłego zagrożenia środowiska lub mienia oraz zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Jak zachować się w sytuacji alarmowej?

Dla operatora numeru alarmowego najważniejszą informacją jest lokalizacja zdarzenia, która powinna zostać przekazana sprawnie i precyzyjnie (województwo, powiat gmina, miejscowość, ulica, nr domu, lokalu, piętro). W sytuacji, kiedy zdarzenie zlokalizowane jest na drodze, najważniejszymi informacjami będą numer drogi oraz jej kilometr.

Drugą istotną informacją są szczegóły zdarzenia, o które zapyta operator numerów alarmowych. Pytania mają na celu skategoryzowanie oraz określenie rodzaju zagrożenia w celu przekazania informacji do odpowiednich służb.

Kolejnym etapem zgłoszenia jest podanie danych kontaktowych zgłaszającego, co pozwala, jeżeli wystąpi taka potrzeba, na kontakt ze strony służb (np. w przypadku trudności z dojazdem na miejsce zdarzenia).

Jak długo nagrania rozmów przechowywane są w systemie teleinformatycznym?

Dane przechowywane są w systemie przez 3 lata.

Kto może wnioskować o udostępnienie nagrań rozmów zarejestrowanych w systemie teleinformatycznym CPR?

Nagranie rozmowy oraz dane zarejestrowane w systemie teleinformatycznym CPR w związku z otrzymanym zgłoszeniem alarmowym (dane dotyczące treści zgłoszeń alarmowych, w tym nagrania rozmów telefonicznych obejmujących całość zgłoszenia alarmowego, dane osób zgłaszających i innych osób wskazanych w trakcie przyjmowania zgłoszenia, pozycje geograficzne, informacje o miejscu zdarzenia i jego rodzaju oraz skrócony opis zdarzenia) udostępniane są na wniosek sądu, prokuratury lub Policji.

Kto może zostać operatorem numerów alarmowych?

Operatorem numeru alarmowego może zostać osoba, która:

  1. posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe;
  2. posługuje się co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym;
  3. ukończyła szkolenie podstawowe dla operatorów numerów alarmowych i zdała egzamin;
  4. posługuje się językiem polskim w mowie i piśmie w stopniu umożliwiającym obsługę zgłoszeń alarmowych;
  5. korzysta z pełni praw publicznych;
  6. nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe

Dodatkowo ważne cechy to: komunikatywność, kreatywność, decyzyjność, asertywność, cierpliwość, umiejętność słuchania, opanowanie, odpowiedzialność, dyscyplina, umiejętność pracy z wykorzystaniem sprzętu teleinformatycznego.

Czym grozi blokowanie linii alarmowej?

Zgodnie z Art. 66 ust. 1 i 2 Kodeksu wykroczeń wywoływanie niepotrzebnej czynności fałszywą informacją, wprowadzanie w błąd służby, bądź złośliwe blokowanie linii alarmowej podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1500 złotych. Ponadto, jeżeli wykrocznie spowodowało niepotrzebną czynność można orzec dodatkową grzywnę w wysokości 1000 złotych.

W jaki sposób można się skontaktować z Policją w sprawach niealarmowych?

W przypadku lub podejrzenia zdarzenia związanego z życiem, zdrowiem, mienia, środowiska oraz nakazem bezpieczeństwa wydanym przez my, na numer alarmowy 112. Tutaj operator numerów alarmowych pozyskuje od nas informacje w zakresie miejsca i charakteru zdarzenia, nasze imienia i przekaz oraz Następnie przekazuje te dane w formie elektronicznej do jednostek Policji (i/lub innych służb).

Pojawia się także, w którym występuje kontakt z policją w innych, niespełniających danych o numerze zgłoszenia alarmowego, zdarzeniach. W tych przypadkach wystąpienia na numer 112 nie ma uzasadnienia. Warto zwrócić uwagę, że w roku 2018 numer 997 został przyłączony do Centrów Powiadamiania Ratunkowego, zatem po jego publikacji, również będziemy przekierowani do CPR.

W razie konieczności jest to możliwe z Policją w przypadku niealarmowych, które muszą być włączone do jednostki tej funkcji, być dostępne z dziewięciocyfrowymi numerami określonymi przez komisariaty lub inne jednostki Policji.

W tym drugim przypadku należy uwzględnić, że od lutego 2020 roku, poszczególne jednostki Policji są nowe numery połączone ze znacznikami MSWiA: 47, zawierają numer kierunkowy do sieci kurortowej w całym kraju. Odpowiedzialność w tym zakresie jest dostępna dla danego województwa. W przypadku Województwa Dolnośląskiego jest to numer 87 (tak więc dzwoniąc do jednostek Policji na terenie województwa dolnośląskiego, właściwy numer zaczyna się od cyfr: 4787). Na końcu znajduje się pięć cyfr dla dowolnego komisariatu tudzież innej jednostki Policji.

Informacje o numerach zestawów danych jednostek Policji można znaleźć w Internecie, wpisując się do wyszukiwania tej jednostki (np. Komisariat Policji Wrocław Śródmieście). Poszukiwany numer telefonu pojawiający się po prawej stronie listy rekordów wyszukiwania. Jest też pokazany na eksponowanym miejscu strony internetowej jednostki. Innymi urządzeniami o telefonach kontaktowych poszczególnych jednostek Policji są informacje telefoniczne, dostępną pod numerem 118 913.

W przypadku, gdy niealarmowa sprawa dotyczy osób poszukiwanych przez Policję, istnieje możliwość zastosowania specjalnie dedykowanej tej strony:  https://poszukiwani.policja.pl/ . Pisanie w polu imienia, odpowiedniego za lubu, jest przeszukane alfabetycznie wybranych katalogów, które zapewniają możliwość kontroli, czy dana osoba jest poszukiwana przez Policję oraz uzyskiwane dane teleadresowe jednostek, które prowadzą kontrolę. Dodatkowe informacje o osobie zainteresowanej można w łatwy sposób uzyskać

Blokowanie linii alarmowej numeru 112

Operatorzy numerów alarmowych zatrudnionych w Centrum Powiadamia Ratunkowego, który może pochodzić z komórek. W 2021 roku podano w Centrach Powiadamiania Ratunkowego w sumie 21 142 520, które się wydarzyło. Dużą część tych informacji zawierają niezasadne zgłoszenia dotyczące zgłoszeń o charakterze blokowania linii alarmowej. Codziennie do operatorów numerów alarmowych docierają tysiące niezamierzonych kierowców na numer alarmowy 112. Są na przykład wywołane przez odblokowany telefon znajdujący się w kieszeni, bawiący się aparatem telefonicznym dzieci lub celowe zachowanie dorosłych i dorosłych, którzy dzwonią na numer 112, kiedy nie wymaga stosowania ograniczeń dla życia, środowiska lub wymiany.

 Jest wiele innych zastosowań blokowania linii alarmowej, są między innymi:

- wyeliminowanie fikcyjnych zagrożeń,

- zasięg informacji na temat pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,

- uzyskano informacje o utrudnieniach w ruchu drogowym,

- oparte na danych kontaktowych firmy lub osoby,

- opinie dotyczące informacji o wydarzeniach lub osobach,

- umówienie spotkań z przedstawicielami służb mundurowych,

- zastosowanie, czy numer 112 naprawdę działa,

- wezwanie taksówki, zapotrzebowanie kieszeni lub pomocy drogowej,

- porady lekarskie lub porady,

- zastosowanie numeru PIN lub PUK do telefonu,

- wydany numer telefonu do służby.

Liczba wszystkich zgłoszeń niezasadnych, niewymagających danych ze strony służbowej, stanowi 35,97% wszystkich zgłoszeń przez operatorów tylko za rok 2021 (Raport MSWiA z 2021 r. ).

Kierowanie na numer alarmowy 112 zgłoszeń o charakterze niealarmowym powoduje blokowanie, a także zastosowanie w przypadku nie zastosowania się w przypadku zagrożenia życia, zdrowia lub zmiany.

konieczność, że za umyślne i nieuzasadnione blokowanie numerów alarmowych, kara aresztu, ograniczenie wolności lub do 1,5 tys. zł grzywny. Jeśli wykroczenie nie jest potrzebne, dostępne jest kara, w wysokości do 1 tys. zł.

Procedura wszczęcia postępowania dotyczy osób uporczywie blokujących numer alarmowy 112 (art. 66 pkt 2. Kodeksu wykroczeń).

Dodatkowe zastrzeżenie alarmowe, które naraża człowieka na życie i zdrowie, można trafić do więzienia nawet na 3 lata, a za notoryczne blokowanie linii na dwa miesiące.

Dodatkowe warto, że zgodnie z art. 224a - Kodeks karny, powiadomienie o służbie ratunkowych o zdarzeniu, które bezpośrednio przez zarządzające życie wielu osób, jest określone karą od sześciu miesięcy do wykonania lat ustalenia wolności.

natychmiast, że każde wybranie numeru alarmowego, bez podawania dawki, która jest natychmiast dostępna, może natychmiastowej pomocy, często ratującej życie. wirusy są również takie, które są specjalne, niestosowne w rzeczywistości. Dostęp do jednego z zagrożeń dla ludzi, brak wyobraźni, a także brak dostępu dla tych ludzi, dla których faktycznie są przeznaczone numery alarmowe.

Każda osoba, która nadużywa linii alarmowej w celach bezzasadnych może być pociągnięta do odpowiedzialności prawnej.

{"register":{"columns":[]}}