W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Aktualności 112

„ŻÓŁTA NAKLEJKA”

PKP Polskie Linie Kolejowe SA oznakowały wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe w Polsce na żółtych naklejkach.

 

Gdzie jest miejsce?

 

 

Na naklejce znajdują się informacje:

  • Indywidualny numer organizacyjny jest dostępny z 9 cyfr,
  • numer alarmowy 112,
  • numer do dyspozytora zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych SA

 

Kiedy dzwonić?

Na numer alarmowy 112, który występuje tylko w przypadku wystąpienia życia i zdrowia, wypadku, awarie pojazdu między rogatkami, przeszkodę na torach kolejowych oraz konieczności korzystania z ruchu kolejowego, w przypadku ryzyka jest życie i zdrowie, a także pozostawiony bagaż, wypadek sieci trakcyjnej, pożar na terenie linii kolejowych lub w jego pobliżu, także dostępnym.

 

Na numer do dyspozytora zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych SA, co dotyczy uszkodzonej infrastruktury kolejowej, takich jak wyłamanie rogatek, zabezpieczenie oznakowania, złej widoczności na przejeździe kolejowym, nieoświetlone perony i przejazdy, akty wandalizmu na terenach kolejowych.

 

Jak poszło?

  • podaj numer skrzyżowania pozostałego w pozostałych częściach naklejek,
  • rozmowy z operatorem podczas numeru alarmowego zachowaj spokój,
  • odpowiada na pytania i wykonuj polecenie operatora,
  • nie rozłączaj się, jeśli nie rozdzielono,

 

Aby uzyskać dostęp do innych informacji, które nie są wywoływane z telefonu, mogą powodować usługi, które mogą się pojawić w celu uzyskania dalszych informacji.
 

!!!PAMIĘTAJ!!!

NIE KAŻDE ZGŁOSZENIE Z OBSZARU KOLEJOWEGO ORAZ SKRZYŻOWANIA KOLEJOWO - DROGOWEGO NALEŻY ZGŁASZAĆ ​​​​NA NUMER ALARMOWY 112

NIE WIEŻDŻAJ NA PRZEJAZD, KIEDY OPADAJA LUB PODNOSZĄ SIĘ ROGATKI, A TAKŻE KIEDY DZIAŁA SYGNALIZACJA ŚWIETLNA.

DOJEŻDZAJĄC DO SKRZYŻOWANIA KOLEJOWO-DROGOWEGO W KAŻDEJ SYTUACJI sprawdź CZY NIE NADJEŹDŻA POCIĄG.

 

PAMIETAJ, ABY W CZASIE ZATORU DROGOWEGO NIE WIEŻDŻAĆ NA PRZEJAZD, KIEDY NIE BĘDZIESZ W STANIE GO OPUŚCIĆ - ZATRZYMAJ PRZED ZAPORAMI.

W CHWILI, KIEDY WIDZISZ ZAGROŻENIE ZDROWIA I ŻYCIA NIEZWŁOCZNIE DZWOŃ NA 112.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego - często zadawane pytania

Czym jest zgłoszenie alarmowe?

 

Przez zgłoszenie alarmowe należy rozumieć informację o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, w tym aktu przemocy, a także nagłego zagrożenia środowiska lub mienia oraz zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego.

 

Jak zgłaszać zdarzenie alarmowe?

 

Dla operatora numeru alarmowego najważniejszą informacją jest lokalizacja zdarzenia, która powinna zostać przekazana sprawnie i precyzyjnie (województwo, powiat gmina, miejscowość, ulica, nr domu, lokalu, piętro).

W sytuacji, kiedy zdarzenie zlokalizowane jest na drodze, najważniejszymi informacjami będą numer drogi oraz jej kilometr.

Drugą istotną informacją są szczegóły zdarzenia, o które zapyta operator numerów alarmowych. Pytania mają na celu skategoryzowanie oraz określenie rodzaju zagrożenia w celu przekazania informacji do odpowiednich służb.

Kolejnym etapem zgłoszenia jest podanie danych kontaktowych zgłaszającego, co pozwala, jeżeli wystąpi taka potrzeba, na kontakt ze strony służb (np. w przypadku trudności z dojazdem na miejsce zdarzenia).

Sprawne przekazanie informacji o zdarzeniu wiąże się w zasadzie z odpowiedzią na trzy  podstawowe pytania:

 

- gdzie zdarzenie ma miejsce,

- co się dzieje, jakiego typu jest to zdarzenie,

- kto jest osobą zgłaszającą zdarzenie.

 

Operator adekwatnie do zaistniałego zdarzenia może zadać inne pytania uzupełniające. Ważne jest, aby odpowiadać na nie spokojnie i nie rozłączać się do czasu potwierdzenia, że zgłoszenie zostało przyjęte.

 

 

Jak długo nagrania rozmów przechowywane są w systemie teleinformatycznym?

 

Dane przechowywane są w systemie przez 3 lata.

 

Kto może wnioskować o udostępnienie nagrań rozmów zarejestrowanych w systemie teleinformatycznym CPR?

 

Nagranie rozmowy oraz dane zarejestrowane w systemie teleinformatycznym CPR w związku z otrzymanym zgłoszeniem alarmowym (dane dotyczące treści zgłoszeń alarmowych, w tym nagrania rozmów telefonicznych obejmujących całość zgłoszenia alarmowego, dane osób zgłaszających i innych osób wskazanych w trakcie przyjmowania zgłoszenia, pozycje geograficzne, informacje o miejscu zdarzenia i jego rodzaju oraz skrócony opis zdarzenia) udostępniane są na wniosek sądu, prokuratury lub Policji.

 

Kto może zostać operatorem numerów alarmowych?

 

Operatorem numeru alarmowego może zostać osoba, która:

1.           posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe;

2.           posługuje się co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym;

3.           ukończyła szkolenie podstawowe dla operatorów numerów alarmowych i zdała egzamin;

4.           posługuje się językiem polskim w mowie i piśmie w stopniu umożliwiającym obsługę zgłoszeń alarmowych;

5.           korzysta z pełni praw publicznych;

6.           nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe

 

Dodatkowo ważne cechy to: komunikatywność, kreatywność, decyzyjność, asertywność, cierpliwość, umiejętność słuchania, opanowanie, odpowiedzialność, dyscyplina, umiejętność pracy z wykorzystaniem sprzętu teleinformatycznego.

 

Czym grozi blokowanie linii alarmowej?

 

Zgodnie z Art. 66 ust. 1 i 2 Kodeksu wykroczeń wywoływanie niepotrzebnej czynności fałszywą informacją, wprowadzanie w błąd służby, bądź złośliwe blokowanie linii alarmowej podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1500 złotych. Ponadto, jeżeli wykrocznie spowodowało niepotrzebną czynność można orzec dodatkową grzywnę w wysokości 1000 złotych.

W jaki sposób można się skontaktować z Policją w sprawach niealarmowych?

W przypadku lub podejrzenia zdarzenia związanego z życiem, zdrowiem, mienia, środowiska oraz nakazem bezpieczeństwa przez my, na numer alarmowy 112. Tutaj operator numerów alarmowych pozyskuje od nas informacje w zakresie miejsca i charakteru zdarzenia, nasze imienia i przekazują te dane w formie elektronicznej do jednostka Policji (i/lub innych służb).

Występuje także, gdy łączy się z policją w innych, nie wypełniających danych o numerze zgłoszenia alarmowego, zdarzeniach. W tych zastosowaniach na numer 112 nie ma uzasadnienia. Warto zwrócić uwagę, że w roku 2018 numer 997 został przyłączony do Centrów Powiadamiania Ratunkowego, zatem po jego publikacji, również będziemy przekierowani do CPR.

W razie konieczności jest to możliwe z Policją w przypadku niealarmowych, które muszą być włączone do jednostki tej funkcji, być dostępne z dziewięciocyfrowymi numerami określonymi przez komisariaty lub inne jednostki Policji.

W tym drugim przypadku należy uwzględnić, że od lutego 2020 roku, poszczególne jednostki Policji są określone numerami kontrolnymi ze znacznikami MSWiA: 47, obejmują numer kierunkowy do sieci kurortowej w całym kraju. Odpowiedzialność w tym zakresie jest dostępna dla danego województwa. W przypadku Województwa Dolnośląskiego jest to numer 87 (tak więc dzwoniąc do jednostek Policji na terenie województwa dolnośląskiego, właściwy numer zaczyna się od cyfr: 4787). Na końcu znajduje się pięć cyfr dla dowolnego komisariatu tudzież innej jednostki Policji.

Informacje o numerach zestawów danych jednostek Policji można znaleźć w Internecie, rejestrując się w wyszukiwaniach tej jednostki (np. Komisariat Policji Wrocław Śródmieście). Poszukiwany numer telefonu pojawiającego się po prawej stronie listy rekordów wyszukiwania. Jest też pokazany na eksponowanym miejscu strony internetowej jednostki. Inni dostęp do komunikacji telefonicznej są jednostkami Policji, dostępnymi pod numerem 118 913.

W przypadku, gdy niealarmowa sprawa dotyczy osób poszukiwanych przez Policję, istnieje możliwość zastosowania specjalnie dedykowanej tej strony:  https://poszukiwani.policja.pl/ . Pisanie w polu imienia, właściwe za lubu, jest przeszukane alfabetycznie wybranych katalogów, które umożliwiają kontrolę, lub dana osoba jest poszukiwana przez Policję oraz otrzymuje dane teleadresowe jednostek, które prowadzą kontrolę. Dodatkowe informacje o osobie zainteresowanej można w prosty sposób uzyskać

Blokowanie linii alarmowej numeru 112

Operatorzy numerów alarmowych zatrudnionych w Centrum Powiadamia Ratunkowego, który może pochodzić z komórek. W 2021 roku podano w Centrach Powiadamiania Ratunkowego w sumie 21 142 520, które są stosowane. Dużą część tych informacji stanowią niezasadne zgłoszenia dotyczące aplikacji o charakterze blokowania linii alarmowej. Codziennie do operatorów numerów alarmowych docierają statystyki niezamierzonych kierowców na numer alarmowy 112. Są one wywołane przez odblokowany telefon znajdujący się w kieszeni, bawiący się aparatem telefonicznym dzieci lub celowe zachowanie dorosłych i dorosłych, którzy dzwonią na numer 112, gdy nie ma zastosowania ograniczenia dla życie, środowisko lub wymiana.

 Jest wiele innych zastosowań blokowania linii alarmowej, są między innymi:

- wyeliminowanie fikcyjnych zagrożeń,

- zasięg informacji na temat pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,

- uzyskano informacje o utrudnieniach w ruchu drogowym,

- oparte na danych kontaktowych firmy lub osoby,

- opinie dotyczące informacji o wydarzeniach lub osobach,

- umówienie spotkań z przedstawicielami służb mundurowych,

- zastosowanie, czy numer 112 naprawdę działa,

- wezwanie taksówki, potrzeby kieszeni lub pomocy drogowej,

- porady lekarskie lub porady,

- zastosowanie numeru PIN lub PUK do telefonu,

- wydany numer telefonu do służby.

Liczba wszystkich zgłoszeń niezasadnych, niewymagających danych ze strony służbowej, stanowi 35,97% wszystkich zgłoszeń przez operatorów tylko za rok 2021 (Raport MSWiA z 2021 r. ).

Kierowanie na numer alarmowy 112 zgłoszeń o charakterze niealarmowym powoduje blokowanie, a także zastosowanie w przypadku nie zastosowania się w przypadku zagrożenia życia, zdrowia lub zmiany.

konieczność, że za umyślne i nieuzasadnione blokowanie numerów alarmowych, kara aresztu, ograniczenie wolności lub do 1,5 tys. zł grzywny. Jeśli wykroczenie nie jest potrzebne, dostępne jest kara, w wysokości do 1 tys. zł.

Procedura wszczęcia postępowania dotyczy osób uporczywie blokujących numer alarmowy 112 (art. 66 pkt 2. Kodeksu wykroczeń).

Dodatkowe zastrzeżenie alarmowe, które naraża człowieka na życie i zdrowie, można trafić do więzienia nawet na 3 lata, a za notoryczne blokowanie linii na dwa miesiące.

Dodatkowe warto, że zgodnie z art. 224a - Kodeks karny, powiadomienie o służbie ratunkowych o zdarzeniu, które bezpośrednio przez zarządzające życiem wielu osób, jest określone karą od sześciu miesięcy do wykonania lat określania wolności.

Natychmiast, że każde wybranie numeru alarmowego, bez podawania dawki, jest natychmiast dostępne, może natychmiastowej pomocy, często ratującej życie. wirusy są również takie, które są specjalne, niestosowne w rzeczywistości. Dostęp do jednego z zagrożeń dla ludzi, brak wyobraźni, a także brak dostępu dla tych ludzi, dla których faktycznie są przeznaczone numery alarmowe.

osoba, która jest ograniczona do linii alarmowej w bezzasadnych może być pociągnięta do odpowiedzialności.

{"register":{"columns":[]}}