W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Oddział Ochrony Ludności i Logistyki

Kierownik Oddziału
Ochrony Ludności i Logistyki
Anita Gruszczyńska

tel. 713406150

Z-ca Kierownika Oddziału
Ochrony Ludności i Logistyki
Mirosław Gierczak
tel. 713406962

 

Do zadań Oddziału Ochrony Ludności i Logistyki należy:

 

  1. gromadzenie i przetwarzanie danych oraz ocena zagrożeń występujących na obszarze województwa;
  2. monitorowanie, analizowanie i prognozowanie rozwoju zagrożeń na obszarze województwa;
  3. dostarczanie niezbędnych informacji dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa dla wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego, zespołu zarządzania kryzysowego działającego w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;
  4. współpraca z powiatowymi zespołami zarządzania kryzysowego;
  5. zapewnienie funkcjonowania wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego, w tym dokumentowanie jego prac;
  6. sporządzanie raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego na potrzeby Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego;
  7. opracowywanie i aktualizacja Wojewódzkiego Planu Zarządzania Kryzysowego;
  8. przygotowywanie i wydawanie zaleceń Wojewody do powiatowych planów zarządzania kryzysowego;
  9. opiniowanie oraz przedkładanie do zatwierdzenia Wojewodzie powiatowych planów zarządzania kryzysowego;
  10. realizowanie przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
  11. organizowanie wykonania zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej;
  12. opracowanie i aktualizowanie Planu Wprowadzenia Ograniczeń w Zakresie Obrotu Paliwami
    i Zmniejszenia Zużycia Paliw w Województwie Dolnośląskim;
  13. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w przypadku wystąpienia zakłóceń
    w dostawach ropy naftowej lub produktów naftowych;
  14. uzgadnianie Planów Ograniczeń Dostaw Ciepła;
  15. planowanie wsparcia innych organów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego;
  16. planowanie użycia pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do wykonywania zadań, o których mowa w art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r.
    o zarządzaniu kryzysowym;
  17. planowanie wsparcia przez organy administracji publicznej realizacji zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  18. opracowanie i aktualizacja Planu Postępowania Awaryjnego Województwa Dolnośląskiego
    w przypadku zdarzeń radiacyjnych;
  19. współudział w uzgadnianiu Wojewódzkiego Planu Ratowniczego, opracowywanego przez Dolnośląskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej;
  20. zapewnienie spójności między planami zarządzania kryzysowego a innymi planami sporządzanymi w tym zakresie przez właściwe organy administracji publicznej, których obowiązek wykonania wynika z odrębnych przepisów;
  21. planowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego i ochrony ludności na szczeblu wojewódzkim;
  22. opracowywanie zestawień przedsięwzięć szkoleniowych w zakresie zarządzania kryzysowego
    i bezpieczeństwa dla właściwego ministra;
  23. zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym oraz współdziałanie w tym zakresie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
  24. opracowanie i aktualizowanie Wojewódzkiego Planu Operacyjnego Ochrony Przed Powodzią;
  25. wykonywanie czynności związanych z ogłoszeniem lub odwołaniem przez Wojewodę pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;
  26. uczestniczenie w okresowych przeglądach stanu technicznego budowli przeciwpowodziowych, organizowanych przez ich administratorów i zarządców, celem dokonania oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa;
  27. dokonywanie bieżącej analizy sytuacji hydrologiczno-meteorologicznej na podstawie ostrzeżeń, prognoz i komunikatów otrzymywanych od państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i hydrogeologicznej;
  28. sporządzanie zbiorczych i cząstkowych sprawozdań z prowadzonych akcji przeciwpowodziowych;
  29. sporządzanie opinii projektu wstępnej oceny ryzyka powodziowego, przekazywanego przez Wody Polskie;
  30. uzgadnianie sporządzonych przez Wody Polskie projektów map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego;
  31. uzgadnianie przygotowanych przez Wody Polskie projektów planów zarządzania ryzykiem powodziowym;
  32. prowadzenie uzgodnień projektów decyzji właściwego organu Wód Polskich dotyczących nakazania zakładowi piętrzącemu wodę obniżenia piętrzenia wody lub opróżnienia zbiornika bez odszkodowania, w przypadku ostrzeżenia o nadejściu wezbrania powodziowego;
  33. współpraca w zakresie ograniczania i minimalizowania skutków powodzi z jednostkami organizacyjnymi pełniącymi obowiązki właścicielskie w stosunku do wód i budowli przeciwpowodziowych;
  34. sporządzanie projektów aktów prawa miejscowego w zakresie określania rozmiaru i czasu korzystania z każdej wody na potrzeby zwalczania poważnych awarii, klęsk żywiołowych, pożarów lub innych miejscowych zagrożeń lub też zapobieżenia poważnemu i nagłemu niebezpieczeństwu grożącemu życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu znacznej wartości, którego
    w inny sposób nie można uniknąć;
  35. sporządzanie projektów aktów prawa miejscowego wprowadzających czasowe ograniczenia
    w korzystaniu z wód, w szczególności w zakresie poboru wód lub wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi, a także sposobu gospodarowania wodą w zbiornikach retencyjnych,
    w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, w celu zapobieżenia skutkom powodzi lub suszy;
  36. sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji działań zawartych w planach zarządzania ryzykiem powodziowym;
  37. zawiadamianie odpowiednich władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej o uzyskaniu informacji o podjęciu przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego działań mających na celu ochronę zdrowia ludzkiego oraz
    o wprowadzonym zakazie kąpieli w danym sezonie kąpielowym albo tymczasowym zakazie kąpieli, a w wypadku gdy jakość wody w kąpielisku została sklasyfikowana jako niedostateczna – zgodnie z art. 344 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne – o warunkach, których realizacja umożliwi funkcjonowanie kąpieliska;
  38. współuczestniczenie w wykonywaniu zadań w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa tunelu położonego w transeuropejskiej sieci drogowej;
  39. zapewnienie funkcjonowania wojewódzkiego zespołu interdyscyplinarnego do spraw bezpieczeństwa imprez masowych, w tym dokumentowanie jego prac;
  40. sporządzanie wykazu stadionów, obiektów lub terenów, na których utrwalanie przebiegu imprezy masowej za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk jest obowiązkowe;
  41. umieszczanie w wykazie, o którym mowa w pkt 40, określonego stadionu, obiektu lub terenu
    w drodze decyzji administracyjnej;
  42. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych, nakładających na organizatora imprezy masowej organizowanej w miejscu nieobjętym wykazem, o którym mowa w pkt 40, obowiązek jej utrwalania za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk;
  43. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych, w przypadku negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z planowaną lub przeprowadzoną imprezą masową, w sprawie:
  1. zakazu przeprowadzenia imprezy masowej z udziałem publiczności na całym obiekcie lub w jego wydzielonych sektorach,
  2. wprowadzenia, na czas określony albo nieokreślony, zakazu przeprowadzania przez organizatora imprez masowych na terenie województwa lub jego części;
  1. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawie przerwania imprezy masowej, jeżeli jej dalszy przebieg może zagrozić życiu lub zdrowiu osobom albo mieniu
    w znacznych rozmiarach, a działania podejmowane przez organizatora są niewystarczające do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego;
  2. przeprowadzanie kontroli przestrzegania warunków określonych w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu utrwalania przebiegu imprezy masowej, poprzez coroczne porównanie parametrów technicznych urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk zainstalowanych na stadionie, w obiekcie lub na terenie, o których mowa w pkt 40, z minimalnymi wymogami technicznymi określonymi w wymienionym rozporządzeniu oraz sprawdzanie stanu technicznego tych urządzeń;
  3. prowadzenie spraw związanych z realizacją programów rządowych w zakresie bezpieczeństwa publicznego;
  4. prowadzenie postępowań w sprawach zgromadzeń organizowanych cyklicznie, w tym przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawie wyrażenia zgody na cykliczne organizowanie zgromadzeń lub cofnięcia zgody na cykliczne organizowanie zgromadzeń;
  5. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawie udzielenia zgody lub odmowy udzielenia zgody na odbycie zgromadzenia na obszarze Pomnika Zagłady lub jego strefy ochronnej;
  6. branie udziału, w charakterze przedstawiciela Wojewody, w zgromadzeniach, o których mowa
    w pkt 48;
  7. rozwiązywanie, poprzez wydanie decyzji ustnej, zgromadzeń, o których mowa w pkt 48, przez przedstawiciela Wojewody w sytuacjach kiedy przebieg zgromadzenia zagraża życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu znacznej wartości, narusza powagę lub charakter Pomnika Zagłady albo narusza przepisy, a przewodniczący, uprzedzony o konieczności rozwiązania zgromadzenia, wzbrania się to uczynić;
  8. wykonywanie zadań punktu kontaktowego Europejskiej Sieci Zapobiegania Przestępczości EUCPN;
  9. prowadzenie ewidencji obszarów, obiektów i urządzeń znajdujących się na terenie województwa, podlegających obowiązkowej ochronie na podstawie decyzji administracyjnych Wojewody, Prezesa NBP, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ministrów i kierowników urzędów centralnych oraz przygotowywanie projektów decyzji Wojewody w tym zakresie;
  10. prowadzenie kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w zakresie sprawowania nadzoru nad strażami gminnymi (miejskimi);
  11. realizowanie zadań Wojewody z zakresu nadzoru nad strażami gminnymi i miejskimi, w tym:
  1. koordynowanie opracowania rocznego planu kontroli,
  2. uczestniczenie w kontroli, jako przedstawiciel Wojewody,
  3. sporządzanie oceny rocznej kontroli straży gminnych (miejskich) i przekazanie jej do ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
  4. prowadzenie rejestru jednostek straży gminnych (miejskich);
  1. realizowanie zadań Wojewody w zakresie ratownictwa wodnego oraz bezpieczeństwa osób przebywających na obszarach wodnych, w tym prowadzenie spraw związanych
    z dofinansowaniem tych zadań z budżetu państwa;
  2.  prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie wydawania, uchylania bądź cofania przedsiębiorcom pozwoleń na nabywanie, przechowywanie lub używanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego;
  3. kontrolowanie przestrzegania obowiązków ustawowych oraz warunków pozwolenia przez przedsiębiorców, którym Wojewoda udzielił pozwolenia na przechowywanie lub używanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego;
  4. opracowanie informacji rocznej dla ministerstwa właściwego do spraw wewnętrznych, o ilości grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego, użycia środków przymusu bezpośredniego oraz broni przez straże miejskie, Straż Łowiecką i Straż Rybacką;
  5. współudział w przeprowadzaniu kontroli wykonywania zadań Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego na obszarze województwa;
  6. sporządzanie zbiorczych zestawień strat w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządowych po wystąpieniu klęsk żywiołowych;
  7. obsługa administracyjna Komisji Wojewódzkiej ds. weryfikowania strat w infrastrukturze samorządu terytorialnego, w tym przeprowadzanie wstępnej analizy protokołów strat pod względem ich poprawności formalnej i merytorycznej;
  8. sporządzanie dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych wykazów jednostek poszkodowanych w wyniku klęsk żywiołowych;
  9. rozpatrywanie wniosków jednostek samorządu terytorialnego o przyznanie dotacji z rezerwy celowej na prowadzenie działań przeciwklęskowych i poklęskowych, przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych propozycji dofinansowania z rezerwy celowej dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie działań przeciwklęskowych i poklęskowych, kontraktacja i aneksowanie umów dotacji oraz sprawdzanie pod względem formalnym
    i merytorycznym rozliczeń przyznanych dotacji;
  10. sporządzanie dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zbiorczych zestawień potrzeb realizacji zadań z terenu województwa wraz z propozycjami dofinansowania określonymi na podstawie ustaleń Komisji Wojewódzkiej do spraw weryfikacji strat w infrastrukturze samorządu terytorialnego;
  11. weryfikacja wniosków o dotacje, złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego, które otrzymały promesy ministra właściwego do spraw wewnętrznych na realizację zadań związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych lub przeciwdziałaniem im oraz
    z usuwaniem skutków ruchów osuwiskowych ziemi, a także wniosków o przekazanie środków finansowych z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej;
  12. udzielanie informacji i wyjaśnień podmiotom, które otrzymały dotacje na realizację zadań związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych lub przeciwdziałaniem im oraz
    z usuwaniem skutków ruchów osuwiskowych ziemi, a także zadań finansowych z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej oraz przeprowadzanie szkoleń dla tych podmiotów;
  13. kontraktacja i aneksowanie umów dotacji na realizację zadań związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych lub przeciwdziałaniem im oraz z usuwaniem skutków ruchów osuwiskowych ziemi, a także zadań finansowych z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej;
  14. sporządzanie wniosków do ministra właściwego do spraw finansów publicznych
    o uruchomienie środków z rezerwy celowej budżetu państwa na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych oraz sporządzanie projektów podziału kwoty z rezerwy celowej, uruchomionej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
  15. sprawdzanie, pod względem formalnym i merytorycznym, przedłożonych rozliczeń końcowych przekazanych środków dotacji na realizację zadań związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych lub przeciwdziałaniem im oraz z usuwaniem skutków ruchów osuwiskowych ziemi, a także zadań finansowanych z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej;
  16. prowadzenie kontroli planowych i doraźnych w zakresie prawidłowości rzeczowego wykorzystania dotacji oraz prawidłowości udzielenia zamówienia pod względem przestrzegania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych;
  17. prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących zwrotu, przez jednostki samorządu terytorialnego, dotacji na realizację zadań własnych, z rezerwy celowej budżetu państwa na przeciwdziałanie lub usuwanie skutków klęsk żywiołowych, w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w wykorzystaniu udzielonych dotacji, stwierdzonych
    m.in. w wyniku kontroli;
  18. sporządzanie, dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Wojewody oraz innych podmiotów, corocznych oraz bieżących, zbiorczych informacji o sposobie wykorzystania środków dotacji przyznanych jednostkom samorządu terytorialnego;
  19. weryfikacja wysokości pomocy publicznej udzielonej dla poszkodowanych przedsiębiorców na podstawie szczególnych rozwiązań związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz przygotowywanie projektów decyzji określających kwotę zwrotu przyznanej pomocy, przekraczającej wysokość poniesionych strat;
  20. planowanie budżetu Wydziału na dany rok kalendarzowy, w szczególności sporządzanie projektów planu finansowego w zakresie budżetu tradycyjnego i zadaniowego;
  21. sporządzanie corocznego planu wydatków budżetowych na cele obronności państwa;
  22. dokonywanie podziału dotacji na zadania zlecone dla powiatów i gmin, w szczególności
    z rozdziału „Pozostałe wydatki obronne”;
  23. bieżący nadzór oraz realizacja planu w poszczególnych rozdziałach;
  24. sporządzanie sprawozdań kwartalnych, półrocznych i rocznych z realizacji planu wydatków oraz zrealizowania dotacji;
  25. realizacja wydatków, w szczególności:
  1. sporządzanie formularzy zgłoszeniowych na materiały i usługi,
  2. sporządzanie wniosków o udzielenie zamówienia publicznego,
  3. sporządzanie i realizacja umów na dostawy i usługi;
  1. sporządzanie miesięcznych zapotrzebowań na środki finansowe w następnym miesiącu do Wydziału Finansów i Budżetu na przekazanie dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego, oraz do Biura Dyrektora Generalnego w zakresie zapotrzebowania środków finansowych na kolejny miesiąc;
  2. przygotowywanie, opracowywanie i przechowywanie dokumentacji związanej z prowadzeniem postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych i procedurami wewnętrznymi;
  3. zakup materiałów i sprzętu ze środków pozostających w dyspozycji Wydziału;
  4. prowadzenie ewidencji składników majątku zgodnie z Instrukcją gospodarowania obowiązującą w Urzędzie, w tym na stanowisku kierowania;
  5. zaopatrywanie organów i podmiotów w sprzęt, środki techniczne oraz środki ochrony indywidualnej w okresie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego;
  6. nadzór nad wykorzystaniem przydzielonych przez Wydział środków finansowych w ramach dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego;
  7. prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem powiatom i samorządowi województwa dotacji na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w obszarze spraw obronnych oraz nadzorowanie merytoryczne ich realizacji;
  8. obsługa systemu finansowego „TREZOR”;
  9. prowadzenie i wyposażanie magazynów przeciwpowodziowych;
  10. zabezpieczenie logistyczne stanowiska kierowania w zakresie zgłaszanych potrzeb (zakup sprzętu i wyposażenia, usług oraz z pomocą Biura Administracji i Logistyki robót budowlanych);
  11. nadzór nad organizacją i prowadzeniem stanowiska kierowania;
  12. prowadzenie spraw finansowych związanych z obsługą kwalifikacji wojskowej, w tym:
    1. planowanie i rozdysponowanie środków  finansowych niezbędnych do pokrycia kosztów przygotowania i przeprowadzania kwalifikacji wojskowej,
    2. bieżąca weryfikacja wydatków poczynionych na rzecz organizacji kwalifikacji wojskowej przez starostów i prezydentów miast na prawach powiatu,
    3. sprawozdawczość finansowa i rozliczenie dotacji przekazanej na organizację kwalifikacji wojskowej.
{"register":{"columns":[]}}