Oddział Ochrony Ludności i Logistyki
Kierownik Oddziału
Ochrony Ludności i Logistyki
Anita Gruszczyńska
tel. 713406150
Z-ca Kierownika Oddziału
Ochrony Ludności i Logistyki
Mirosław Gierczak
tel. 713406962
Do zadań Oddziału Ochrony Ludności i Logistyki należy:
- gromadzenie i przetwarzanie danych oraz ocena zagrożeń występujących na obszarze województwa;
- monitorowanie, analizowanie i prognozowanie rozwoju zagrożeń na obszarze województwa;
- dostarczanie niezbędnych informacji dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa dla wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego, zespołu zarządzania kryzysowego działającego w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;
- współpraca z powiatowymi zespołami zarządzania kryzysowego;
- zapewnienie funkcjonowania wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego, w tym dokumentowanie jego prac;
- sporządzanie raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego na potrzeby Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego;
- opracowywanie i aktualizacja Wojewódzkiego Planu Zarządzania Kryzysowego;
- przygotowywanie i wydawanie zaleceń Wojewody do powiatowych planów zarządzania kryzysowego;
- opiniowanie oraz przedkładanie do zatwierdzenia Wojewodzie powiatowych planów zarządzania kryzysowego;
- realizowanie przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
- organizowanie wykonania zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej;
- opracowanie i aktualizowanie Planu Wprowadzenia Ograniczeń w Zakresie Obrotu Paliwami
i Zmniejszenia Zużycia Paliw w Województwie Dolnośląskim; - przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w przypadku wystąpienia zakłóceń
w dostawach ropy naftowej lub produktów naftowych; - uzgadnianie Planów Ograniczeń Dostaw Ciepła;
- planowanie wsparcia innych organów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego;
- planowanie użycia pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do wykonywania zadań, o których mowa w art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r.
o zarządzaniu kryzysowym; - planowanie wsparcia przez organy administracji publicznej realizacji zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
- opracowanie i aktualizacja Planu Postępowania Awaryjnego Województwa Dolnośląskiego
w przypadku zdarzeń radiacyjnych; - współudział w uzgadnianiu Wojewódzkiego Planu Ratowniczego, opracowywanego przez Dolnośląskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej;
- zapewnienie spójności między planami zarządzania kryzysowego a innymi planami sporządzanymi w tym zakresie przez właściwe organy administracji publicznej, których obowiązek wykonania wynika z odrębnych przepisów;
- planowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego i ochrony ludności na szczeblu wojewódzkim;
- opracowywanie zestawień przedsięwzięć szkoleniowych w zakresie zarządzania kryzysowego
i bezpieczeństwa dla właściwego ministra; - zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym oraz współdziałanie w tym zakresie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
- opracowanie i aktualizowanie Wojewódzkiego Planu Operacyjnego Ochrony Przed Powodzią;
- wykonywanie czynności związanych z ogłoszeniem lub odwołaniem przez Wojewodę pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;
- uczestniczenie w okresowych przeglądach stanu technicznego budowli przeciwpowodziowych, organizowanych przez ich administratorów i zarządców, celem dokonania oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa;
- dokonywanie bieżącej analizy sytuacji hydrologiczno-meteorologicznej na podstawie ostrzeżeń, prognoz i komunikatów otrzymywanych od państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i hydrogeologicznej;
- sporządzanie zbiorczych i cząstkowych sprawozdań z prowadzonych akcji przeciwpowodziowych;
- sporządzanie opinii projektu wstępnej oceny ryzyka powodziowego, przekazywanego przez Wody Polskie;
- uzgadnianie sporządzonych przez Wody Polskie projektów map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego;
- uzgadnianie przygotowanych przez Wody Polskie projektów planów zarządzania ryzykiem powodziowym;
- prowadzenie uzgodnień projektów decyzji właściwego organu Wód Polskich dotyczących nakazania zakładowi piętrzącemu wodę obniżenia piętrzenia wody lub opróżnienia zbiornika bez odszkodowania, w przypadku ostrzeżenia o nadejściu wezbrania powodziowego;
- współpraca w zakresie ograniczania i minimalizowania skutków powodzi z jednostkami organizacyjnymi pełniącymi obowiązki właścicielskie w stosunku do wód i budowli przeciwpowodziowych;
- sporządzanie projektów aktów prawa miejscowego w zakresie określania rozmiaru i czasu korzystania z każdej wody na potrzeby zwalczania poważnych awarii, klęsk żywiołowych, pożarów lub innych miejscowych zagrożeń lub też zapobieżenia poważnemu i nagłemu niebezpieczeństwu grożącemu życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu znacznej wartości, którego
w inny sposób nie można uniknąć; - sporządzanie projektów aktów prawa miejscowego wprowadzających czasowe ograniczenia
w korzystaniu z wód, w szczególności w zakresie poboru wód lub wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi, a także sposobu gospodarowania wodą w zbiornikach retencyjnych,
w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, w celu zapobieżenia skutkom powodzi lub suszy; - sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji działań zawartych w planach zarządzania ryzykiem powodziowym;
- zawiadamianie odpowiednich władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej o uzyskaniu informacji o podjęciu przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego działań mających na celu ochronę zdrowia ludzkiego oraz
o wprowadzonym zakazie kąpieli w danym sezonie kąpielowym albo tymczasowym zakazie kąpieli, a w wypadku gdy jakość wody w kąpielisku została sklasyfikowana jako niedostateczna – zgodnie z art. 344 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne – o warunkach, których realizacja umożliwi funkcjonowanie kąpieliska; - współuczestniczenie w wykonywaniu zadań w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa tunelu położonego w transeuropejskiej sieci drogowej;
- zapewnienie funkcjonowania wojewódzkiego zespołu interdyscyplinarnego do spraw bezpieczeństwa imprez masowych, w tym dokumentowanie jego prac;
- sporządzanie wykazu stadionów, obiektów lub terenów, na których utrwalanie przebiegu imprezy masowej za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk jest obowiązkowe;
- umieszczanie w wykazie, o którym mowa w pkt 40, określonego stadionu, obiektu lub terenu
w drodze decyzji administracyjnej; - przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych, nakładających na organizatora imprezy masowej organizowanej w miejscu nieobjętym wykazem, o którym mowa w pkt 40, obowiązek jej utrwalania za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk;
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych, w przypadku negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z planowaną lub przeprowadzoną imprezą masową, w sprawie:
- zakazu przeprowadzenia imprezy masowej z udziałem publiczności na całym obiekcie lub w jego wydzielonych sektorach,
- wprowadzenia, na czas określony albo nieokreślony, zakazu przeprowadzania przez organizatora imprez masowych na terenie województwa lub jego części;
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawie przerwania imprezy masowej, jeżeli jej dalszy przebieg może zagrozić życiu lub zdrowiu osobom albo mieniu
w znacznych rozmiarach, a działania podejmowane przez organizatora są niewystarczające do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego; - przeprowadzanie kontroli przestrzegania warunków określonych w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu utrwalania przebiegu imprezy masowej, poprzez coroczne porównanie parametrów technicznych urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk zainstalowanych na stadionie, w obiekcie lub na terenie, o których mowa w pkt 40, z minimalnymi wymogami technicznymi określonymi w wymienionym rozporządzeniu oraz sprawdzanie stanu technicznego tych urządzeń;
- prowadzenie spraw związanych z realizacją programów rządowych w zakresie bezpieczeństwa publicznego;
- prowadzenie postępowań w sprawach zgromadzeń organizowanych cyklicznie, w tym przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawie wyrażenia zgody na cykliczne organizowanie zgromadzeń lub cofnięcia zgody na cykliczne organizowanie zgromadzeń;
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawie udzielenia zgody lub odmowy udzielenia zgody na odbycie zgromadzenia na obszarze Pomnika Zagłady lub jego strefy ochronnej;
- branie udziału, w charakterze przedstawiciela Wojewody, w zgromadzeniach, o których mowa
w pkt 48; - rozwiązywanie, poprzez wydanie decyzji ustnej, zgromadzeń, o których mowa w pkt 48, przez przedstawiciela Wojewody w sytuacjach kiedy przebieg zgromadzenia zagraża życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu znacznej wartości, narusza powagę lub charakter Pomnika Zagłady albo narusza przepisy, a przewodniczący, uprzedzony o konieczności rozwiązania zgromadzenia, wzbrania się to uczynić;
- wykonywanie zadań punktu kontaktowego Europejskiej Sieci Zapobiegania Przestępczości EUCPN;
- prowadzenie ewidencji obszarów, obiektów i urządzeń znajdujących się na terenie województwa, podlegających obowiązkowej ochronie na podstawie decyzji administracyjnych Wojewody, Prezesa NBP, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ministrów i kierowników urzędów centralnych oraz przygotowywanie projektów decyzji Wojewody w tym zakresie;
- prowadzenie kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w zakresie sprawowania nadzoru nad strażami gminnymi (miejskimi);
- realizowanie zadań Wojewody z zakresu nadzoru nad strażami gminnymi i miejskimi, w tym:
- koordynowanie opracowania rocznego planu kontroli,
- uczestniczenie w kontroli, jako przedstawiciel Wojewody,
- sporządzanie oceny rocznej kontroli straży gminnych (miejskich) i przekazanie jej do ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
- prowadzenie rejestru jednostek straży gminnych (miejskich);
- realizowanie zadań Wojewody w zakresie ratownictwa wodnego oraz bezpieczeństwa osób przebywających na obszarach wodnych, w tym prowadzenie spraw związanych
z dofinansowaniem tych zadań z budżetu państwa; - prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie wydawania, uchylania bądź cofania przedsiębiorcom pozwoleń na nabywanie, przechowywanie lub używanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego;
- kontrolowanie przestrzegania obowiązków ustawowych oraz warunków pozwolenia przez przedsiębiorców, którym Wojewoda udzielił pozwolenia na przechowywanie lub używanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego;
- opracowanie informacji rocznej dla ministerstwa właściwego do spraw wewnętrznych, o ilości grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego, użycia środków przymusu bezpośredniego oraz broni przez straże miejskie, Straż Łowiecką i Straż Rybacką;
- współudział w przeprowadzaniu kontroli wykonywania zadań Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego na obszarze województwa;
- sporządzanie zbiorczych zestawień strat w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządowych po wystąpieniu klęsk żywiołowych;
- obsługa administracyjna Komisji Wojewódzkiej ds. weryfikowania strat w infrastrukturze samorządu terytorialnego, w tym przeprowadzanie wstępnej analizy protokołów strat pod względem ich poprawności formalnej i merytorycznej;
- sporządzanie dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych wykazów jednostek poszkodowanych w wyniku klęsk żywiołowych;
- rozpatrywanie wniosków jednostek samorządu terytorialnego o przyznanie dotacji z rezerwy celowej na prowadzenie działań przeciwklęskowych i poklęskowych, przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych propozycji dofinansowania z rezerwy celowej dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie działań przeciwklęskowych i poklęskowych, kontraktacja i aneksowanie umów dotacji oraz sprawdzanie pod względem formalnym
i merytorycznym rozliczeń przyznanych dotacji; - sporządzanie dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zbiorczych zestawień potrzeb realizacji zadań z terenu województwa wraz z propozycjami dofinansowania określonymi na podstawie ustaleń Komisji Wojewódzkiej do spraw weryfikacji strat w infrastrukturze samorządu terytorialnego;
- weryfikacja wniosków o dotacje, złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego, które otrzymały promesy ministra właściwego do spraw wewnętrznych na realizację zadań związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych lub przeciwdziałaniem im oraz
z usuwaniem skutków ruchów osuwiskowych ziemi, a także wniosków o przekazanie środków finansowych z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej; - udzielanie informacji i wyjaśnień podmiotom, które otrzymały dotacje na realizację zadań związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych lub przeciwdziałaniem im oraz
z usuwaniem skutków ruchów osuwiskowych ziemi, a także zadań finansowych z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej oraz przeprowadzanie szkoleń dla tych podmiotów; - kontraktacja i aneksowanie umów dotacji na realizację zadań związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych lub przeciwdziałaniem im oraz z usuwaniem skutków ruchów osuwiskowych ziemi, a także zadań finansowych z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej;
- sporządzanie wniosków do ministra właściwego do spraw finansów publicznych
o uruchomienie środków z rezerwy celowej budżetu państwa na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych oraz sporządzanie projektów podziału kwoty z rezerwy celowej, uruchomionej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych; - sprawdzanie, pod względem formalnym i merytorycznym, przedłożonych rozliczeń końcowych przekazanych środków dotacji na realizację zadań związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych lub przeciwdziałaniem im oraz z usuwaniem skutków ruchów osuwiskowych ziemi, a także zadań finansowanych z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej;
- prowadzenie kontroli planowych i doraźnych w zakresie prawidłowości rzeczowego wykorzystania dotacji oraz prawidłowości udzielenia zamówienia pod względem przestrzegania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących zwrotu, przez jednostki samorządu terytorialnego, dotacji na realizację zadań własnych, z rezerwy celowej budżetu państwa na przeciwdziałanie lub usuwanie skutków klęsk żywiołowych, w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w wykorzystaniu udzielonych dotacji, stwierdzonych
m.in. w wyniku kontroli; - sporządzanie, dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Wojewody oraz innych podmiotów, corocznych oraz bieżących, zbiorczych informacji o sposobie wykorzystania środków dotacji przyznanych jednostkom samorządu terytorialnego;
- weryfikacja wysokości pomocy publicznej udzielonej dla poszkodowanych przedsiębiorców na podstawie szczególnych rozwiązań związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz przygotowywanie projektów decyzji określających kwotę zwrotu przyznanej pomocy, przekraczającej wysokość poniesionych strat;
- planowanie budżetu Wydziału na dany rok kalendarzowy, w szczególności sporządzanie projektów planu finansowego w zakresie budżetu tradycyjnego i zadaniowego;
- sporządzanie corocznego planu wydatków budżetowych na cele obronności państwa;
- dokonywanie podziału dotacji na zadania zlecone dla powiatów i gmin, w szczególności
z rozdziału „Pozostałe wydatki obronne”; - bieżący nadzór oraz realizacja planu w poszczególnych rozdziałach;
- sporządzanie sprawozdań kwartalnych, półrocznych i rocznych z realizacji planu wydatków oraz zrealizowania dotacji;
- realizacja wydatków, w szczególności:
- sporządzanie formularzy zgłoszeniowych na materiały i usługi,
- sporządzanie wniosków o udzielenie zamówienia publicznego,
- sporządzanie i realizacja umów na dostawy i usługi;
- sporządzanie miesięcznych zapotrzebowań na środki finansowe w następnym miesiącu do Wydziału Finansów i Budżetu na przekazanie dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego, oraz do Biura Dyrektora Generalnego w zakresie zapotrzebowania środków finansowych na kolejny miesiąc;
- przygotowywanie, opracowywanie i przechowywanie dokumentacji związanej z prowadzeniem postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych i procedurami wewnętrznymi;
- zakup materiałów i sprzętu ze środków pozostających w dyspozycji Wydziału;
- prowadzenie ewidencji składników majątku zgodnie z Instrukcją gospodarowania obowiązującą w Urzędzie, w tym na stanowisku kierowania;
- zaopatrywanie organów i podmiotów w sprzęt, środki techniczne oraz środki ochrony indywidualnej w okresie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego;
- nadzór nad wykorzystaniem przydzielonych przez Wydział środków finansowych w ramach dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego;
- prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem powiatom i samorządowi województwa dotacji na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w obszarze spraw obronnych oraz nadzorowanie merytoryczne ich realizacji;
- obsługa systemu finansowego „TREZOR”;
- prowadzenie i wyposażanie magazynów przeciwpowodziowych;
- zabezpieczenie logistyczne stanowiska kierowania w zakresie zgłaszanych potrzeb (zakup sprzętu i wyposażenia, usług oraz z pomocą Biura Administracji i Logistyki robót budowlanych);
- nadzór nad organizacją i prowadzeniem stanowiska kierowania;
- prowadzenie spraw finansowych związanych z obsługą kwalifikacji wojskowej, w tym:
- planowanie i rozdysponowanie środków finansowych niezbędnych do pokrycia kosztów przygotowania i przeprowadzania kwalifikacji wojskowej,
- bieżąca weryfikacja wydatków poczynionych na rzecz organizacji kwalifikacji wojskowej przez starostów i prezydentów miast na prawach powiatu,
- sprawozdawczość finansowa i rozliczenie dotacji przekazanej na organizację kwalifikacji wojskowej.