W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wniosek o zarejestrowanie pobytu obywatela UE/Prawo stałego pobytu obywateli Unii Europejskiej

Wniosek o zarejestrowanie pobytu obywatela UE

Obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wydawane są zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu. Wniosek o zarejestrowanie pobytu składa się osobiście do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu obywatela UE, nie później niż w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wymóg  osobistego stawiennictwa nie dotyczy małoletniego, który w dniu składania wniosku nie ukończył 6  lat.

Kogo dotyczy?

  • Obywatela UE,

  • Obywatela Konfederacji Szwajcarskiej,

  • ObywatelA państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Wniosek należy złożyć osobiście w Oddziale Paszportowym i Obsługi Klienta  Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Wymóg osobistego złożenia wniosku nie dotyczy małoletniego.
Złożenie wniosku, odbiór dokumentów oraz  uzupełnienie dokumentacji (w tym osobiste stawiennictwo) będzie odbywać się przy  stanowisku nr 4 na sali A w godzinach od 8:15 do 15:00.  W tym celu należy pobrać bilet z numerem w kolejce z biletomatu znajdującego się na Sali Obsługi Klienta A, wybierając opcję: „Cudzoziemcy -> UE/rejestracja/zaproszenia”. Pobranie biletu będzie możliwe we wskazanych godzinach lub do wyczerpania numerków lub w odpowiedniej Delegaturze DUW:
    - w Jeleniej Górze ul. Piłsudskiego 12, Jelenia Góra;
    - w Legnicy ul. Skarbka 3, 59-220 Legnica;
    - w Wałbrzychu ul. Słowackiego 23a, 58-300 Wałbrzych.
 
Z dniem 2 sierpnia 2021r. wydawane zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu ulegną zmianie, ich format będzie zbliżony do karty pobytu. Nowe dokumenty wydawane obywatelom UE będą zawierały adnotację „Dyrektywa 2004/38/WE”. Na awersie dokumentów będzie zamieszczony 2-literowy kod państwa członkowskiego wydającego dokument, wydrukowany w sposób kontrastujący w niebieskim prostokącie i otoczony 12 żółtymi gwiazdami. Dokumenty będą ważne przez 10 lat. Na dokumentach będzie obecnie zamieszczone zdjęcie obywatela UE. Ponadto w dokumencie może zostać umieszczony numer Pesel i adres zameldowania*.
 
Do składanego wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
  • Wypełniony wniosek o wydanie zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE oraz 2 kserokopie 1 i 2 strony wniosku,

  • 3 egz. kserokopii ważnego dokument podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca (wszystkie strony z adnotacjami),

  • 4 aktualne fotografie osoby, której wniosek dotyczy, które spełniają następujące wymagania: 1) są nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości; 2) mają wymiary 35 mm × 45 mm; 3) zostały wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; 4) przedstawiają twarz obywatela UE od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii; 5) przedstawiają wyraźnie oczy obywatela UE, a zwłaszcza źrenice; linia oczu obywatela UE powinna być równoległa do górnej krawędzi fotografii; 6) przedstawiają obywatela UE na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost, z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowują naturalny kolor jego skóry.

Jeżeli wniosek dotyczy osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, fotografia dołączona do wniosków, o których mowa w ust. 1, może przedstawiać tę osobę w okularach z ciemnymi szkłami. W przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania fotografia może przedstawiać tę osobę z nakryciem głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.

  • w przypadku wykonywania pracy:
    1. zaświadczenie o zatrudnieniu,
    2. odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
  • w przypadku odbywania studiów:
    1. zaświadczenie z uczelni,
    2. dokument potwierdzający objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia  społecznego (np. EKUZ),
    3. pisemne oświadczenie o posiadaniu wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie, bez potrzeby korzystania ze świadczeń pomocy społecznej, lub dowód potwierdzający ich posiadanie,
  • w przypadku pozostawania w związku małżeńskim z obywatelem RP:
    1. dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa z obywatelem/ką polskim/ą,
  • w przypadku zamiaru zamieszkania w Polsce:
    1. dokument potwierdzający objęcie powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub posiadanie prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego (np. Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego),
    2. dowód potwierdzający posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej (gotowe oświadczenie można wypełnić na miejscu przy składaniu wniosku)                                                                              
 * Potwierdzenie zameldowania tylko i wyłącznie jeśli jest to zameldowanie na  pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące.                                                                                                      
 
Prawo stałego pobytu obywateli Unii Europejskiej

Przygotój w przypadku ubiegania się o wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu obywatela UE:
  • Wypełniony wniosek o wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu obywatela UE oraz 2 kserokopie 1 i 2 strony wniosku,
  • 3 egz. kserokopii ważnego dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego  tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca (wszystkie strony z adnotacjami),
  • 4 aktualne fotografie osoby, której wniosek dotyczy, które spełniają następujące wymagania: 1) są nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości; 2) mają wymiary 35 mm × 45 mm; 3) zostały wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; 4) przedstawiają twarz obywatela UE od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii; 5) przedstawiają wyraźnie oczy obywatela UE, a zwłaszcza źrenice; linia oczu obywatela UE powinna być równoległa do górnej krawędzi fotografii; 6) przedstawiają obywatela UE na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost, z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowują naturalny kolor jego skóry.
Jeżeli wniosek dotyczy osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, fotografia dołączona do wniosków, o których mowa w ust. 1, może przedstawiać tę osobę w okularach z ciemnymi szkłami. W przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania fotografia może przedstawiać tę osobę z nakryciem głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
  • Wszelkie dokumenty potwierdzające 5-letni nieprzerwany pobyt na terytorium RP np. Pit 37 z UPO, dokumenty potwierdzające zatrudnienie lub prowadzenie działalności gospodarczej, zaświadczenia z uczelni o odbywaniu studiów na terytorium RP,
  • Dokument potwierdzający posiadanie numeru PESEL (jeżeli został nadany),
  • Dokument potwierdzający aktualny meldunek na terytorium RP (jeżeli cudzoziemiec został zameldowany).
 
Wymiana/wydanie nowego zaswiadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela lub   Wymiana/wydanie nowego dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu:
 
składa się osobiście, w terminie 14 dni po wystąpieniu przesłanek do jej wymiany w przypadku:
  1. zmiany danych w nim zamieszczonych;
  2. uszkodzenia,
  3. utraty zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE,
  4. zmiany wizerunku twarzy posiadacza zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE w stosunku do wizerunku twarzy umieszczonego w tym zaświadczeniu w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację ich posiadacza.
W przypadku upływu terminu ważności karty – wniosek o wydanie nowej karty składa się osobiście, co najmniej na 30 dni przed upływem okresu jej ważności.
 
Przygotój:
  • Wypełniony wniosek o wymianę/wydanie nowego dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu,
  • Kserokopię ważnego dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca,
  • 2 aktualne fotografie osoby, której wniosek dotyczy, które spełniają następujące wymagania: 1) są nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości; 2) mają wymiary 35 mm × 45 mm; 3) zostały wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; 4) przedstawiają twarz obywatela UE  od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii; 5) przedstawiają wyraźnie oczy obywatela UE, a zwłaszcza źrenice; linia oczu obywatela UE  powinna być równoległa do górnej krawędzi fotografii; 6) przedstawiają obywatela UE na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost, z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowują naturalny kolor jego skóry.
Jeżeli wniosek dotyczy osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku,   fotografia dołączona do wniosków, o których mowa w ust. 1, może przedstawiać tę osobę w okularach z ciemnymi szkłami. W przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania fotografia może przedstawiać tę osobę z nakryciem głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
  • Dokument potwierdzający posiadanie numeru PESEL (jeżeli został nadany),
  • Dokument potwierdzający aktualny meldunek na terytorium RP (jeżeli cudzoziemiec został zameldowany).
Ważne informacje:
Przy składaniu wniosku należy okazać oryginały dokumentów w celu potwierdzenia przez pracownika ich zgodności z pozostawioną kserokopią. Kserokopie dokumentów, których oryginały nie zostaną okazane mogą być przyjęte tylko po uprzednim ich potwierdzeniu (przez adwokata, radcę prawnego, notariusza itp.).
Dokumenty w języku obcym dołączone do wniosku składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski w oryginale, sporządzonym przez tłumacza przysięgłego.
                                                                                       
Tryb odwoławczy
Od decyzji Wojewody służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców za pośrednictwem Wojewody Zachodniopomorskiego w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.
 
Opłaty
brak
 
 

Materiały

Wniosek​_o​_zarejestrowanie​_pobytu​_obywatela​_UE1
Wniosek​_o​_zarejestrowanie​_pobytu​_obywatela​_UE1.pdf 0.31MB
Wniosek​_o​_wymiane​_​_wydanie​_nowego​_zaswiadczenia​_o​_zarejestrowaniu​_pobytu​_obywatela​_UE1
Wniosek​_o​_wymiane​_​_wydanie​_nowego​_zaswiadczenia​_o​_zarejestrowaniu​_pobytu​_obywatela​_UE1.pdf 0.30MB
Wniosek​_o​_wydanie​_dokumentu​_potwierdzajacego​_prawo​_stalego​_pobytu​_obywatela​_UE
Wniosek​_o​_wydanie​_dokumentu​_potwierdzajacego​_prawo​_stalego​_pobytu​_obywatela​_UE.pdf 0.33MB
Wniosek​_o​_wymiane​_wydanie​_nowego​_dokumentu​_potwierdzajacego​_prawo​_stalego​_pobytu​_obywateli​_UE
Wniosek​_o​_wymiane​_wydanie​_nowego​_dokumentu​_potwierdzajacego​_prwo​_stalego​_pobytu​_obywateli​_UE.pdf 0.31MB
{"register":{"columns":[]}}