Wniosek o zarejestrowanie pobytu obywatela UE/Prawo stałego pobytu obywateli Unii Europejskiej
Wniosek o zarejestrowanie pobytu obywatela UE
Obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wydawane są zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu. Wniosek o zarejestrowanie pobytu składa się osobiście do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu obywatela UE, nie później niż w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wymóg osobistego stawiennictwa nie dotyczy małoletniego, który w dniu składania wniosku nie ukończył 6 lat.
Kogo dotyczy?
- Obywatela UE,
- Obywatela Konfederacji Szwajcarskiej,
- Obywatel A państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Wniosek należy złożyć osobiście w siedzibie Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Wymóg osobistego złożenia wniosku nie dotyczy małoletniego.
Złożenie wniosku, odbiór dokumentów oraz uzupełnienie dokumentacji (w tym osobiste stawiennictwo) będzie odbywać się przy stanowisku nr 4 na sali A w godzinach od 8:15 do 15:00. W tym celu należy pobrać bilet z numerem w kolejce z biletomatu znajdującego się na Sali Obsługi Klienta A, wybierając opcję: „Cudzoziemcy -> UE/Zaproszenia/PDP”. Pobranie biletu będzie możliwe we wskazanych godzinach lub do wyczerpania numerków lub w odpowiedniej Delegaturze DUW:
- w Jeleniej Górze ul. Piłsudskiego 12, Jelenia Góra;
- w Legnicy ul. Skarbka 3, 59-220 Legnica;
- w Wałbrzychu ul. Słowackiego 23a, 58-300 Wałbrzych.
Z dniem 2 sierpnia 2021r. wydawane zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu ulegną zmianie, ich format będzie zbliżony do karty pobytu. Nowe dokumenty wydawane obywatelom UE będą zawierały adnotację „Dyrektywa 2004/38/WE”. Na awersie dokumentów będzie zamieszczony 2-literowy kod państwa członkowskiego wydającego dokument, wydrukowany w sposób kontrastujący w niebieskim prostokącie i otoczony 12 żółtymi gwiazdami. Dokumenty będą ważne przez 10 lat. Na dokumentach będzie obecnie zamieszczone zdjęcie obywatela UE. Ponadto w dokumencie może zostać umieszczony numer Pesel i adres zameldowania*.
Do składanego wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
- Wypełniony wniosek o wydanie zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE oraz 2 kserokopie 1 i 2 strony wniosku,
- 3 egz. kserokopii ważnego dokument podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca (wszystkie strony z adnotacjami),
- 4 aktualne fotografie osoby, której wniosek dotyczy, które spełniają następujące wymagania: 1) są nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości; 2) mają wymiary 35 mm × 45 mm; 3) zostały wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; 4) przedstawiają twarz obywatela UE od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii; 5) przedstawiają wyraźnie oczy obywatela UE, a zwłaszcza źrenice; linia oczu obywatela UE powinna być równoległa do górnej krawędzi fotografii; 6) przedstawiają obywatela UE na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost, z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowują naturalny kolor jego skóry.
Jeżeli wniosek dotyczy osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, fotografia dołączona do wniosków, o których mowa w ust. 1, może przedstawiać tę osobę w okularach z ciemnymi szkłami. W przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania fotografia może przedstawiać tę osobę z nakryciem głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
- w przypadku wykonywania pracy:
- zaświadczenie o zatrudnieniu,
- odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- w przypadku odbywania studiów:
- zaświadczenie z uczelni,
- dokument potwierdzający objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (np. EKUZ),
- pisemne oświadczenie o posiadaniu wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie, bez potrzeby korzystania ze świadczeń pomocy społecznej, lub dowód potwierdzający ich posiadanie,
- w przypadku pozostawania w związku małżeńskim z obywatelem RP:
- dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa z obywatelem/ką RP,
- w przypadku zamiaru zamieszkania w Polsce:
- dokument potwierdzający objęcie powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub posiadanie prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego (np. Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego),
- dowód potwierdzający posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej (gotowe oświadczenie można wypełnić na miejscu przy składaniu wniosku).
* Potwierdzenie zameldowania tylko i wyłącznie jeśli jest to zameldowanie na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące.
Prawo stałego pobytu obywateli Unii Europejskiej
Przygotuj w przypadku ubiegania się o wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu obywatela UE:
- Wypełniony wniosek o wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu obywatela UE oraz 2 kserokopie 1 i 2 strony wniosku,
- 3 egz. kserokopii ważnego dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca (wszystkie strony z adnotacjami),
- 4 aktualne fotografie osoby, której wniosek dotyczy, które spełniają następujące wymagania: 1) są nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości; 2) mają wymiary 35 mm × 45 mm; 3) zostały wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; 4) przedstawiają twarz obywatela UE od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii; 5) przedstawiają wyraźnie oczy obywatela UE, a zwłaszcza źrenice; linia oczu obywatela UE powinna być równoległa do górnej krawędzi fotografii; 6) przedstawiają obywatela UE na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost, z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowują naturalny kolor jego skóry.
Jeżeli wniosek dotyczy osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, fotografia dołączona do wniosków, o których mowa w ust. 1, może przedstawiać tę osobę w okularach z ciemnymi szkłami. W przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania fotografia może przedstawiać tę osobę z nakryciem głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
- Wszelkie dokumenty potwierdzające 5-letni nieprzerwany pobyt na terytorium RP np. Pit 37 z UPO, dokumenty potwierdzające zatrudnienie lub prowadzenie działalności gospodarczej, zaświadczenia z uczelni o odbywaniu studiów na terytorium RP,
- Dokument potwierdzający posiadanie numeru PESEL (jeżeli został nadany),
- Dokument potwierdzający aktualny meldunek na terytorium RP (jeżeli cudzoziemiec został zameldowany).
Wymiana/wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela lub Wymiana/wydanie nowego dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu:
składa się osobiście, w terminie 14 dni po wystąpieniu przesłanek do jej wymiany w przypadku:
- zmiany danych w nim zamieszczonych;
- uszkodzenia,
- utraty zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE,
- zmiany wizerunku twarzy posiadacza zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE w stosunku do wizerunku twarzy umieszczonego w tym zaświadczeniu w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację ich posiadacza.
W przypadku upływu terminu ważności karty – wniosek o wydanie nowej karty składa się osobiście, co najmniej na 30 dni przed upływem okresu jej ważności.
Przygotuj:
- Wypełniony wniosek o wymianę/wydanie nowego dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu,
- Kserokopię ważnego dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca,
- 2 aktualne fotografie osoby, której wniosek dotyczy, które spełniają następujące wymagania: 1) są nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości; 2) mają wymiary 35 mm × 45 mm; 3) zostały wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; 4) przedstawiają twarz obywatela UE od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii; 5) przedstawiają wyraźnie oczy obywatela UE, a zwłaszcza źrenice; linia oczu obywatela UE powinna być równoległa do górnej krawędzi fotografii; 6) przedstawiają obywatela UE na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost, z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowują naturalny kolor jego skóry.
Jeżeli wniosek dotyczy osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, fotografia dołączona do wniosków, o których mowa w ust. 1, może przedstawiać tę osobę w okularach z ciemnymi szkłami. W przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania fotografia może przedstawiać tę osobę z nakryciem głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
- Dokument potwierdzający posiadanie numeru PESEL (jeżeli został nadany),
- Dokument potwierdzający aktualny meldunek na terytorium RP (jeżeli cudzoziemiec został zameldowany).
Ważne informacje:
Przy składaniu wniosku należy okazać oryginały dokumentów w celu potwierdzenia przez pracownika ich zgodności z pozostawioną kserokopią. Kserokopie dokumentów, których oryginały nie zostaną okazane mogą być przyjęte tylko po uprzednim ich potwierdzeniu (przez adwokata, radcę prawnego, notariusza itp.).
Dokumenty w języku obcym dołączone do wniosku składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski w oryginale, sporządzonym przez tłumacza przysięgłego.
Tryb odwoławczy
Od decyzji Wojewody służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców za pośrednictwem Wojewody Zachodniopomorskiego w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.
Opłaty
brak
Materiały
Wniosek_o_zarejestrowanie_pobytu_obywatela_UE1Wniosek_o_zarejestrowanie_pobytu_obywatela_UE1.pdf 0.31MB Wniosek_o_wymiane__wydanie_nowego_zaswiadczenia_o_zarejestrowaniu_pobytu_obywatela_UE1
Wniosek_o_wymiane__wydanie_nowego_zaswiadczenia_o_zarejestrowaniu_pobytu_obywatela_UE1.pdf 0.30MB Wniosek_o_wydanie_dokumentu_potwierdzajacego_prawo_stalego_pobytu_obywatela_UE
Wniosek_o_wydanie_dokumentu_potwierdzajacego_prawo_stalego_pobytu_obywatela_UE.pdf 0.33MB Wniosek_o_wymiane_wydanie_nowego_dokumentu_potwierdzajacego_prawo_stalego_pobytu_obywateli_UE
Wniosek_o_wymiane_wydanie_nowego_dokumentu_potwierdzajacego_prwo_stalego_pobytu_obywateli_UE.pdf 0.31MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14 lipca 2006r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2023 r., poz. 633),
Ustawa z dnia z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 572),
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 sierpnia 2006r. w sprawie wniosków i dokumentów w sprawach prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli Unii Europejskiej i członków ich rodzin (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1392).