W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

6-latki w wychowaniu przedszkolnym

Czy „zerówka” tworzona w szkole jest oddziałem przedszkolnym czy szkolnym?

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 910, ze zm.), wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.

Miejscem realizacji wychowania przedszkolnego może być przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej lub inna forma wychowania przedszkolnego (punkt przedszkolny lub zespół wychowania przedszkolnego). Określenie „zerówka” nie występuje w prawie oświatowym – jest to określenie potoczne odnoszące się zazwyczaj do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej.

Oddział przedszkolny w szkole podstawowej nie wchodzi w skład struktury szkoły podstawowej.

Oddział przedszkolny jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola i mieszcząc się w budynku szkoły podstawowej, równocześnie zachowuje odrębności programowe. Nauczanie, wychowanie i opieka w nim jest zorganizowane odmiennie niż w oddziałach/klasach szkoły podstawowej, na zasadach odnoszących się do oddziałów przedszkola, tj. zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli – (Dz. U. z 2019 r., poz. 502.).

Realizacja wychowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, wymaga dostosowania bazy szkoły i warunków realizacji tego obowiązku do potrzeb małych dzieci. Czas pracy oddziału przedszkolnego tj. nauczanie, wychowanie i opieka, powinien być dostosowany zarówno do potrzeb dzieci w nim przebywających, jak i do potrzeb rodziców.

Jak będzie wyglądała sytuacja z miejscem w dotychczasowym przedszkolu w przypadku tych dzieci, których rodzice zdecydują się na odroczenie obowiązku szkolnego.

Dziecko w wieku 7 lat, które nie rozpocznie spełniania obowiązku szkolnego (posiada odroczenie), będzie kontynuować przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego. Zapewnienie miejsca i warunków do kontynuowania przygotowania przedszkolnego jest zadaniem własnym gminy, a nie konkretnego przedszkola.

Tak więc, dopiero po uzyskaniu odroczenia spełniania obowiązku szkolnego, rodzice dziecka 7-letniego, powinni zwrócić się do dyrektora szkoły/przedszkola, do którego obecnie uczęszcza dziecko o informację dotyczącą miejsca realizacji wychowania przedszkolnego.

Jeśli odroczenie nastąpi po okresie rekrutacji do szkół i przedszkoli, może się okazać, że w przedszkolu, do którego uczęszczało dziecko nie ma już miejsca. W takiej sytuacji gmina zobowiązana jest zapewnić miejsce dla dziecka w innej placówce.

Dziecko z odroczeniem będzie zatem kontynuować zajęcia w placówce, do której do tej pory uczęszczało lub też w innej – wskazanej przez gminę razem z dziećmi w wieku przedszkolnym, a więc 6-letnimi i młodszymi.

{"register":{"columns":[]}}