8 lat edukacji i nauki
08.12.2023
Zachęcamy do zapoznania się z podsumowaniem działań resortu edukacji i nauki realizowanych w latach 2015-2023. W publikacji zaprezentowano działania podejmowane zarówno przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz przez połączone resorty Edukacji i Nauki.
Rozdział pierwszy poświęcony jest „KSZTAŁCENIU OGÓLNEMU I PODSTAWOM PROGRAMOWYM”. Skupia się na prezentacji konkretnych zmian w tym obszarze. Przybliżamy w nim przykłady zrealizowanych działań oraz reformę strukturalną.
Drugi rozdział „KOMPETENCJE PRZYSZŁOŚCI” przedstawia inwestycje mające na celu rozwijanie wśród dzieci i młodzieży umiejętności niezbędnych na przyszłym rynku pracy. Pokazujemy działania, których celem była realna inwestycja w działania i przedsięwzięcia, które umożliwiają uczniom zdobywanie i kształtowanie umiejętności niezbędnych na rynku pracy w przyszłości. Tym samym pokazujemy, w jaki sposób zapewniliśmy dostęp do najnowszych technologii i urządzeń tak, aby ułatwić im zdobywanie wiedzy oraz odkrywanie zjawisk otaczającego nas świata.
Trzeci rozdział „ZNAJOMOŚĆ TRADYCJI i HISTORII” odnosi się do współczesności i konieczności zapewnienia prawidłowego zrozumienia przez uczniów mechanizmów wpływających na rozwój Polski, zachodzących na świecie procesów społeczno- politycznych i poznania roli naszego kraju na dzisiejszej arenie międzynarodowej. W tym zakresie postawiliśmy na pełniejsze poznanie naszej najnowszej historii – Polski i świata.
Czwarty rozdział nazwaliśmy „KONDYCJA FIZYCZNA I ZDROWIE”. W ramach tego obszaru pokazujemy, w jaki sposób nasze działania służyły zadbaniu o całościowy rozwój dzieci i młodzieży. Mamy świadomość, że samopoczucie fizyczne i psychiczne są tak samo ważne, a troska o obie te sfery jest kluczem do zrównoważonego i harmonijnego wzrostu młodego pokolenia. W ramach tego obszaru kluczowe było zminimalizowaniu wśród dzieci i młodzieży skutków długotrwałego okresu nauki zdalnej.
W rozdziałach piątym „FINANSOWANIE EDUKACJI” i szóstym „WSPÓŁPRACA z SAMORZĄDEM TERYTORIALNYM” pokazujemy skale inwestycji finansowych w szkoły prowadzone zarówno przez jednostki samorządu terytorialnego, jak i szkoły niesamorządowe w celu lepszego rozwoju edukacji i procesu nauczania, rozwoju infrastruktury szkolnej oraz dostosowania jej do potrzeb nowoczesnego procesu kształcenia.
Środki finansowe na wzrost wynagrodzeń nauczycieli, budowa przedszkoli i żłobków, boisk i sal sportowych, rozbudowa i modernizacja szkół oraz rozwój systemu opieki nad małymi dziećmi i uczniami to tylko niektóre z nich.
Kolejny, siódmy obszar „SZKOLNICTWO ZAWODOWE” jest w całości poświęcony szerokiej reformie szkolnictwa zawodowego. Tutaj przybliżamy kompleksowy pakiet rozwiązań jako odpowiedzi na oczekiwania rynku pracy. Potrzebujemy zarówno większej liczby specjalistów, jak również pracowników, którzy będą wypełniali braki kadrowe w określonych branżach. Bez odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów nie możemy mówić o rozwoju gospodarczym i rozwoju społecznym kraju.
Ponieważ w szkole jest i powinno być zawsze miejsce dla wszystkich dzieci, kolejny – ósmy obszar - poświęcony jest konkretnym DZIAŁANIOM NA RZECZ WSPARCIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
Dziewiąty obszar został poświęcony wszystkim działaniom podjętym na rzecz upowszechniania NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO POZA GRANICAMI.
Kolejne rozdziały zostały poświęcone NAUCE i SZKOLNICTWU WYŻSZEMU. Można w nich znaleźć informacje o strategicznych działaniach podjętych w tym obszarze.
Świat i rynek pracy zmieniają się, dlatego naszym celem było najlepsze kształcenie kadr przyszłości, wspieranie innowacyjnych rozwiązań, które będą unowocześniać nasz kraj. Dlatego zrealizowane zostały konkretne programy, które pozwoliły na innowacyjny rozwój polskiej nauki i jej aktywną współpracę z gospodarką. Pokazujemy, jak wspieraliśmy naukowców w dążeniu do doskonałości naukowej, rozwoju ich karier i prowadzeniu nowatorskich badań.
Do działań tych zalicza się m.in. poszerzenie oferty kształcenia o nowe kierunki nauczania, uzupełniania braków kadrowych na rynku poprzez rozwój kierunków lekarskich na uczelniach niemedycznych. To także podnoszenie do wyższej rangi państwowych uczelni zawodowych w byłych miastach wojewódzkich, by w ten sposób ułatwić młodym ludziom dostęp do edukacji, bez konieczności wyjazdów do dużych ośrodków akademickich i przyciągać nowe inwestycje do tych miast.
Przybliżamy również programy i działania wspierające młodych naukowców wykazujących się znaczącymi osiągnięciami w działalności naukowej, którzy chcą rozwijać swój naukowo-badawczy potencjał.
Ta część raportu jest również poświęcona działaniom, które otwierają studentom i absolwentom nowe i jeszcze lepsze perspektywy rozwoju, zarówno w kraju jak i za granicą. Ujęte tu programy miały na celu m.in. zacieśnianie współpracy nauki i biznesu, poprzez wspieranie przygotowania rozpraw doktorskich oraz pomoc w kształceniu doktorantów we współpracy z zatrudniającymi ich przedsiębiorcami. Pokazujemy również przestrzeń wsparcia kół studenckich w zakresie prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych, a także transferu wyników tych prac do sfery gospodarczej.
Mamy nadzieję, że nasz raport pomoże Państwu poznać bliżej to, czym zajmowaliśmy się przez ostanie 8 lat i spojrzeć kompleksowo na to, w jaki sposób realizowaliśmy działania służące wsparciu edukacji i nauki w Polsce.
Kierownictwo resortów edukacji w latach 2015-2023
Ministrowie edukacji
Anna Zalewska (od 16 listopada 2015 do 4 czerwca 2019 r.)
Dariusz Piontkowski (od 4 czerwca 2019 do 19 października 2020 r.)
Przemysław Czarnek (od 19 października 2020 do 1 stycznia 2021 r.)
Ministrowie nauki i szkolnictwa wyższego
Jarosław Gowin (od 16 listopada 2015 do 8 kwietnia 2020 r.)
Wojciech Murdzek (od 16 kwietnia 2020 do 19 października 2020 r.)
Przemysław Czarnek (od 19 października 2020 do 1 stycznia 2021 r.)
Ministrowie edukacji i nauki
Przemysław Czarnek (od 1 stycznia 2021 do 27 listopada 2023 r.)
Krzysztof Szczucki (od 27 listopada 2023 r.)
Materiały
Broszura: 8 lat edukacji i nauki8_lat_w_edukacji_i_nauce_-_broszura.pdf 33.23MB