Część ogólna ZSU 2030
Zobowiązanie do opracowania zintegrowanej strategii rozwoju umiejętności zawarte zostało w Umowie Partnerstwa – zatwierdzonej przez Komisję Europejską 23 października 2017 r. na podstawie decyzji wykonawczej C(2017) 6994 (notyfikowana 24 października 2017 r.).
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 zawiera założenia polityki na rzecz rozwoju umiejętności. Dokument wspiera tworzenie efektywnego systemu zarządzania i monitorowania w obszarze polityki uczenia się przez całe życie (edukacja formalna, edukacja pozaformalna i uczenie się nieformalne), tak aby w jak najwyższym stopniu odpowiadał on na istniejące i pojawiające się wyzwania i potrzeby. Skuteczna koordynacja działań realizowana jest w oparciu o zaangażowanie interesariuszy zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym i wykorzystując istniejące rozwiązania, doświadczenia i dobre praktyki zarówno z poziomu krajowego jak i regionalnego.
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 została opracowana z uwzględnieniem:
- wymogów wynikających z Umowy Partnerstwa,
- celów i kierunków działań dokumentu strategicznego „Perspektywa uczenia się przez całe życie”,
- rekomendacji z raportu „OECD Skills Strategy Poland”,
- założeń Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności przedstawionych w Komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z 10 czerwca 2016 r. - COM(2016) 381 final oraz ścieżek poprawy umiejętności określonych w Zaleceniu Rady z 19 grudnia 2016 r. (2016/C 484/01).
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 powstała w celu:
- zaprojektowania spójnej polityki na rzecz kształtowania i rozwijania umiejętności,
- skoordynowania działań różnych podmiotów na rzecz umiejętności,
- zwiększenia aktywności edukacyjnej i zawodowej we wszystkich grupach społecznych, zwłaszcza narażonych na wykluczenie wzmocnienia świadomości znaczenia umiejętności dla osiągania korzyści indywidualnych, gospodarczych i społecznych,
- zapewnienia równego dostępu do informacji o popycie i podaży na umiejętności, doradztwa zawodowego oraz ofert szkoleniowych związanych z kształtowaniem i rozwojem umiejętności.
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 składa się z dwóch dokumentów:
- „Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część ogólna)”,
- „Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część szczegółowa)”.
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030, spełniając wymogi polityki publicznej, zawiera w szczególności:
- wnioski z diagnozy obszaru umiejętności – ujęte w części ogólnej,
- cele strategiczne – ujęte w części ogólnej,
- kierunki interwencji – ujęte w sposób ramowy w części ogólnej, następnie rozwinięte w części szczegółowej,
- zasady realizacji polityki publicznej – ujęte w sposób ramowy w części ogólnej, następnie rozwinięte w części szczegółowej.
„Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część ogólna)” została opracowana w oparciu o badania i analizy obejmujące:
- diagnozę aktualnego systemu kształtowania i rozwoju umiejętności dzieci, młodzieży i osób dorosłych w Polsce,
- diagnozę aktualnego stanu umiejętności dzieci, młodzieży i osób dorosłych w Polsce w oparciu o wyniki istniejących badań (w szczególności PISA, PIAAC oraz wyniki egzaminów zewnętrznych),
- diagnozę zapotrzebowania na umiejętności na rynku pracy i w przestrzeni życia społecznego, na podstawie istniejących badań i materiałów (w szczególności Bilans Kapitału Ludzkiego, Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych),
- analizę krajowych i zagranicznych strategii kształtowania i rozwoju umiejętności,
- analizę stosowanych w Polsce i w wybranych krajach OECD metod, narzędzi oraz procedur diagnozowania zapotrzebowania na umiejętności z punktu widzenia potrzeb rynku pracy,
- badanie potrzeb wszystkich resortów oraz głównych grup interesariuszy.
W dokumencie „Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część ogólna)”, w oparciu o diagnozę funkcjonowania mechanizmów rozwoju i wykorzystania umiejętności w Polsce, wyznaczono sześć priorytetów w zakresie rozwoju umiejętności:
- Podnoszenie poziomu umiejętności kluczowych u dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
- Rozwijanie i upowszechnianie kultury uczenia się nastawionej na aktywny i ciągły rozwój umiejętności.
- Zwiększanie udziału pracodawców w rozwoju i lepszym wykorzystaniu umiejętności.
- Zbudowanie efektywnego systemu diagnozowania i informowania o obecnym stanie i zapotrzebowaniu na umiejętności.
- Wypracowanie skutecznych i trwałych mechanizmów współpracy i koordynacji międzyresortowej oraz międzysektorowej w zakresie rozwoju umiejętności.
- Wyrównywanie szans w dostępie do rozwoju i możliwości wykorzystania umiejętności.