Inne formy przedszkolne - Organizacja
Niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego (zespoły wychowania przedszkolnego, punkty przedszkolne) działają zgodnie z art. 181 oraz art. 177 i 180, ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 910, ze zm.), a także art. 21 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych – (Dz. U. z 2020 r., poz. 17 ze zm.).
Zgłoszenie do ewidencji zamiast statutu powinno zawierać projekt organizacji wychowania przedszkolnego, które ma być realizowane w danej formie. Zajęcia w niepublicznej innej formie wychowania przedszkolnego prowadzi nauczyciel posiadający kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkoli. Nadzór pedagogiczny zarówno nad publicznymi jak i niepublicznymi innymi formami wychowania przedszkolnego pełni kurator oświaty.
Niepubliczna inna forma wychowania przedszkolnego otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 40% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego innej formy wychowania przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy - pod warunkiem, że:
- organ prowadzący inną formę wychowania przedszkolnego przekaże organowi dotującemu informację o planowanej liczbie uczniów nie później niż do dnia 30 września roku bazowego,
- inna forma wychowania przedszkolnego przekaże dane do systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku bazowego.
Punkty przedszkolne i zespoły wychowania przedszkolnego mogą być zakładane przez:
- gminy,
- osoby prawne (np. organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, fundacje, związki wyznaniowe),
- osoby fizyczne (nie muszą mieć wykształcenia pedagogicznego, ale wtedy muszą zatrudnić nauczyciela posiadającego kwalifikacje do pracy
w przedszkolu).
Punkty przedszkolne i zespoły wychowania przedszkolnego mogą być tworzone na przykład w:
- budynku funkcjonującej szkoły lub przedszkola;
- budynku po zlikwidowanej szkole lub przedszkolu;
- świetlicy środowiskowej;
- remizie strażackiej;
- budynku parafialnym;
- domu kultury;
- prywatnym domu lub mieszkaniu;
- wynajętym pomieszczeniu;
- innych, odpowiednio zaadaptowanych lokalach.
Szczegółowe przepisy dotyczące zarówno publicznych, jak i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego zawarte są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania – (j.t. Dz. U. z 2020 r., poz. 1520).