W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inne formy przedszkolne - Organizacja

Niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego (zespoły wychowania przedszkolnego, punkty przedszkolne) działają zgodnie z art. 181 oraz art. 177 i 180, ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 910, ze zm.), a także art. 21 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych – (Dz. U. z 2020 r., poz. 17 ze zm.).

Zgłoszenie do ewidencji zamiast statutu powinno zawierać projekt organizacji wychowania przedszkolnego, które ma być realizowane w danej formie. Zajęcia w niepublicznej innej formie wychowania przedszkolnego prowadzi nauczyciel posiadający kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkoli. Nadzór pedagogiczny zarówno nad publicznymi jak i niepublicznymi innymi formami wychowania przedszkolnego pełni kurator oświaty.

Niepubliczna inna forma wychowania przedszkolnego otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 40% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego innej formy wychowania przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy - pod warunkiem, że:

  1. organ prowadzący inną formę wychowania przedszkolnego przekaże organowi dotującemu informację o planowanej liczbie uczniów nie później niż do dnia 30 września roku bazowego,
  2. inna forma wychowania przedszkolnego przekaże dane do systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku bazowego.

Punkty przedszkolne i zespoły wychowania przedszkolnego mogą być zakładane przez:

  • gminy,
  • osoby prawne (np. organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, fundacje, związki wyznaniowe),
  • osoby fizyczne (nie muszą mieć wykształcenia pedagogicznego, ale wtedy muszą zatrudnić nauczyciela posiadającego kwalifikacje do pracy
    w przedszkolu).

Punkty przedszkolne i zespoły wychowania przedszkolnego mogą być tworzone na przykład w:

  • budynku funkcjonującej szkoły lub przedszkola;
  • budynku po zlikwidowanej szkole lub przedszkolu;
  • świetlicy środowiskowej;
  • remizie strażackiej;
  • budynku parafialnym;
  • domu kultury;
  • prywatnym domu lub mieszkaniu;
  • wynajętym pomieszczeniu;
  • innych, odpowiednio zaadaptowanych lokalach.

Szczegółowe przepisy dotyczące zarówno publicznych, jak i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego zawarte są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania – (j.t. Dz. U. z 2020 r., poz. 1520).

 

 

{"register":{"columns":[]}}