KODA. Słyszące Dzieci – Niesłyszący Rodzice
13.11.2024
Mianem dzieci KODA (z ang. Kids/Kid of Deaf Adults) określane są słyszące dzieci niesłyszących rodziców. W przypadku dorosłych osób słyszących będących dziećmi niesłyszących rodziców, stosowany jest termin CODA (z ang. Children/Child of Deaf Adults).
Jednostki oświatowe zobowiązane są do podejmowania niezbędnych działań w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, które zapewnią każdemu dziecku i uczniowi – w tym dzieciom KODA – warunki niezbędne do jego rozwoju oraz wsparcie i pomoc adekwatne do rozpoznanych potrzeb dziecka i ucznia.
Obecne rozwiązania systemowe i regulacje prawa oświatowego zapewniają szereg możliwości objęcia wsparciem w systemie oświaty dzieci i młodzieży o zróżnicowanych potrzebach, w tym także dzieci KODA, poprzez m.in.:
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w wieku od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole,
- indywidualizację pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną, w tym wprowadzenie standardu zatrudnienia nauczycieli specjalistów.
Więcej informacji na temat specyfiki funkcjonowania dzieci KODA (oraz osób CODA) i ich rodzin, można uzyskać zapoznając się z publikacją Rzecznika Praw Obywatelskich
pt.: „CODA – inność nie rozpoznana. Słyszące dzieci – niesłyszący rodzice. Pakiet informacyjny dla szkół i poradni”, wydaną w 2016 r. przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich. Autorkami publikacji są przedstawicielki Stowarzyszenia „CODA Polska. Słyszące Dzieci – Niesłyszący Rodzice”