Let’s Make Inclusion Happen – konferencja na temat edukacji włączającej z udziałem wiceminister Joanny Muchy
18.03.2025
W dniach 17-18 marca 2025 r. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbywała się konferencja poświęcona edukacji włączającej. To jedno z najważniejszych wydarzeń, poświęconych edukacji włączającej w Europie organizowane w ramach trwającej prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej. Wydarzenie zgromadziło ekspertów, decydentów i praktyków, którzy wspólnie dyskutowali o rozwiązaniach sprzyjających edukacji dostępnej dla wszystkich uczniów.
Konferencję rozpoczęła uroczysta inauguracja wydarzenia, podczas której głos zabrała Joanna Mucha Sekretarz Stanu w MEN.
Edukacja włączająca nie jest luksusem - to konieczność. Poprzez edukację włączającą tworzymy społeczeństwo, w którym każdy uczeń będzie miał szansę na sukces. Chodzi o tworzenie środowiska, w którym wszyscy uczniowie, niezależnie od ich pochodzenia, czują się docenieni i wspierani
– mówiła podczas wystąpienia.
Badania wskazują, że edukacja włączająca przynosi korzyści wszystkim uczniom, poprawiając nie tylko osiągnięcia akademickie, ale także rozwój osobisty, emocjonalny i społeczny
– dodała Sekretarz Stanu.
Podczas otwarcia uczestnicy wysłuchali także wystąpień Pii Ahrenkilde Hansen, Dyrektor Generalnej ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury w Komisji Europejskiej (przemówienie wideo), Mirosława Marczewskiego, Dyrektora Generalnego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz Moniki Horny-Cieślak, Rzecznika Praw Dziecka.
Istotnym elementem dwudniowej konferencji jest obecność osób, które na co dzień doświadczają barier w edukacji – to one podzielą się swoimi perspektywami i potrzebami.
Podczas wydarzenia odbywały się liczne sesje eksperckie dotyczące m.in. wczesnej edukacji włączającej, nowych technologii, przygotowania kadry nauczycielskiej oraz dobrostanu psychicznego uczniów i nauczycieli. Wśród prelegentów w pierwszym dniu wydarzenia byli: prof. Maciej Jakubowski (Instytut Badań Edukacyjnych), dr João Costa (Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej), a także przedstawiciele Komisji Europejskiej, OECD i UNICEF.
Drugi dzień konferencji poświęcony był systemowym rozwiązaniom na rzecz edukacji włączającej, w tym: wsparciu uczniów poprzez wolontariat rówieśniczy, rozwijaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych. Program koncentrował się na przedstawieniu najlepszych praktyk i inicjatyw z różnych państw członkowskich UE, dotyczących wysokiej jakości edukacji włączającej.
Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z projektami, które angażują społeczności lokalne i nauczycieli w proces tworzenia bardziej włączających systemów edukacyjnych.
Pragnę serdecznie podziękować wszystkim za zaangażowanie na rzecz edukacji włączającej. Współpraca jest niezbędna w budowaniu systemu edukacji, który odzwierciedla wartości takie jak równość i innowacyjność
– mówiła Sekretarz stanu Joanna Mucha.
Edukacja włączająca to nie koszt, to inwestycja. To inwestycja przede wszystkim w dobrostan uczniów i nauczycieli w całej Europie
– podkreśliła.
Wyniki oraz rekomendacje opracowane podczas konferencji przyczynią się do wniosków Prezydencji Polski w UE w obszarze edukacji.