W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Liczebność oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej

Czy w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej może być więcej niż 25 dzieci?

Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.

Liczba dzieci w oddziale ogólnodostępnego przedszkola, w tym także w ogólnodostępnym oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, a także innej formie wychowania przedszkolnego, nie może przekraczać 25 (§ 5 ust. 1 i § 18 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli – Dz. U. z 2019 r., poz. 502 oraz § 4 ust. 2 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania – Dz. U. z 2020 r., poz. 1520.).

Liczebność dzieci w oddziale przedszkolnym podlega kontroli w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego przez kuratora oświaty. Należy podkreślić, że oddział przedszkolny funkcjonujący w szkole podstawowej, mimo że mieści się w budynku szkoły podstawowej, zachowuje odrębności programowe i nie wchodzi w jej strukturę.

Realizacja wychowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, wymaga dostosowania bazy szkoły i warunków realizacji do potrzeb małych dzieci. Czas pracy oddziału przedszkolnego, tj. nauczanie, wychowanie i opieka, powinien być dostosowany zarówno do potrzeb dzieci w nim przebywających, jak i do potrzeb rodziców. Zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania
i opieki jest zadaniem organu prowadzącego szkołę lub placówkę. Lokal, który zajmują oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych musi być dostosowany do wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym są prowadzone oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej albo jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej – (Dz. U. z 2017 r., poz. 1642 ze zm.). W przypadku oddziałów przedszkolnych funkcjonujących przed wejściem w życie ww. rozporządzenia, mają one czas na dostosowanie się do zawartych w nim wymagań do 31 sierpnia 2022 r.

Moje 6-letnie dziecko zostało zapisane do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej (tzw. zerówka). Jednakże szkoła nie oferuje opieki dla dzieci po obowiązkowych pięciogodzinnych zajęciach, tzn. dzieci muszą być odbierane ze szkoły o godzinie 12. Na jakie przepisy możemy powołać się jako rodzice
w piśmie do wójta, w którym prosimy o organizację takich zajęć w szkole?

Oddział przedszkolny jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola i mieszcząc się w budynku szkoły podstawowej, równocześnie zachowuje odrębności programowe. Nauczanie, wychowanie i opieka w nim jest zorganizowane odmiennie niż w oddziałach/klasach szkoły podstawowej, na zasadach odnoszących się do oddziałów przedszkola, tj. zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli – Dz. U. z 2019 r., poz. 502.

Realizacja wychowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, wymaga dostosowania bazy szkoły i warunków realizacji tego obowiązku do potrzeb małych dzieci. Czas pracy oddziału przedszkolnego tj. nauczanie, wychowanie i opieka, powinien być dostosowany zarówno do potrzeb dzieci w nim przebywających, jak i do potrzeb rodziców. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym, w tym czas pracy poszczególnych oddziałów określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący, którego zadaniem jest m.in. zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.

Struktura organizacyjna szkoły podstawowej obejmuje klasy I-VIII, co oznacza, iż oddział przedszkolny nie wchodzi w skład jej struktury organizacyjnej. Jednocześnie do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania m.in. ze świetlicy [art. 95 ust. 1 oraz 103 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 910, ze zm.)].

Powyższe oznacza, że w świetlicy przebywają uczniowie szkoły tj. kl. I-VI, a nie dzieci z oddziału przedszkolnego. Zatem, miejscem dodatkowej opieki dla dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym (m.in. po czasie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie) powinien być oddział przedszkolny.

{"register":{"columns":[]}}