O sztuce przygotowywania zadań egzaminacyjnych
25.06.2013
Szczegółowa i dokładna analiza jakościowa zadań, praca ekspertów i recenzentów oraz dane zgromadzone podczas próbnego zastosowania pozwalają stworzyć arkusze egzaminacyjne, które z roku na rok nie różnią się znacznie od siebie poziomem trudności, co jest warunkiem niezbędnym, aby pomiar był sprawiedliwy.
Działania związane z przygotowaniem testów egzaminacyjnych występują w literaturze pod kilkoma nazwami: pilotaż zadań; próbne zastosowanie zadań; standardyzacja zadań. Pomiędzy tymi działaniami są pewne różnice, głównie o charakterze technicznym. Ogólne cele tych działań są wspólne. Należą do nich:
- zgromadzenie informacji zwrotnej na temat jakości zadań, które zostały przygotowane na dany egzamin, dotyczących m.in. jakości i przejrzystości poleceń, limitów czasu na wykonanie zadań;
- zgromadzenie danych ilościowych na temat zadań, które zostały przygotowane na dany egzamin, co pozwala usunąć zadania, w których np. źle działają niepoprawne opcje odpowiedzi (nikt którejś opcji nie wybiera) lub zadań zbyt łatwych (rozwiązywanych przez więcej niż 90% piszących) lub nadmiernie trudnych (rozwiązywanych przez mniej niż 10% piszących) ze względu na ich znikomą przydatność pomiarową (takie zadania po prostu nic nam nie mówią o poziomie wiedzy uczniów, są „pomiarowo martwe")
- wykorzystanie powyższych informacji jest niezbędne do doskonalenia zadań.
Konieczność przeprowadzania pilotażu zawierają wszystkie możliwe źródła dotyczące teorii i praktyki pomiaru. Na przykład:
- Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice (publikacja opracowana przez konsorcjum trzech organizacji zajmujących się pomiarem w USA: American Educational Research Association (AERA), American Psychological Association (APA), National Council on Measurement in Education (NCME), przetłumaczona na j. polski przez prof. Hornowską, wydana przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne)
- ETS Standards for Quality and Fairness (standardy określające pracę jednej z największych organizacji zajmujących się przygotowaniem testów w Stanach Zjednoczonych)
- Introduction to Classical and Modern Test Theory (Linda Crocker i James Algina - przez wiele lat "biblia" pomiaru edukacyjnego)
- praktycznie wszystkie publikacje prof. B. Niemierko, np. Pomiar wyników kształcenia, Diagnostyka edukacyjna
- Komisja Europejska nt. badania European Survey on Language Competences
- instytucje zajmujące się pomiarem, np. http://2lti.com/test-development/pilot-testing-and-field-testing/
Każdy zainteresowany mógł dowiedzieć się o kuchni przygotowywania zadań testowych, zgodnie ze wszelkimi regułami sztuki. Przygotowanie arkuszy egzaminacyjnych to nie jest żadna sensacja, a żmudna i wymagająca praca doskonaląca testy.
Materiały
ETS Standards for Quality and FairnessKomisja Europejska nt. badania European Survey on Language Competences
http://2lti.com/test-development/pilot-testing-and-field-testing/
w tym źródle internetowym
- Ostatnia modyfikacja:
- 14.12.2023 19:58 administrator gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 14.12.2023 19:58 administrator gov.pl