Odrębne szacowanie wartości zamówień w ramach projektu naukowego? Jest stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych
06.12.2019
Obiektywna możliwość wcześniejszego zaplanowania świadczenia
W dniu 13 listopada 2019 r. Wiceminister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Sebastian Skuza zwrócił się z prośbą do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) o wykładnię art. 32 ust. 1 ustawy Pzp w odniesieniu do badań naukowych w ramach danych projektów naukowo-badawczych i rozwojowych. Prośba ta wynikała z licznych sygnałów, jakie docierały do MNiSW ze strony środowiska naukowego. Związane były z wątpliwościami interpretacyjnymi, które biorą się ze szczególnej specyfiki projektów badawczych. Wynikają one przede wszystkim z tego, że nie sposób oszacować z góry zakresu udzielanych zamówień dla całego okresu realizacji projektu. W dniu 28 listopada 2019 r. Prezes UZP Hubert Nowak przedstawił wyjaśnienia, które, co do zasady, podzielają pogląd wyrażany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Zamawiający, udzielając zamówienia na usługi lub dostawy, powinien pogrupować je według kryterium podobnego przeznaczenia i ująć w planie (tożsamość czasowa). Pomiędzy określonymi zamówieniami zachodzi związek czasowy, gdy zamówienia te można określić z góry, tj. zaplanować ich zakres, a tym samym przewidzieć ich nabywanie w określonej perspektywie czasowej. Zatem zamawiający, przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, w ramach jednego zamówienia powinien uwzględnić wszelkie jednorodzajowe świadczenia, jeśli w danym momencie wie o konieczności ich zakupu. Zamówienia, które nie spełniają powyższych przesłanek, powinny być traktowane jako zamówienia odrębne, co oznacza, że wartość każdego zamówienia powinna być oszacowana oddzielnie.
Zamawiający może odrębnie oszacować wartość zamówienia, jeśli pojawiła się nieprzewidziana potrzeba
Jednak gdy po wszczęciu lub zakończeniu procedury udzielenia zamówienia, na które zamawiający nie miał wpływu lub których na tym etapie nie mógł przewidzieć (np. zmaterializowanie ryzyka prowadzenia badań naukowych), pojawia się obiektywnie nieprzewidziana potrzeba udzielenia kolejnego zamówienia nawet tego samego rodzaju, zamawiający może być co do zasady uprawniony do uznania takiego zamówienia za odrębne. Szacowanie wartości zamówienia w opisanych wyżej okolicznościach nie powinno być zakwalifikowane jako niedopuszczalny podział zamówienia na części.
Reasumując, z uwagi na specyfikę zamówień publicznych udzielanych przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki w obszarze badań naukowych (badawczych, eksperymentalnych, naukowych), charakteryzującą się tym, że każdy projekt stanowi odrębne badanie, o odmiennych i odrębnych założeniach, potrzebach, terminach oraz planowanych efektach i przewidywanych osiągnięciach naukowych (finansowanych z różnych źródeł, np. grantów), w sytuacji w której w ramach danego projektu zakres udzielanych zamówień nie jest możliwy do oszacowania z góry dla całego okresu realizacji projektu - w świetle wyjaśnień Prezesa UZP - nie ma przeszkód do tego, aby możliwe było odrębne szacowanie wartości zamówień (udzielanie odrębnych zamówień) w ramach danego projektu. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zachęca naukowców, by korzystali z możliwości jakie daje ustawa Pzp w kwestii szacowania wartości zamówienia w obszarze projektowych badań naukowych.