W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Okrągły Stół Uczniowski w Gdańsku

17.03.2025

Minister Edukacji pozuje do zdjęcia razem ze wszystkimi uczniami

Pomorska młodzież od dawna chciała mieć okazję do dłuższej rozmowy, dlatego tym bardziej cieszę się, że będę mogła usłyszeć, jakie jest wasze spojrzenie na edukację

– mówiła Minister Barbara Nowacka podczas spotkania z młodzieżą szkół ponadpodstawowych z województwa pomorskiego.

Spotkanie w Gdańsku było inspirującą okazją do wymiany poglądów na temat aktualnych wyzwań edukacyjnych oraz przyszłości szkoły w Polsce. Głównymi tematami poruszanymi podczas debaty były między innymi kwestie praw i obowiązków ucznia, frekwencji na zajęciach szkolnych, oceniania, lektur, organizacji egzaminów, korzystania w szkole z telefonów.

Uczniowie mówili również o zdrowiu psychicznym. Minister podkreśliła, że problemy młodych ludzi są ważne i nie można ich bagatelizować. Zwróciła uwagę na konieczność zapewnienia wsparcia emocjonalnego dla młodych ludzi w obecnych czasach.

Kryzys zdrowia psychicznego to nie jest powód do wstydu, depresja może przytrafić się każdemu. Należy takie osoby wspierać i nie stygmatyzować

– podkreśliła.

Kolejnym ważnym zagadnieniem poruszanym podczas debaty była wolność wyrażania siebie w szkole, zwłaszcza poprzez sposób ubierania się i wygląd zewnętrzny. Minister Barbara Nowacka zwróciła uwagę na to, jak te aspekty mogą wpływać na poczucie tożsamości młodzieży i jak szkoła może lepiej wspierać indywidualność swoich uczniów. Zaznaczyła przy tym, że szkoły w statutach mogą wprowadzać swoje zasady, z poszanowaniem podstawowych praw uczniów. Ale istotne jest – i to Minister Nowacka podkreśliła, że „uczniowie też są zobowiązani do przestrzegania podstawowych zasad, w tym zasad dotyczących ogólnie przyjętego szacunku w stroju, w zachowaniu, w kontaktach interpersonalnych”.

Odnosząc się do pytań o lektury mówiła, że istotne jest, by podstawę programową, w tym dobór lektur przygotowywali eksperci, praktycy, dlatego w tworzeniu nowych rozwiązań programowych MEN poprosiło o współpracę Instytut Badań Edukacyjnych.

Politycy nie powinni układać ani listy lektur, ani podstaw programowych. Dlatego, aby cały proces reformy był transparenty, przenieśliśmy go do Instytutu Badań Edukacyjnych

– powiedziała minister.

Minister mówiła również o wykluczeniu komunikacyjnym, czyli problemie z dojazdem uczniów do szkół, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach. W związku z tym, samorządy organizujące oświatę na swoim terenie powinny szczególnie uwzględniać ten aspekt przy planowaniu infrastruktury oświatowej.

Rozmowa z uczniami i uczennicami z województwa pomorskiego to 12. spotkanie w ramach cyklu Okrągły Stół Uczniowski.

Zdjęcia (3)