Okrągły Stół Uczniowski w Gdańsku
17.03.2025
Pomorska młodzież od dawna chciała mieć okazję do dłuższej rozmowy, dlatego tym bardziej cieszę się, że będę mogła usłyszeć, jakie jest wasze spojrzenie na edukację
– mówiła Minister Barbara Nowacka podczas spotkania z młodzieżą szkół ponadpodstawowych z województwa pomorskiego.
Spotkanie w Gdańsku było inspirującą okazją do wymiany poglądów na temat aktualnych wyzwań edukacyjnych oraz przyszłości szkoły w Polsce. Głównymi tematami poruszanymi podczas debaty były między innymi kwestie praw i obowiązków ucznia, frekwencji na zajęciach szkolnych, oceniania, lektur, organizacji egzaminów, korzystania w szkole z telefonów.
Uczniowie mówili również o zdrowiu psychicznym. Minister podkreśliła, że problemy młodych ludzi są ważne i nie można ich bagatelizować. Zwróciła uwagę na konieczność zapewnienia wsparcia emocjonalnego dla młodych ludzi w obecnych czasach.
Kryzys zdrowia psychicznego to nie jest powód do wstydu, depresja może przytrafić się każdemu. Należy takie osoby wspierać i nie stygmatyzować
– podkreśliła.
Kolejnym ważnym zagadnieniem poruszanym podczas debaty była wolność wyrażania siebie w szkole, zwłaszcza poprzez sposób ubierania się i wygląd zewnętrzny. Minister Barbara Nowacka zwróciła uwagę na to, jak te aspekty mogą wpływać na poczucie tożsamości młodzieży i jak szkoła może lepiej wspierać indywidualność swoich uczniów. Zaznaczyła przy tym, że szkoły w statutach mogą wprowadzać swoje zasady, z poszanowaniem podstawowych praw uczniów. Ale istotne jest – i to Minister Nowacka podkreśliła, że „uczniowie też są zobowiązani do przestrzegania podstawowych zasad, w tym zasad dotyczących ogólnie przyjętego szacunku w stroju, w zachowaniu, w kontaktach interpersonalnych”.
Odnosząc się do pytań o lektury mówiła, że istotne jest, by podstawę programową, w tym dobór lektur przygotowywali eksperci, praktycy, dlatego w tworzeniu nowych rozwiązań programowych MEN poprosiło o współpracę Instytut Badań Edukacyjnych.
Politycy nie powinni układać ani listy lektur, ani podstaw programowych. Dlatego, aby cały proces reformy był transparenty, przenieśliśmy go do Instytutu Badań Edukacyjnych
– powiedziała minister.
Minister mówiła również o wykluczeniu komunikacyjnym, czyli problemie z dojazdem uczniów do szkół, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach. W związku z tym, samorządy organizujące oświatę na swoim terenie powinny szczególnie uwzględniać ten aspekt przy planowaniu infrastruktury oświatowej.
Rozmowa z uczniami i uczennicami z województwa pomorskiego to 12. spotkanie w ramach cyklu Okrągły Stół Uczniowski.