W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podlaska debata o oświacie

11.04.2025

„Jakich zmian wymagają podstawy mojego przedmiotu, aby w pełni realizowały założenia profilu absolwenta” – pod takim hasłem, w piątek, 11 kwietnia 2025 r., w Białymstoku odbyła się wojewódzka debata edukacyjna z udziałem Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyny Lubnauer.

Widok z tyłu. Duża sala, na poustawianych w rzędach fotelach siedzą ludzie przed nimi z mikrofonem stoi wiceminister Lubnauer

Wydarzenie zgromadziło blisko 290 uczestników, w tym nauczycieli, dyrektorów szkół i przedszkoli oraz koordynatorów przedmiotowych z województwa podlaskiego.

Debatę otworzyła Agnieszka Krokos-Janczyło, Podlaski Kurator Oświaty. W swoim wystąpieniu podkreśliła znaczenie szerokiego dialogu środowiska oświatowego na temat zmian w systemie edukacji.

Wśród prelegentów znaleźli się także: Krzysztof Truskolaski – Poseł na Sejm RP, Jacek Brzozowski – Wojewoda Podlaski, Tomasz Klim – Zastępca Prezydenta Miasta Białegostoku, którzy przedstawili rolę samorządów oraz instytucji publicznych w wdrażaniu reformy programowej.

Celem spotkania była dyskusja oraz wymiana doświadczeń na temat oczekiwanych kierunków zmian w podstawach programowych poszczególnych przedmiotów. Uczestnicy zostali poproszeni o odniesienie się do czterech kluczowych obszarów konsultacji:

  • w jaki sposób obecne podstawy programowe wspierają rozwój kompetencji fundamentalnych, wartości, sprawczości i kompetencji kluczowych uczniów,
  • jakie zmiany należy wprowadzić, aby lepiej realizować cele edukacyjne w tym zakresie,
  • które elementy obecnych podstaw programowych utrudniają rozwój wskazanych kompetencji,
  • ogólne uwagi dotyczące projektowanych zmian w podstawach programowych.

Podczas wystąpienia wiceminister Lubnauer podkreśliła kierunki zmian w polskim systemie edukacji. Zwróciła uwagę na dynamiczne zmiany międzypokoleniowe:

różnice między pokoleniami w ostatnim czasie przyspieszają. To młode pokolenie dzieci, które jest w szkole podstawowej, inaczej spędza dzieciństwo, inaczej rozwija się i ma inne zainteresowania. Powoli dochodzimy do sytuacji, że całe życie towarzyskie i rozrywkowe koncentruje się wokół ekranu, dlatego szkoła musi się zmieniać.

Zapowiedziała również wprowadzenie nowego przedmiotu od 1 września 2025 r.

Od 1 września 2025 r. w szkołach pojawi się przedmiot edukacja zdrowotna. Umiejętność radzenia sobie ze swoim zdrowiem psychicznym i szukania pomocy jest jedną z podstawowych umiejętności, które powinien mieć młody człowiek. Kwestie związane z profilaktyką, jak się zdrowo odżywiać i dbać o kondycję fizyczną. To elementy edukacji zdrowotnej.

Podsumowując plany zmian w edukacji, Katarzyna Lubnauer stwierdziła:

chcemy, aby szkoła utrzymywała wysoki poziom wiedzy wśród młodych ludzi, rozwijała kompetencje osobiste i społeczne, budowała sprawczość, a także była ciekawa i praktyczna.

Wydarzenie było częścią ogólnopolskich konsultacji organizowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych.

Zdjęcia (3)