„Poznaj Polskę”, czyli odkrywanie historii naszego kraju – relacje ze szkół
26.06.2023
Prawie milion uczniów wyjechało na wycieczki edukacyjne w ramach programu „Poznaj Polskę”. Wśród nich były m.in. dzieci ze Szkoły Podstawowej w Strzelcach, Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Trzebielu oraz Szkoły Podstawowej w Zespole Szkół w Łące. Choć uczniowie rozpoczęli już upragniony odpoczynek, to wiedza i doświadczenie zdobyte podczas szkolnych wyjazdów będą bez wątpienia znakomitą inspiracją do kolejnych wakacyjnych wypraw.
Szkoła Podstawowa w Strzelcach
Uczniowie klas I-III ze Szkoły Podstawowej w Strzelcach w ramach programu „Poznaj Polskę” wybrali się do Bolkowa i Wałbrzycha. W Bolkowie zwiedzili ruiny XIII-wiecznego zamku i poznali historię tego miejsca. Z kolei w Muzeum Porcelany w Wałbrzychu dowiedzieli się, jak produkuje się porcelanę i z czego powstaje. Poznali ciekawostki na temat sposobów jej dekorowania i uczestniczyli w warsztatach.
Z kolei starsi uczniowie z klas IV-VII wzięli udział w dwudniowej wycieczce do Krakowa oraz Bochni. Pierwszym miejscem na trasie wycieczki był Kopiec Kościuszki, z którego mogli podziwiać panoramę Krakowa. Następnie udali się do otwartego w ubiegłym roku Muzeum Kościuszkowskiego, gdzie zwiedzili wystawę multimedialną „Kościuszko – bohater wciąż potrzebny”.
Na trasie wycieczki znalazły się także Sukiennice, okno przy Franciszkańskiej 3 i Wzgórze Wawelskie, na którym uczniowie zwiedzili katedrę, groby królewskie oraz kryptę wieszczów narodowych. Zamek Królewski zachwycił ich przepięknymi salami i królewskimi arrasami.
Kolejnym punktem wycieczki była Kopalnia Soli w Bochni. Dzięki multimedialnej podróży oraz opowieściom przewodnika młodzi ludzie mogli przenieść się w czasie i odkrywać historię kopalni soli – od średniowiecza aż po czasy współczesne.
Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Trzebielu
W ramach programu „Poznaj Polskę” uczniowie klas I-III ze Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Trzebielu wybrali się na wycieczkę do Wałbrzycha, gdzie w Centrum Nauki i Sztuki „Stara Kopalnia” w ramach specjalnych zajęć poznali specyfikę pracy górnika. Zanim dzieci wyruszyły na swoją pierwszą szychtę, poznały etapy przygotowań do pracy (przebranie się, kompletowanie ekwipunku, zjazd pod ziemię). Zwiedziły także zwiedzili ekspozycję muzealną w dawnym budynku łaźni i lampowni. Wielkie wrażenie zrobiło na nich nadszybie oraz maszynownia szybu „Julia”.
Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w Parku Nauki i Techniki ExploraPark, w którym dzieci uczestniczyły w zajęciach kreatywnych z wykorzystaniem interaktywnych eksponatów. Uczniowie mogli badać, dociekać, poszukiwać, odkrywać i eksperymentować.
Dzięki temu wyjazdowi uczniowie zdobyli wiedzę na temat górnictwa, tradycji górniczych, poznali nowy region Polski i rozwijali swoją kreatywność.
Natomiast uczniowie z klas IV-V wyjechali na wycieczkę do Wrocławia, w ramach której zwiedzali m.in. Ostrów Tumski – jedną z kolebek polskiej państwowości. Po części historycznej przyszedł czas na część naukową i wizytę w Hydropolis, gdzie uczniowie poznali teorię dotyczącą pochodzenia wody na ziemi, dowiedzieli się, jaką rolę odgrywa ona w kulturze, religii i naszej codzienności. Przeżyli także podwodną przygodę, siedząc w batyskafie, który zachowywał się tak, jak gdyby zszedł na dno Rowu Mariańskiego.
Wieliczka, Kraków i Tyniec to miejsca, które podczas swojej trzydniowej wycieczki odwiedzili uczniowie klas VI-VII. W Kopalni Soli zwiedzili podziemne komory, w tym Kaplicę św. Kingi. Z kolei w Krakowie swoje pierwsze kroki skierowali na Wawel. Zwiedzili katedrę, a w podziemiach złożyli hołd pochowanym tam władcom Polski i bohaterom narodowym. Nie zabrakło także wizyty w Kościele Mariackim i Sukiennicach, w których uczniowie obejrzeli imponującą wystawę XIX-wiecznego polskiego malarstwa i rzeźby.
Ostaniem punktem wycieczki było opactwo benedyktyńskie w Tyńcu.
Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Łące
Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Łące odwiedzili Kopalnię Soli w Wieliczce i zespół architektoniczno-krajobrazowy w Nowym Wiśniczu.
W Wieliczce poznali historię kopalni oraz specyfikę pracy górnika. Wielkie wrażenie na uczniach zrobiły wykute w soli komory, podziemne jeziora, majestatyczne konstrukcje ciesielskie i unikalne solne rzeźby. Młodzi ludzie wysłuchalu także kompozycji Fryderyka Chopina towarzyszącej świetlnemu spektaklowi nad brzegiem jednego z solankowych jezior.
Kolejnym miejscem na trasie wycieczki był zespół architektoniczno-krajobrazowy w Nowym Wiśniczu. Tutaj historię uczniowie poznawali dzięki nowoczesnym urządzeniom multimedialnym. Prezentacja Bastion VR i urządzenie zwane Occulus pozwoliły na podróż w czasie po XVII-wiecznym wiśnickim zamku. Uczniowie podczas symulowanego lotu w towarzystwie nietoperzy zobaczyli wnętrza zamku, oryginalne wyposażenie i życie mieszkańców.
Uczestnicy wycieczki brali również udział w warsztatach alchemicznych. Zajęcia składały się z pogadanki historycznej połączonej z pokazem sprzętu alchemicznego oraz części praktycznej, podczas której samodzielnie przeprowadzali eksperymenty. W trakcie zajęć każdy z uczestników przygotował dla siebie perfumy. Uczniowie poznali także postać najsłynniejszego polskiego alchemika, Michała Sędziwoja urodzonego w Łukowicy, którego dzieła były znane i cenione w całej Europie.