Prezentacja roboczego projektu podstaw programowych przedmiotu edukacja obywatelska
13.09.2024
Publikujemy roboczy projekt podstawy programowej przedmiotu edukacja obywatelska przygotowany na zlecenie MEN przez zespół ekspertów – ogłosiła Katarzyna Lubnauer, Sekretarz Stanu podczas wspólnej konferencji prasowej z koordynatorem zespołu opracowującego projekt i zastępcą dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych.
Publikujemy roboczy projekt, by nauczyciele, którzy będą uczyli edukacji obywatelskiej poznali planowane cele kształcenia i treści nauczania nowego przedmiotu, co pozwoli w jakimś stopniu zaplanować pracę
– mówiła wiceminister.
Przedmiot będzie składać się z trzech obowiązkowych elementów: wiedzy i umiejętności, prawdziwych działań obywatelskich oraz projektu edukacyjnego.
Do nauczania edukacji obywatelskiej będą mieli uprawnienia nauczyciele, którzy uczą wiedzy o społeczeństwie, historii, historii i teraźniejszości. Katarzyna Lubnauer zapowiedziała, że gotowy projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej będzie skierowany do konsultacji publicznych w październiku, a Minister Edukacji podpisze rozporządzanie do końca grudnia.
Edukacja obywatelska będzie miała wymiar praktyczny, będzie kształtowała postawy obywatelskie i patriotyczne uczniów. Uczniowie poznają Polskę również w kontekście europejskim i globalnym, zdobędą wiedzę i kompetencje, ale też nabiorą sprawczości, że mają wpływ na losy kraju
– mówiła Katarzyna Lubnauer.
Nowy przedmiot edukacja obywatelska będzie nauczany od rok szkolnego 2025/2026 w szkołach ponadpodstawowych.
W liceum ogólnokształcącym będą to dwie godziny w klasie II i jedna godzina w klasie III. W technikum: dwie godziny w klasie II i jedna godzina w klasie III, a w branżowej szkole I stopnia w klasie drugiej i trzeciej - po jednej godzinie.
Dr Jędrzej Witkowski, koordynator zespołu ds. podstawy programowej edukacji obywatelskiej, powiedział, że przedmiot ma na celu przygotowanie uczniów do aktywnego i świadomego zaangażowania obywatelskiego, które oparte jest na poczuciu odpowiedzialności za dobro wspólne i kraj. Powiedział, że zespół pod jego kierunkiem postawił sobie trzy cele.
Uczniowie mają rozumieć najważniejsze procesy i zjawiska w życiu społecznym i politycznym, interesować się wybranymi zjawiskami, żeby na bazie rzetelnie dobranych informacji, ale też własnych wartości formułowali opinie na ten temat i w końcu, żeby potrafili oddolnie rozwiązywali problemy społeczne
– powiedział.
Dodał, że elementem edukacji obywatelskiej będą działania obywatelskie.
Przez dwa lata nauki przedmiotu każdy będzie musiał zrealizować przynajmniej cztery działania, przy czym uczniowie będą sami wybierać, które zrealizują. To może być sonda uliczna, to mogą być obchody rocznicowe, to może być spotkanie z radnym, to może być zbiórka publiczna lub wolontariat
- mówił dr Witkowski.
Zaznaczył, że kolejnym elementem przedmiotu będzie projekt edukacyjny.
Zakładamy, że uczniowie w małej grupie zrealizują przynajmniej jeden przez dwa lata projekt społeczny albo badawczy
- mówił.
dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych wskazał, że projekt został napisany w inny sposób niż obowiązujące podstawy programowe.
Nowy format podstawy programowej pozwoli nauczycielowi spojrzeć na nauczanie w sposób całościowy, łączyć cele ogólne z celami szczegółowymi i skorelować z innymi przedmiotami. By podstawa programowa była dostosowana do profilu absolwenta
- podkreślał dr Gajderowicz.
Instytut Badań Edukacyjnych jest zaangażowany w prace na całościową zmianą podstawy programowej kształcenia ogólnego, która jest planowana począwszy od 1 września 2026 roku.
Projekt podstawy programowej przedmiotu edukacja obywatelska dla szkoły branżowej I stopnia