W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Profil Absolwenta i Absolwentki – zaczynamy ogólnopolskie konsultacje

27.09.2024

To dla nas wyjątkowy dzień, bo otwieramy nowy rozdział pracy w MEN, na który czekaliśmy. Otwieramy debatę dotyczącą sylwetki absolwenta - mówiła Minister Edukacji podczas konferencji poprzedzającej pierwsze spotkanie konsultacyjne o profilu absolwenta.

Widok z tyłu na salę. Na ustawionych w rzędy krzesłach siedzą ludzie. Przed nimi na ścianie duży ekran z prezentacją. Po prawej stronie przy mównicy stoi minister Barbara Nowacka za sobą ma flagi Polski i UE

Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie MEN realizuje zadanie: Kształtowanie kompetencji - od profilu do praktyki - opracowanie „profilu absolwenta” z uwzględnieniem założeń, koncepcji koniecznych zmian w kształceniu ogólnym.

Celem projektu jest wypracowanie profilu absolwenta zawierający kluczowe kompetencje, z którymi kończyć będzie on edukację szkolną. Profile te zostaną poddane szerokim konsultacjom, a przygotowane, będą podstawą do opracowania zmian w edukacji, dzięki czemu będzie ona w większym stopniu odpowiadać na wyzwania XXI wieku.

Na 2026 rok planujemy reformę podstaw programowych, dlatego chcemy wiedzieć, na co należy położyć szczególny nacisk - mówiła minister i dodała, iż absolwent i absolwentka polskiej szkoły powinni posiadać trzy podstawowe umiejętności: muszą mieć wiedzę, kompetencję i sprawczość. Wokół tej triady zbudowane są podstawy programowe i propozycje wypracowane przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Szefowa resortu podziękowała wszystkim zaangażowanym w prace nad sylwetką przyszłego absolwenta i zaapelowała do całego środowiska oświatowego o włączenie się w konsultacje.

Dziękuję Instytutowi Badań Edukacyjnych, który wykonał wielką pracę przygotowując sylwetkę absolwenta, przygotowując założenia i rozpoczynając duży dialog społeczny wokół tego, jak powinna wyglądać polska szkoła

- mówiła minister Nowacka i dodała:

Dziś pierwsza odsłona konsultacji, ale pozwolę sobie zaprosić wszystkich, w szczególności nauczycielki i nauczycieli praktyków do tego, aby się włączyli, zobaczyli propozycje ekspertów i wspólnie z nami pracowali nad sylwetką absolwenta polskiej szkoły.

Sekretarz Stanu w MEN Katarzyna Lubnauer zwróciła uwagę, że to właśnie dziś zaczyna się prawdziwa zmiana w polskiej szkole.

Profil absolwenta i absolwentki to wizja konsensusu między celami, które sobie stawiamy oraz tym, co jest efektem kształcenia oraz efektem w postaci wiedzy i kompetencji, które osiągną nasi uczniowie na wszystkich etapach nauczania. Te trzy kompetencje są niezbędne do ich dalszego rozwoju. Ich nabycie powinno stanowić cel procesu edukacyjnego osiągany w polskiej szkole

- mówiła wiceminister Lubnauer podczas konferencji.

Zwróciła też uwagę, że po raz pierwszy w pracach nad zmianami w polskiej edukacji to cele edukacyjne są nadrzędne w planowaniu.

Pierwszy raz mamy sytuację, w której zmiany w polskim systemie edukacji zaczynają się od ustalenia celów polskiej edukacji. W tym procesie uczestniczą nie politycy, a naukowcy i społeczeństwo. Tą konferencją rozpoczynamy konsultacje społeczne dotyczące profilu absolwenta

- mówiła wiceminister Katarzyna Lubnauer.

Zastępca Dyrektora IBE dr Tomasz Gajderowicz zwrócił uwagę na rolę jaką w przygotowywanych zmianach w edukacji pełnią badania naukowe.

Podczas tworzenia tego pierwszego profilu absolwenta zależało nam, aby bazować na dorobku ostatnich lat badań eksperymentalnych w edukacji, bazować na krajach, które wprowadziły udane reformy edukacji i sprawiły, że wyniki uczniów, ale też ich dobrostan się polepszał. Na podstawie takich źródeł udało się nam stworzyć dokument wizyjny, który łączy w sobie nie tylko kompetencję, wiedzę i sprawczość, które mają wyznaczać kierunki tworzenia podstaw programowych, ale też ten dokument zastanawia się nad procesami implementacji tego, aby to się udało.

- dodał dr Tomasz Gajderowicz podczas konferencji prasowej dot. profilu absolwenta.

 Jak zaangażować się w konsultacje społeczne?

Aby umożliwić jak największej liczbie osób wypowiedzenie się na temat wstępnego profilu absolwenta i absolwentki w ramach konsultacji:

  • zaplanowaliśmy szereg spotkań konsultacyjnych – stacjonarnych oraz online,
  • można zgłosić swoje uwagi za pośrednictwem formularza konsultacyjnego online,
  • można samemu zorganizować lokalne spotkanie konsultacyjne i przesłać jego podsumowanie realizatorom konsultacji. 

Konsultacje społeczne trwają od 27 września do 31 października

Szczegółowe informacje oraz terminarz konsultacji można znaleźć na stronie Konsultacji społecznych profilu absolwenta i absolwentki 

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}