Protokół z VII posiedzenia PolskoProtokół z VII posiedzenia Polsko-Ukraińskiej Komisji Ekspertów do spraw doskonalenia treści podręczników szkolnych historii i geografiilenia treści podręczników szkolnych historii i geografii
10.06.2009
Na podstawie Porozumienia o Współpracy pomiędzy Ministerstwem Edukacji Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Oświaty Ukrainy, w dniach 21 - 24 września 2003 r. odbyło się w Sulejówku VII posiedzenie Polsko - Ukraińskiej Komisji Ekspertów ds. doskonalenia treści podręczników szkolnych historii i geografii.
W posiedzeniu udział wzięli:
ze strony polskiej:
- prof. zwycz. dr hab. Władysław A Serczyk - przewodniczący strony polskiej
- dr Piotr M. Unger - sekretarz strony polskiej
- prof. zwycz. dr hab. Andrzej T. Jankowski - członek komisji
- dr Adolf Juzwenko - członek komisji
- dr hab. Włodzimierz Mędrzecki prof. Uniwersytetu Warszawskiego - członek komisji
- dr Grzegorz Motyka - członek komisji
ze strony ukraińskiej:
- dr nauk historycznych, prof. Stanisław Kulczycki - przewodniczący strony ukraińskiej
- Raisa Jewtuszenko - sekretarz strony ukraińskiej
- dr nauk historycznych, prof. Aleksander Udod - członek komisji
- Natalia Bieskowa - członek komisji
Spotkanie przebiegało według następującego porządku:
- Otwarcie obrad
- Analiza treści polskich podręczników historii i geografii
- Analiza treści ukraińskich podręczników historii i geografii
- Ustalenia końcowe: treść protokołu, termin, miejsce i tematyka kolejnego posiedzenia komisji.
Ad 1
Obrady otworzył Przewodniczący strony polskiej - prof. Władysław A. Serczyk, zwracając uwagę na nowy etap stosunków polsko - ukraińskich, zwłaszcza po wystąpieniach prezydentów Ukrainy i Rzeczypospolitej Polskiej w lipcu 2003 r na Wołyniu. Następnie zabrał głos Przewodniczący strony ukraińskiej, który mówiąc o pracy Komisji wysoko ocenił dotychczasowe jej rezultaty.
Ad 2
Strona ukraińska stwierdza, że w polskich podręcznikach, których analiza została dokonana, wydarzenia z historii Ukrainy są przedstawiane w znacznie większym stopniu niż w latach poprzednich. Fragmenty dotyczące konfliktów polsko-ukraińskich przedstawiane są w sposób tolerancyjny i bez stosowania ocen. Jest to wielkim osiągnięciem, które możemy wytłumaczyć dążeniem kierownictwa Ukrainy i Polski do porozumienia i pojednania. W tym kontekście działa polsko-ukraińska komisja ekspertów i wspomniany wyżej postęp w treściach podręczników jest rezultatem jej prac.
Jednocześnie strona ukraińska ma pewne uwagi dotyczące treści analizowanych podręczników, a mianowicie w niektórych podręcznikach fragmentarycznie przedstawiane są najdawniejsze dzieje Ukrainy (okres Rusi Kijowskiej).
Dość uproszczony jest obraz wojny narodowo-wyzwoleńczej pod dowództwem Bohdana Chmielnickiego. Poniekąd jest ona traktowana jako powstanie, a jako jej przyczyna jest podawany osobisty konflikt Chmielnickiego i Czaplińskiego.
W gimnazjalnych podręcznikach historii XX wieku przywiązuje się znaczną uwagę do problemu kształtowania się odrodzonego państwa polskiego. Jednak nie we wszystkich podręcznikach są przedstawiane wydarzenia dotyczące utworzenia Ukraińskiej Republiki Ludowej (URL) i Zachodnioukraińskiej Republiki Ludowej (ZURL). Walka Rzeczypospolitej o wschodnie granice rozpatrywana jest głównie jako walka z Rosją Radziecką. Tylko w jednym z analizowanych podręczników jest wzmianka o pierwszym układzie pokojowym podpisanym przez państwa centralne z URL prawie miesiąc wcześniej od pokoju z Rosją Radziecką.
W polskich podręcznikach brak systematycznego wykładu historii ZURL (1918-1923). Również niewyraźnie - poza niektórymi wyjątkami - podawane jest stanowisko krajów ententy w sprawie polskiej granicy na wschodzie, które znalazło wyraz w wyznaczeniu granicy nazwanej w 1920 r. linią Curzona.
Strona ukraińska podkreśla historyczne znaczenie zjednoczenia ZURL i URL w styczniu 1919 r. oraz niesprawiedliwość podziału Polski we wrześniu 1939 r. na mocy paktu Ribbentrop - Mołotow. Niemniej zjednoczenie ziem ukraińskich pozostawało zawsze obiektywną koniecznością. Naszym zdaniem ponowne pojawienie się linii Curzona musi być przedstawione w polskich podręcznikach.
Zarówno w polskich, jak ukraińskich podręcznikach należy wszechstronnie przedstawiać niesprawiedliwość polityki komunistycznych rządów, które stawiały sobie za cel przymusowe przesiedlenia ludności polskiej i ukraińskiej. Polityka ta spowodowała wiele tragedii w życiu Ukraińców i Polaków.
W polskich podręcznikach nie zawsze dokładnie jest przedstawiany proces deportacji Polaków, mianowicie pierwsze deportacje na podstawie narodowościowej miały miejsce w USRR nie w roku 1937, lecz w 1934. Mowa tu o likwidacji polskiego okręgu narodowościowego na granicy z Polską w 1934 r. W historiografii polskiej różnie jest szacowana liczba deportowanych w latach 1939-1941 obywateli II Rzeczypospolitej Polskiej. Jednak w polskich podręcznikach podawane są liczby funkcjonujące przed otwarciem archiwów rosyjskich.
Strona ukraińska stwierdza, że pozostało wiele niewyjaśnionych problemów dotyczących stosunków polsko-ukraińskich w okresie międzywojennym. Zaostrzenie stosunków polsko-ukraińskich nie może być wyjaśniane wyłącznie kryzysem ekonomicznym. Nie jest udowodnione twierdzenie o wzroście poparcia dla Niemiec wśród członków OUN i UNDO. Słusznie są krytykowane władze polskie, które nie zjednoczyły mniejszości narodowych wokół państwowości polskiej i nie wyrzekły się ambicji polonizacyjnych.
Geografia:
Podkreślając ogólnie wysoki poziom polskich podręczników geografii oraz życzliwe przedstawianie stosunków polsko-ukraińskich, strona ukraińska stwierdza występowanie w nich niedostatecznej ilości informacji na temat Ukrainy. Stwierdzono jednostronność charakterystyki Ukrainy - jest ona prezentowana jako typowe państwo rolnicze, którego ludność zajmuje się uprawą ziemi, ani słowem nie wskazuje się na ogromny potencjał przemysłowy, w tym przemysł wydobywczy, energetyczny, metalurgiczny, maszynowy i chemiczny. Opisywane są tylko problemy państwa (ekonomiczne i ekologiczne), co powoduje powstanie u polskiego ucznia jednostronnego, niekorzystnego wizerunku Ukrainy.
Ważnym problemy, na który wskazują obie strony są niejednolite, często nieaktualne, dane statystyczne. Dotyczy to głównie liczby ludności, jej struktury narodowościowej, wskaźników produkcji przemysłowej i struktury upraw rolnych.
Ad 3
Strona polska po zapoznaniu się z ukraińskimi podręcznikami historii i geografii, atlasami historycznymi i geograficznymi, a także wydawnictwem encyklopedycznym Dowidnyk iz istorii Ukrainy stwierdziła, że notuje się istotny postęp w przedstawieniu stosunków polsko-ukraińskich, natomiast ich wykład zamyka się na roku 1939 (zgodnie z obowiązującymi na Ukrainie programami nauczania historii) i nie obejmuje innych wydarzeń z historii najnowszej, a zwłaszcza konfliktu polsko - ukraińskiego w latach 1943-1945. Sądzimy, że istotnego postępu, w tej mierze spodziewać się należy w najbliższej przyszłości, zwłaszcza wobec stanowiska zajętego w lipcu 2003 r. przez prezydentów RP i Ukrainy oraz wspólnego oświadczenia parlamentów obydwu krajów w tych sprawach.
Strona polska stwierdziła z satysfakcją, że z ukraińskich podręczników historii średniowiecznej i nowożytnej niemal całkowicie wyeliminowano jednostronność spojrzenia na rolę odgrywaną przez polską szlachtę na ziemiach ukraińskich.
Zwrócono uwagę na dość dowolne traktowanie granic plemiennych w atlasach historycznych, a także niektórych historycznych ziem i krain. Przy tej okazji podniesiono sprawę tak zwanej linii Curzona, której zdaniem strony polskiej nie można traktować jako uzasadnienia dla obecnego przebiegu granicy państwowej, natomiast mocniej związać tę sprawę z określonym kontekstem historycznym.
Strona polska stwierdziła wyraźny postęp w sposobie traktowania relacji polsko - ukraińskich w okresie międzywojennym (czego dobitnym przykładem jest podręcznik najnowszej historii Ukrainy dla 10 klasy autorstwa S.W. Kulczyckiego i J.I. Szapowała, "Geneza", 2003.). Jednak w części podręczników w dalszym ciągu dominuje przedstawianie państwa polskiego niemal wyłącznie w czarnych barwach a nawet zawierają błędy merytoryczne (np. podręcznik najnowszej historii Ukrainy do 10 klasy autorstwa N.M.Hupan i O.I. Pometun, "Wydawnictwo A.S.K.", 2003 podręcznik historii powszechnej 1914-1939 autorstwa T. Ładyczenki "Wydawnictwo A.S.K.", 2003). Bardzo dobrym podręcznikiem jest Historia Ukrainy dla klasy 5 W. Mysana, obejmująca całość dziejów Ukrainy, a także dająca uczniom podstawowe wiadomości warsztatowe, wysoko oceniono podręcznik Historia Ukrainy XVIII - XX wiek, autorstwa Malij, Rejent, Wydawnictwo Epoka, 2003.
"Dowidnyk..." jest bardzo dobrym kompendium wiedzy o historii Ukrainy, nie jest pozbawiony jednak pewnych słabych stron. Brak w nim np. hasła UNDO; brakuje również precyzyjnego określenia roli Dywizji SS Galizien oraz miejsca tak zwanych wydarzeń wołyńskich 1943 roku w stosunkach polsko - ukraińskich, Jest to o tyle ważne, że mamy do czynienia z jedyną przedstawiona do oceny pomocą naukową, która obejmuje lata drugiej wojny światowej.
Strona polska wskazała, że w niektórych ukraińskich podręcznikach geografii pojawiają się niezręczności w określeniu jednoznacznej przynależności terytorialnej niektórych miast, a także danych statystycznych: np. składu narodowościowego, produkcji przemysłowej oraz areału ziemi uprawnej.
Strona polska stwierdziła, że podręczniki geografii informują właściwie o głównych działach gospodarki polskiej, a zjawiska fizyczno - geograficzne są przedstawione prawidłowo. Atlasy geograficzne (atlasy fizyczno-geograficzne i ekonomiczno-społeczne) są podobne do polskich atlasów. Zagadnienia opracowane według różnych źródeł statystycznych różnią się w niektórych szczegółach, nie wpływających jednakże na istotę przedstawianych elementów. Jedynie drobnych korekt wymagają zasięgi jednostek fizyczno-geograficznych oraz okręgów wydobywczych poszczególnych kopalin.
Ad 4
Analizując podręczniki historii najnowszej Komisja stwierdziła szereg rozbieżności dotyczących przede wszystkim problemów:
- kształtowania się granic państwa polskiego po I wojnie światowej;
- wydarzeń 17 września 1939 r.
- decyzji konferencji w Teheranie, Jałcie i Poczdamie.
W związku z tym Komisja uważa za niezbędne rozpocząć następne posiedzenie od wygłoszenia referatów profesorów S. Kulczyckiego i W. Mędrzeckiego poświeconych interpretacji wydarzeń 17 września 1939 r. w historiografii ukraińskiej i polskiej.
Ustalono, że rezultaty posiedzeń Komisji powinny być przedstawione do wiadomości historyków, geografów oraz nauczycieli historii i geografii w wydawnictwach fachowych a także za pośrednictwem elektronicznych środków przekazu, oraz winny być wykorzystywane przy dopuszczaniu podręczników i środków dydaktycznych do użytku szkolnego.
W celu zwiększenia efektywności i popularyzacji rezultatów prac Komisji postanowiono zaprosić na następne posiedzenie Komisji nauczycieli historii.
Termin następnego spotkania Komisji ustalono na wrzesień 2004 r. na Ukrainie.
Protokół sporządzono w Sulejówku 24 września 2003 r. w jednobrzmiących egzemplarzach po dwa w języku polskim i ukraińskim. Oba teksty mają tę samą moc prawną.
W imieniu strony ukraińskiej | W imieniu strony polskiej |
prof. Stanisław Kulczycki | prof. Władysław A. Serczyk |
Informacje o publikacji dokumentu
- Ostatnia modyfikacja:
- 14.12.2023 19:58 administrator gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 14.12.2023 19:58 administrator gov.pl