W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie branżowe z przedstawicielami branży transportu i przemysłu lotniczego

12.12.2024

Szóste spotkanie branżowe zorganizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach projektu „Porozumienie branżowe na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego”, miało na celu omówienie perspektyw rozwoju kształcenia zawodowego w sektorze transportu lotniczego i przemysłu lotniczego w Polsce. W wydarzeniu wzięli udział kluczowi przedstawiciele branży oraz instytucji edukacyjnych, którzy dyskutowali o aktualnych potrzebach kadrowych, wyzwaniach oraz kierunkach rozwoju edukacji zawodowej.

Wyzwania kadrowe i specjalistyczne kwalifikacje

W Polsce obecnie kształci się ponad 10 tysięcy uczniów w zawodach związanych z transportem i przemysłem lotniczym. Najwięcej osób (ponad 6 tysięcy) wybiera zawód technika eksploatacji portów i terminali lotniczych, ale również technicy lotniskowych służb operacyjnych, mechanicy lotniczy i awionicy są wśród popularniejszych wyborów. Przedstawiciele branży podkreślili jednak, że wciąż istnieje duży niedobór wysoko wykwalifikowanych specjalistów, zwłaszcza w takich dziedzinach jak mechanika lotnicza, służby operacyjne na lotniskach, czy naprawy samolotów.

Sektor transportu i przemysłu lotniczego wymaga pracowników o specjalistycznych kwalifikacjach, które muszą być zgodne z międzynarodowymi regulacjami i standardami. W związku z tym niezbędna jest znajomość specjalistycznego języka angielskiego oraz gotowość do zdobywania certyfikatów w toku kariery zawodowej. Pracownicy branży muszą nie tylko posiadać odpowiednią wiedzę techniczną, ale również kompetencje miękkie, takie jak umiejętność pracy w zespole, czy efektywne rozwiązywanie problemów.

Nowe zawody i kształcenie na potrzeby uzyskania licencji

W trakcie spotkania poruszono również kwestie związane z rozwojem nowych zawodów, które odpowiadają na rosnące zapotrzebowanie rynku. Zgodnie z uzgodnieniami, katalog zawodów szkolnictwa branżowego powinien zostać wzbogacony o zawód technika operatora kontroli bezpieczeństwa. Pracownicy w tym zawodzie będą musieli wykazać się wyjątkową spostrzegawczością, odpornością na stres oraz zdolnością pracy pod dużą presją czasu.

Kolejną propozycją, która zyskała poparcie branży, jest dostosowanie programów nauczania w szkołach kształcących w zawodach związanych z mechaniką lotniczą i awioniką do wymagań związanych z uzyskaniem licencji. W planach jest takie ułożenie modułów kształcenia, tak aby uczniowie mogli szybciej uzyskać odpowiednie licencje wymagane w branży. Dodatkowo, wprowadzono pomysł organizowania kursów i szkoleń uzupełniających wiedzę teoretyczną z zakresu najnowszych technik i technologii.

Centra umiejętności dla branży lotniczej

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w sektorze lotniczym, powstają branżowe centra umiejętności, które będą oferować wsparcie edukacyjne zarówno dla uczniów szkół zawodowych, studentów, jak i dorosłych pracowników. Przykładem takiego centrum jest placówka w Katowicach, która już wspiera rozwój kompetencji w obszarze eksploatacji portów i terminali. Dodatkowe centra powstaną w Radomiu, Mielcu i Krośnie. Centra te będą odpowiadały na potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji, które w obliczu dynamicznych zmian w technologii i regulacjach są kluczowe dla branży lotniczej.

Wzmocnienie doradztwa zawodowego i promocja kształcenia

Podczas spotkania omówiono również konieczność wzmocnienia doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych, szczególnie w kontekście zachęcania młodych ludzi do wyboru kariery w branży lotniczej. Wskazano na potrzebę większej współpracy z przedsiębiorstwami, które oferują programy edukacyjne, takie jak zajęcia specjalistyczne, warsztaty czy wizyty zawodoznawcze. Przykładem takich działań jest działalność Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport, które organizuje szeroką ofertę edukacyjną dla uczniów, studentów i dorosłych.

Ważnym aspektem była także rola przedmiotów STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka), które powinny być mocniej uwzględniane w programach nauczania w szkołach średnich. Szczególnie istotne będą przedmioty takie jak matematyka, fizyka i język angielski, które stanowią fundament wiedzy technicznej w branży lotniczej.

Współpraca z Ministerstwem Edukacji Narodowej

Na zakończenie spotkania przedstawiciele branży zadeklarowali dalszą współpracę z Ministerstwem Edukacji Narodowej w zakresie opracowania nowych podstaw programowych, które pozwolą lepiej przygotować absolwentów szkół zawodowych do pracy w przemyśle lotniczym. Branża lotnicza wyraziła gotowość do wspierania resortu w promocji kształcenia zawodowego, a także do angażowania się w tworzenie nowych kwalifikacji sektorowych, które będą lepiej odpowiadały na wyzwania rynku pracy.

Spotkanie branżowe zorganizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej stanowiło ważny krok w kierunku poprawy jakości kształcenia zawodowego w branży transportu i przemysłu lotniczego. Dzięki współpracy z przedstawicielami biznesu i edukacji, możliwe będzie lepsze dostosowanie oferty edukacyjnej do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku pracy, a także skuteczniejsze przygotowanie młodych ludzi do kariery w tej perspektywicznej i wymagającej branży.

Link do materiału wideo ze spotkania

logotypy

Wideo

{"register":{"columns":[]}}