W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie branżowe z sektorem mechaniki precyzyjnej

22.11.2024

Spotkanie branżowe z sektorem mechaniki precyzyjnej

W trzecim spotkaniu branżowym zorganizowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wzięli udział przedstawiciele sektora mechaniki precyzyjnej, w tym optyki, zegarmistrzostwa i jubilerstwa. Celem wydarzenia było omówienie perspektyw rozwoju kształcenia zawodowego w tych branżach, które obecnie obejmują niespełna 1000 uczniów.

Obecna struktura kształcenia w branży mechaniki precyzyjnej

Wśród uczniów kształcących się w zawodach związanych z mechaniką precyzyjną, najliczniejszą grupę stanowią technicy optycy (ponad 700 uczniów). Kolejną dużą grupą są złotnicy-jubilerzy (ponad 150 uczniów), a mniej liczną – mechanicy precyzyjni (ponad 100 uczniów). W roku szkolnym 2024/2025 nie kształci się żadna osoba w zawodach optyk-mechanik oraz zegarmistrz.

Współpraca z branżą celem wzmocnienia kształcenia zawodowego

Spotkanie odbyło się w ramach projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Porozumienie branżowe na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego”, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Podczas wydarzenia podjęto rozmowy mające na celu zacieśnienie współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej z przedstawicielami biznesu, aby wspólnie rozwijać edukację branżową.

Wyzwania i zapotrzebowanie na kadrę pracowniczą

Podczas spotkania przedstawiciele branży optycznej zwrócili uwagę na specyfikę swojego sektora, który w dużej mierze opiera się na działalności firm rodzinnych. Choć takie struktury nie wymagają intensywnego rekrutowania nowych pracowników, to wciąż istnieje zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów. W szczególności branża optyczna zmaga się z problemem niedoboru pracowników w zakresie optyki okularowej, co wynika z braku regulacji i formalnych standardów zawodowych w tym obszarze.

Problemy w branży jubilerskiej i potrzebne zmiany

Przedstawiciele branży jubilerskiej podkreślili znaczenie tradycyjnych umiejętności, które są niezbędne do tworzenia wysokiej jakości biżuterii. Zawód złotnika-jubilera ma wielopokoleniową tradycję, ale współczesne technologie, takie jak projektowanie 3D, również zaczynają odgrywać istotną rolę w tej branży. Zwrócono uwagę na brak kadry w obszarze rzeczoznawców jubilerskich, proponując rozwój nowych kwalifikacji sektorowych w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, które mogłyby lepiej odpowiadać na potrzeby rynku pracy.

Wyjątkowe wyzwania branży zegarmistrzowskiej

W trakcie spotkania przedstawiciele branży zegarmistrzowskiej zwrócili uwagę na dwa kluczowe problemy: brak przemysłu zegarmistrzowskiego w Polsce oraz brak formalnego kształcenia w tym zawodzie. Choć zawód zegarmistrza jest w Polsce wykonywany przez osoby bez odpowiednich kwalifikacji, istnieje zapotrzebowanie na specjalistów do precyzyjnego naprawiania i konserwacji zegarków, zwłaszcza tych wysokiej klasy. Jednym z możliwych rozwiązań jest wprowadzenie certyfikacji dla zegarmistrzów, co mogłoby poprawić jakość usług oraz pozyskać odpowiednich pracowników.

Nowe zawody i modernizacja programów kształcenia

W ramach dyskusji o przyszłości sektora mechaniki precyzyjnej, uczestnicy zaproponowali modyfikację nazw zawodów, aby były one bardziej atrakcyjne dla młodych ludzi. Przykładem jest zmiana nazwy zawodu optyk-mechanik na „optoelektronik”, co lepiej oddaje nowoczesne technologie wykorzystywane w tym zawodzie. W branży optycznej zaproponowano także wprowadzenie nowego zawodu: technik optyki okularowej, a w jubilerskiej – zawodu technik biżuterii.

Wspólne ustalenia i kolejne kroki

Spotkanie zakończyło się wspólnymi ustaleniami dotyczących dalszych działań, mających na celu rozwiązanie zgłoszonych problemów. Uczestnicy zadeklarowali gotowość do współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej w zakresie opracowywania programów edukacyjnych i podstaw programowych, które pozwolą na lepsze dostosowanie kształcenia zawodowego do rzeczywistych potrzeb rynku pracy.

Spotkanie stanowiło ważny krok w kierunku rozwoju sektora mechaniki precyzyjnej, a także w kierunku dostosowania systemu edukacji do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Dalsza współpraca między sektorem prywatnym a Ministerstwem Edukacji Narodowej pozwoli na efektywne kształcenie przyszłych specjalistów, którzy będą w stanie sprostać wyzwaniom współczesnych branż optycznej, jubilerskiej i zegarmistrzowskiej.

Link do materiału wideo ze spotkania

logotypy

Wideo

{"register":{"columns":[]}}