W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie branżowe z sektorem ogrodnictwa, florystyki i architektury krajobrazu

08.11.2024

Pierwsze spotkanie branżowe zaplanowane w ramach projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN) pn. „Porozumienie branżowe na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego” miało na celu rozpoczęcie współpracy z partnerami branżowymi w zakresie doskonalenia systemu kształcenia zawodowego oraz rozwoju uczenia się w miejscu pracy.

Uczestnicy spotkania i cel rozmów

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele branży ogrodnictwa, florystyki oraz architektury krajobrazu, w tym reprezentanci organizacji branżowych, resortów odpowiedzialnych za zawody szkolnictwa branżowego oraz nowo powstających branżowych centrów umiejętności. Celem spotkania było zidentyfikowanie bieżących i przyszłych potrzeb kadrowych w tej branży oraz poznanie oczekiwań sektora dotyczących kształcenia zawodowego. Podczas rozmów omówiono również potencjalne kierunki współpracy między biznesem a edukacją.

Kształcenie zawodowe w branży ogrodniczej

Obecnie w kształceniu zawodowym w zawodach związanych z ogrodnictwem, florystyką i architekturą krajobrazu uczestniczy blisko 44 tys. uczniów. Wśród nich ponad tysiąc kształci się w zawodzie ogrodnik, a blisko 16 tys. uczniów planuje zostać technikami architektury krajobrazu. Największą grupę, liczącą ponad 25,5 tys. osób, stanowią uczniowie w zawodzie florysta.

Nowe technologie a przyszłość branży

W trakcie spotkania omówiono wpływ nowych technologii, takich jak automatyzacja i cyfryzacja, na branżę ogrodnictwa i architektury krajobrazu. Przedstawiciele branży wskazali rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów zdolnych obsługiwać nowoczesne technologie związane z cyfryzacją i automatyzacją. W szczególności podkreślono potrzebę wprowadzenia kompetencji związanych z systemami monitoringu oraz zarządzaniem środowiskowym.

Zielona transformacja i nowe kwalifikacje zawodowe

Jednym z kluczowych tematów spotkania była rola zielonej transformacji w branży ogrodniczej. Wskazano, że prace związane z zakładaniem i utrzymaniem zielonych dachów, ogrodów wertykalnych oraz terenów zielonych zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju będą wymagały nowych kwalifikacji zawodowych. Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że przyszli specjaliści muszą posiadać szeroką wiedzę z zakresu ekologii oraz umiejętności korzystania z narzędzi cyfrowych wspomagających zieloną transformację.

Kształcenie wszechstronnych specjalistów

Branża wskazała na konieczność kształcenia wszechstronnych absolwentów szkół zawodowych, którzy oprócz umiejętności praktycznych będą posiadali kompetencje techniczne i ekologiczne. Zgłoszono również potrzebę kształcenia w zakresie zarządzania terenami zielonymi w miastach oraz obsługi systemów automatyki i nawadniania.

Prognozowanie zapotrzebowania na zawody przyszłości

Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreśliło konieczność aktywnego udziału przedstawicieli branży w prognozowaniu zapotrzebowania na zawody przyszłości. Minister Barbara Nowacka zaznaczyła, że w obliczu dynamicznych zmian w gospodarce i na rynku pracy, wyzwaniem jest kształcenie w kompetencjach i zawodach, których nazwy mogą jeszcze nie istnieć. „To wyzwanie, z którym mierzy się nie tylko edukacja, ale także cała gospodarka” – podkreśliła minister.

Dalsza współpraca i rozwój branżowych centrów umiejętności

Przedstawiciele branży wyrazili gotowość współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. MEN zapowiedziało wsparcie dla uczniów szkół zawodowych oraz pracowników branży w ramach sieci Branżowych Centrów Umiejętności, które będą oferować kursy i szkolenia z zakresu najnowszych rozwiązań technologicznych w branży. Działania te będą skierowane do uczniów, nauczycieli, wykładowców oraz pracowników firm z branży ogrodniczej, florystycznej i architektury krajobrazu.

Podsumowanie spotkania

Spotkanie zakończyło się wyrażeniem obustronnej chęci do kontynuowania dialogu i wspólnego wypracowania rozwiązań na rzecz rozwoju branży oraz dostosowania systemu kształcenia zawodowego do zmieniających się realiów. Ministerstwo Edukacji Narodowej zapewniło, że planowane działania w obszarze kształcenia zawodowego będą regularnie konsultowane z przedstawicielami branży, aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby pracodawców i rozwijały kompetencje przyszłych specjalistów.

Link do materiału wideo ze spotkania

logotypy

Wideo

{"register":{"columns":[]}}