Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)
18.02.2025
Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy partnerskiej z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej” współrealizuje projekt w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne, Działanie 05.01 Innowacje społeczne.
Grupa docelowa projektu
Grupę docelową projektu stanowią psycholodzy i pedagodzy szkolni pracujący w szkołach ponadpodstawowych na terenie Polski. Projekt przewiduje udział 400 osób z 200 szkół do pełnienia w projekcie roli Koordynatorek/ów Szkolnych.
Podstawowy cel projektu
Opracowanie i przetestowanie w 200 szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów/uczennic w kryzysach psychicznych, opartej o wsparcie rówieśnicze, tzw. metodę Peer Support w okresie od 1.08.2024 r. do 30.11.2028 r
Opracowanie metody wsparcia rówieśniczego będzie opierać się przede wszystkim na doświadczeniach wynikających z działań wdrażających podejście Peer Support w kraju, ale także na doświadczeniach płynących z pokrewnych przedsięwzięć realizowanych za granicą.
Dzięki opracowaniu metody a następnie potwierdzeniu jej skuteczności za pośrednictwem testu obejmującego ok. 200 szkół ponadpodstawowych powstanie skuteczne narzędzie oceny możliwości poszerzenia i uzupełnienia oferty działań na rzecz rozwoju środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, które doświadczają kryzysu psychicznego, oraz ich rodzin.
Szczegółowe cele projektu
- przygotowanie młodzieży i społeczności szkolnej w zakresie potrzeb emocjonalnych i społecznych w funkcjonowaniu psychospołecznym młodzieży,
- środowiskowe wsparcie dla uczniów w obliczu pogłębiającego się kryzysu zdrowia psychicznego młodzieży,
- poprawa klimatu środowiska szkolnego,
- zwiększenie zaufania do nauczycieli i innych osób dorosłych,
- wprowadzenie do systemu szkolnego niestosowanego dotychczas lub zapomnianego rozwiązania np. aktywne słuchanie, mediacje i ułatwienie wypracowania dobrych praktyk w tym zakresie.
Plan realizacji wyznaczonych celów projektu
Zadanie 1.
Planowany termin realizacji zadania: sierpień 2024 roku – luty 2025 roku
Sposób realizacji zadania: Opracowanie metodyki rówieśniczego wsparcia (peer support) wraz z obudową dydaktyczną.
Zadanie 2.
Planowany termin realizacji zadania: marzec 2025 roku – czerwiec 2028 roku.
Sposób realizacji zadania: Przetestowanie metody wsparcia rówieśniczego (peer support) w wybranych szkołach.
Zadanie 3.
Planowany termin realizacji zadania: lipiec 2028 roku – listopad 2028 roku.
Sposób realizacji zadania: Opracowanie końcowych rekomendacji w zakresie upowszechniania metody wsparcia rówieśniczego.
Główne rezultaty projektu
- Innowacja społeczna – opracowana i przetestowana metoda wsparcia rówieśniczego Peer Support do systemowego wdrożenia w szkołach ponadpodstawowych.
- Blisko 200 szkół ponadpodstawowych testujących metodę włączonych w przetestowanie metody.
- Wdrożenie opracowanej metody wsparcia rówieśniczego w szkołach przez ponad 300 osób pracujących w szkole w zawodzie psychologa i pedagoga.
Projekt dofinansowany jest ze środków budżetu państwa oraz środków UE
Okres realizacji projektu: Od 1 sierpnia 2024 r. do 30 listopada 2028 r.
Budżet projektu
Całkowity budżet projektu: 41 070 480 PLN
Dofinansowanie projektu ze środków europejskich: 39 016 956 PLN
Dofinansowanie projektu ze środków dotacji celowej: 2 053 524 PLN
Szczegółowe informacje na temat projektu dostępne na stronie Partnera Wiodącego – Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji:
FERS Peer Support | FUNDACJA ROZWOJU SYSTEMU EDUKACJI
Zachęcamy do odwiedzenia strony naszego Partnera Fundacji Instytutu Edukacji Pozytywnej:
Peer Support - Instytut Edukacji Pozytywnej | Fundacja, Projekty, Działania
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie