Współczesna szkoła i absolwent przyszłości: efekty konsultacji społecznych profilu absolwenta i absolwentki
12.12.2024
Eksperci IBE zaprezentowali dziś efekty konsultacji społecznych profilu absolwenta i absolwentki. W konferencji uczestniczyła Sekretarz Stanu Katarzyna Lubnauer.
Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie MEN realizuje zadanie: Kształtowanie kompetencji - od profilu do praktyki - opracowanie „profilu absolwenta” z uwzględnieniem założeń, koncepcji koniecznych zmian w kształceniu ogólnym. Celem projektu jest wypracowanie profilu absolwenta zawierającego kluczowe kompetencje, z którymi kończyć będzie on edukację szkolną.
Pod koniec września IBE przedstawiło wstępny projekt. Do końca października prowadzone były konsultacje społeczne. W całym kraju odbywały się liczne spotkania z nauczycielami, pracodawcami, uczniami.
Uczeń kończący szkołę powinien posiadać jasno zdefiniowany zestaw kompetencji umożliwiający mu dalszy rozwój osobisty, edukacyjny, zawodowy i społeczny. Dzięki szerokim konsultacjom i uwzględnieniu uwag wprowadziliśmy szereg zmian do pierwotnie zaprezentowanego profilu absolwenta
– mówiła Katarzyna Lubnauer.
Podczas konferencji podsumowano dotychczasowe działania projektowe. Zaprezentowane zostały wnioski z konsultacji, zmiany uwzględnione w zaktualizowanej wersji profilu absolwenta. Przedstawiono kolejne kroki w kierunku planowanej programowej reformy edukacji.
Nowa wersja pokazuje umiejętności uczniów w sposób holistyczny. Umożliwia bardziej świadome planowanie ścieżek edukacyjnych i zawodowych. Szczególny nacisk został położony na rozwijanie kompetencji miękkich, takich jak współpraca, krytyczne myślenie i adaptacyjność, które są kluczowe w dzisiejszym środowisku pracy.
Profil zawiera kluczowe kompetencje, z którymi uczeń będzie kończył edukację szkolną. Będzie on podstawą do opracowania zmian w edukacji, dzięki czemu będzie ona w większym stopniu odpowiadać na wyzwania XXI wieku.
Za nami pierwszy etap przygotowań do reformy programowej. Chcemy, żeby cała reforma edukacji była konsultowana społecznie. Żeby wynikała nie tylko z pracy MEN i IBE, ale również z doświadczeń wszystkich, którzy uważają, że mogą mieć swój wkład w rozwój polskiej edukacji. Zwróciliśmy się do kuratorów oświaty, żeby wsparli ten proces
– podkreśliła wiceminister.
Więcej informacji można znaleźć na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych.