Zajęcia dodatkowe w przedszkolach
W przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego jest realizowany, przygotowany przez nauczyciela, program wychowania przedszkolnego opracowany w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej – Dz. U. z 2017 r., poz. 356 ze zm.). Program ten jest realizowany przez cały czas pobytu dziecka w oddziale przedszkolnym, tj. od momentu przyjścia dziecka do oddziału, do momentu jego wyjścia z tego oddziału. Program realizowany jest systematycznie, w sposób ciągły. Przerywanie ciągłości realizacji programu, z powodu np. dodatkowych zajęć
z szachów, robotyki, czy karate, nie znajduje żadnego uzasadnienia, tym bardziej, że podstawa programowa wychowania przedszkolnego może być realizowana w formie takich właśnie zajęć.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana przez cały czas pobytu dziecka w przedszkolu. Nie można jej utożsamiać z czasem bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki. Wynika to z przepisów przytoczonego wyżej rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli – Dz. U. z 2019 r., poz. 502.
Ministerstwo Edukacji Narodowej niezmiennie stoi na stanowisku, że ewentualne zajęcia dodatkowe mogą być organizowane po godzinach pracy przedszkola, oddziału przedszkolnego. Jeśli rodzice chcą organizować zajęcia dla swego dziecka w sposób odmienny, niż proponuje to publiczne przedszkole podstawowej, mogą wybierać między korzystaniem z edukacji przedszkolnej w krótszym wymiarze lub z ofert niepublicznych przedszkoli.
Dyrektor przedszkola nie może organizować zajęć dodatkowych podczas funkcjonowania przedszkola i wypełniania jego zadań statutowych, gdyż ten sposób uniemożliwiłby dziecku korzystanie z wychowania przedszkolnego do czasu powrotu jego rodziców z pracy.
Organizacja pracy polegająca na opuszczaniu przez dziecko oddziału przedszkolnego, w celu uczestniczenia w zajęciach dodatkowych i ponowny powrót do oddziału przedszkolnego, z punktu widzenia prawa oświatowego jest niewłaściwa, gdyż uniemożliwia zachowanie ciągłości prowadzenia procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, a ponadto budzi wątpliwości związane z zapewnieniem przez przedszkole bezpieczeństwa dziecku.
Równie niewłaściwa jest organizacja pracy polegająca na opuszczaniu przez dziecko oddziału przedszkolnego pod opieką firmy zewnętrznej (lub jej pracowników), w celu udziału w zajęciach dodatkowych i po ich zakończeniu powrót do oddziału przedszkolnego.
Jeśli rodzice chcą, by ich dziecko korzystało z zajęć dodatkowych, powinni zapewnić je po odebraniu dziecka z oddziału przedszkolnego.
Należy zdecydowanie podkreślić, że podstawa programowa obejmuje bardzo wiele treści, które nakazują nauczycielowi prowadzenie różnorodnych zajęć edukacyjnych
i wychowawczych, rozwijających osobowość dziecka w wieku przedszkolnym, dostosowując te zajęcia do jego możliwości i potrzeb. Zajęcia takie, jak zajęcia umuzykalniające, taneczne, plastyczne itp. znajdują się w podstawie programowej. Ich realizacja należy do obowiązków przedszkola.
W ramach realizacji statutowych zadań przedszkola, dyrektor organizuje między innymi zajęcia dodatkowe. Aby zorganizować prowadzenie tych zajęć dyrektor może:
- powierzyć ich prowadzenie nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu,
- zatrudnić nowych nauczycieli, posiadających odpowiednie kompetencje do prowadzenia konkretnych zajęć.
Na gruncie obecnego stanu prawnego zasadne jest w pierwszej kolejności wykorzystanie kompetencji nauczycieli zatrudnionych w danym przedszkolu lub nauczycieli poszukujących zatrudnienia, w tym nauczycieli języków obcych.
Tak więc, przedszkole powinno rozszerzać swoją statutową ofertę edukacyjną, w tym o zajęcia dodatkowe uwzględniające potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci. Różnorodność tej oferty zależy w głównej mierze od inicjatywy i aktywności dyrektorów przedszkoli. Opłaty pobierane od rodziców za przedszkole nie mogą być jednak z tego tytułu wyższe niż 1 zł za godzinę.
Dyrektor przedszkola może wynająć podmiotowi zewnętrznemu salę/pomieszczenie na prowadzenie działalności edukacyjnej. W tym przypadku działalność ta powinna być prowadzona po zakończeniu zajęć wychowania przedszkolnego oferowanych przez przedszkole.
- Ostatnia modyfikacja:
- 08.10.2024 14:13 Joanna Ekstowicz
- Pierwsza publikacja:
- 14.12.2023 19:39 administrator gov.pl