W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Instrukcja postępowania – COViD-19

24.03.2020

W przypadku wystąpienia objawów (kaszel, gorączka), należy skontaktować się z lekarzem rodzinnym lub zadzwonić na infolinię 1220, gdzie udzielą wskazówek dotyczących dalszych działań. W przypadku pytań związanych z koronawirusem można przez całą dobę dzwonić pod numer bezpłatnej infolinii Centrum Pogotowia 1247. Jeśli masz trudności w oddychaniu lub brak tlenu, zadzwoń pod numer alarmowy 112.

koronawirus

Potrzeba przeprowadzenia testu jest oceniana przez lekarza, a badanie jest wykonywane, jeśli występuje stan chorobowy. Przede wszystkim przeprowadzane są testy dla ciężko chorych pacjentów i osób zagrożonych, w tym osób starszych i osoby z chorobami przewlekłymi. Decyzję o potrzebie wykonania testu podejmuje lekarz rodzinny, który kieruje pacjenta na badanie. Jeśli dana osoba jest chora, powinna w każdym przypadku zostać w domu i, jeśli to możliwe, powiadomić osoby, z którymi miała kontakt w ostatnich dniach, o chorobie. W przypadku łagodnych objawów, takich jak kaszel, lekka temperatura, musisz pozostać w domu i, jeśli to konieczne, usunąć objawy za pomocą leków dostępnych bez recepty.

Najważniejsze kroki w przypadku pojawienia się objawów:

1.     Jeśli zachorujesz, skontaktuj się z lekarzem rodzinnym! Lekarz rodzinny oceni potrzebę przeprowadzenia badań i udzieli porady dot. stanu zdrowia.

2.     Jeśli lekarz rodzinny zdecyduje, że badanie jest konieczne, wystawi elektroniczne skierowanie do laboratorium i stamtąd zadzwonią, żeby umówić się na spotkanie lub przyjechać do domu. Zaczekaj na telefon!

3.     Weź ze sobą dokument tożsamości i przyjedź samochodem w wyznaczonym terminie! Tylko osoba, która została skierowana na test przez lekarza rodzinnego, może udać się na wykonanie testu. Testowane są tylko wstępnie zarejestrowane osoby.

4.     Poczekaj na odpowiedź, zadzwonią do Ciebie! Odpowiedź zostanie udzielona w ciągu dwóch dni roboczych. Odpowiedzi są dostępnie również na stronie portalu pacjenta www.digilugu.ee

5.     Jeżeli wynik testu jest pozytywny, zostań z domu, postępuj zgodnie z zaleceniami lekarza rodzinnego, w przypadku pogorszenia stanu zdrowia skontaktuj się z lekarzem rodzinnym lub wezwij pogotowie ratunkowe pod numerem 112.

 

W Estonii testy na COVID-19 wykonywane są w Szpitalu Uniwersyteckim w Tartu (Tartu Ülikooli Kliinikum), w laboratorium badawczym Synlab, w Szpitalu Regionalnym Północnej Estonii w Tallinnie (Põhja-Eesti Regionaalhaigla), w Centralnym Szpitalu Ida-Viru w Kohtla-Järve (Ida-Viru Keskhaigla) i Szpitalu w Pärnu (Pärnu Haigla).

Od 20 marca w Estonii działają mobilne punkty poboru próbek. W Tallinnie punkt taki został otwarty na Lauluväljak. Mieszkańcy Tartu, Viljandi i Pärnu mogą mieć pobrane próbki w pobliżu autobusów Centrum Medycznego Qvalitas (Qvalitas Arstikeskuses). W Kuressaare wznowiono prace centrum testowego w pobliżu lokalnego szpitala  (Kuressaare Haigla), w Kohtla-Järve pobór próbek jest organizowany przez Centralny Szpital Ida-Viru (Ida-Viru Keskhaigla). Mobilny punkt został otwarty w mieście Narva przy pomocy Centrum Medycznego Corrigo (Corriga Arstikeskus). Utworzono również mobilne zespoły do testowania w domu. Z osobą skierowaną na badanie odpowiednie służby kontaktują się w ciągu jednego dnia roboczego, a o wyniku testu informuje się ją telefonicznie w ciągu 24 godzin od momentu pobrania próbki.  Do mobilnego punktu zbiórki próbek można przyjechać tylko samochodem, niestety centrum testowe nie jest w stanie obsłużyć osób, które przyszły pieszo. W razie braku możliwości dojazdu samochodem centrum testowe postara się wysłać zespół mobilny do domu.

{"register":{"columns":[]}}