Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej
12.12.2025
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informuje o publikacji zaktualizowanej listy rankingowej w ramach programu priorytetowego „Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej”. Aktualizacja wynika ze złożonej rezygnacji z wniosku o dofinansowanie w formie pożyczki i uwzględnia przeliczenie kwot pożyczek.
Pobierz listę rankingową wniosków.
08.12.2025
Wyniki naboru wniosków w ramach programu priorytetowego "Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej"
Informacja o wynikach naboru
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) informuje, że zgodnie z Regulaminem konkursu w ramach programu priorytetowego "Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej", została opublikowana lista rankingowa wniosków złożonych w naborze konkursowym.
Lista rankingowa została sporządzona na podstawie oceny wniosków według kryteriów dostępu i jakościowych, w kolejności od najwyżej ocenionych do najniżej ocenionych. Umieszczenie wniosku na liście rankingowej nie stanowi zobowiązania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) do udzielenia dofinansowania.
Zgodnie z § 9 Regulaminu
- Listy rankingowe, po ich zatwierdzeniu, publikowane są na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
- Wnioskodawcy umieszczeni na liście rankingowej otrzymają informację o proponowanej kwocie dofinansowania oraz zaproszenie do negocjacji warunków umowy.
Lista rankingowa dostępna jest pod tym linkiem: pobierz listę rankingową wniosków.
Założenia do oceny wniosków i tworzenia listy rankingowej:
- Zgodnie z komunikatem opublikowanym w dniu 13.05.2025 r.:
udzielane dofinansowanie uwzględnia decyzję Komisji Europejskiej z dnia 3 października 2024 r. w sprawie SA.112460 (2024/N) – TCTF - RRF: Support for electricity storage and related infrastructure.
Zastosowanie przedmiotowej Decyzji KE (pkt. 43 i 44) oznacza, że jeżeli kwota dofinansowania przedsięwzięć we wnioskach złożonych w naborze przekroczy kwotę alokacji, projekty z wyższą liczbą punktów i pozycją w rankingu w limicie dostępnej alokacji, posiadają pierwszeństwo w otrzymaniu wnioskowanego dofinasowania. Projekty z najniższą liczbą punktów, które znajdą się na granicy rankingu, w limicie dostępnej alokacji, mogą otrzymać proporcjonalnie zmniejszone dofinansowanie. - Wnioski o dofinansowanie, które uzyskały mniej niż 32 punkty nie zostały zarekomendowane do wsparcia w ramach programu priorytetowego. Powodem jest niewystarczająca ilość środków finansowych. Jednocześnie informujemy, że Wnioskodawca ma prawo wnieść odwołanie w trybie Regulaminu konkursu § 9 ust. 10. W piśmie należy wskazać uzasadnienie odwołania względem ilości przyznanych punktów na liście rankingowej. Wnioskodawca powinien przedstawić do każdego kryterium jakościowego punktowego uzasadnienie do przyznania punktu, z uwzględnieniem informacji przedstawionych przez NFOŚiGW poniżej.
- Zgodnie z § 9 ust. 2 o kolejności umieszczenia na liście decyduje większa liczba punktów uzyskanych na etapie oceny według kryteriów jakościowych. W przypadku wniosków, które otrzymały również taką sama liczbę punktów na etapie oceny według kryteriów jakościowych, o kolejności umieszczenia wniosków na liście rankingowej, decyduje gotowość/dojrzałość inwestycji do realizacji określona w programie priorytetowym ust. 8.3. W przypadku wniosków, które otrzymały tę sama liczbę punktów oraz posiadać będą taką samą gotowość/dojrzałość inwestycji do realizacji, o kolejności umieszczenia wniosków na liście rankingowej, decyduje data wypływu wniosku o dofinansowanie do NFOŚiGW.
- Należy wskazać, że zarówno projekt techniczny, jak i prawo do dysponowania nieruchomościami na cele realizacji inwestycji były weryfikowane w odniesieniu do zakresu samego magazynu energii, jak i niezbędnego przyłącza do sieci elektroenergetycznej (tj. zakresu przedstawionego we wniosku o dofinansowanie jako niezbędnego do osiągnięcia wskaźników inwestycji i celu programu priorytetowego). Zatem weryfikowano również czy Wnioskodawca dołączył do wniosku projekt techniczny na zakres przebiegu przyłącza energetycznego wraz z udokumentowanym prawem do możliwości usytuowania kabla zasilającego (np. służebność przesyłu, zgoda na ułożenie przewodu w pasie drogi itp.). Punkty przyznawano wyłącznie w momencie udokumentowania posiadania projektu technicznego oraz prawa do nieruchomości na cały zakres inwestycji, tj. wraz z przyłączem do sieci.
- Należy wskazać, że punkty za decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach przyznawano w przypadku przedłożenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji o odmowie wszczęcia postępowania oraz postanowienie o odmowie wszczęcia postepowania wydane przez organ.
- W celu zagwarantowania rzetelności procesu oceny oraz porównywalności wyników, ujednolicono metodykę obliczania efektu ekologicznego dla wszystkich wniosków. Poniżej prezentuje się metodykę wyliczenia efektu ekologicznego stosowaną do oceny wniosków:
1. Określenie zmagazynowanej i oddanej energii do sieci elektroenergetycznej odbywa się przy następujących założeniach:
1) ilość cykli na dzień 1 szt.;
2) ilość dni w ciągu roku, w których magazyn będzie funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem - 328,5 dni w roku (10% czasu stanowi rezerwa na przerwy w działaniu i/lub awarie);
przy czym należy podkreślić, że założenia wskazane w pkt 1) i 2) powyżej zostały zawarte w treści kryterium punktowego nr 3 programu,
3) uśredniona sprawność procesu magazynowania 90%.
2. Wartość oddanej energii przez magazyn w ciągu roku wyliczana jako iloczyn ilości cykli w ciągu dnia, ilości dni funkcjonowania magazynu w ciągu roku, sprawności oraz pojemności całkowitej magazynu.
3. W celu wyliczenia redukcji emisji CO2 wnioskowanych inwestycji rozgraniczono dwa warianty:
a) magazyny collocated, tj. magazyny zintegrowane z jednostkami wytwórczymi OZE, które ładują bezpośrednio energię z OZE
Do analiz przyjmuje się, że magazyn ładowany jest energią z jednostki wytwórczej OZE. Emisyjność tej energii przyjmuje się na poziomie zerowym. Tym samym magazyn oddaje „zieloną” energię do sieci elektroenergetycznej.
Efekt ekologiczny powinien zostać określony w sposób taki, że magazyn kumuluje energię, która w innym przypadku, tj. bez realizacji inwestycji dot. magazynu, byłaby stracona z tytułu wyłączenia jednostki wytwórczej OZE. Rozładowanie magazynu nastąpi w godzinach wieczornych, tzw. offpeak. Ilość energii zmagazynowanej i oddanej do sieci przez magazyny energii przełoży się na ograniczenie produkcji energii z konwencjonalnych źródeł wytwarzania energii elektrycznej. Do wyliczeń ograniczenia emisyjności gazów cieplarnianych uwzględnia się współczynnik emisji energii elektrycznej dla odbiorców końcowych energii elektrycznej opublikowany przez KOBIZE za rok 2023 (publikacja grudzień 2024). Wskaźnik ten uwzględnia całą wyprodukowaną energię elektrycznej w kraju (instalacje do spalania paliw i energia z odnawialnych źródeł energii – OZE) i informuje o współczynniku emisji 1 MWh dostępnej w KSE.
Unikniętą emisję CO2 oblicza się jako iloczyn energii elektrycznej zmagazynowanej i wprowadzonej do sieci rocznie oraz ww. współczynnika emisji.
Powyższy sposób wyliczenia efektu należy stosować dla wniosków, dla których w wyniku oceny można było stwierdzić, że będzie on zasilany instalacją OZE bezpośrednio sprzężoną z magazynem energii. W przypadku, gdy roczna produkcja energii elektrycznej z OZE jest o niższym wolumenie niż roczna planowana do magazynowania energia w jednostce będącej przedmiotem dofinasowania, wówczas efekt ekologiczny należy wyliczyć proporcjonalnie, tj. procentowy udział magazynowanej energii z OZE w oparciu o wskaźnik KOBIZE oraz procentowy udział magazynowanej energii z KSE w oparciu o metodykę określoną w lit b) poniżej.
b) magazyny stand-alone, tj. magazyny podłączone wyłącznie z KSE
Do analiz przyjmuje się, że celem magazynowania energii elektrycznej jest jej kumulowanie, gdy mamy do czynienia z nadwyżką podaży energii, aby następnie oddać ją do systemu elektroenergetycznego, gdy jest najwyższe zapotrzebowanie. Mechanizm ten opiera się na ładowaniu magazynu energii w czasie, gdy ceny energii na rynku są relatywnie niskie oraz na jej oddawaniu w okresach, gdy ceny osiągają wyższy poziom. Energia z magazynu pozwala na redukcję zużycia energii w szczytowych godzinach zapotrzebowania, co powinno wpłynąć na zmniejszenie wykorzystania najbardziej emisyjnych źródeł. Redukcja emisji zależy tym samym od różnicy wskaźników emisyjności w szczycie i poza szczytem. Do wyliczenia efektu ekologicznego przyjęto wskaźniki emisyjności opublikowane w odpowiedziach na najczęściej zadawane pytania podczas szkolenia zorganizowanego w dniu 04.04.2025 r. Tym samym do wyliczeń redukcji emisji CO2 przyjęto, że:
• magazyn będzie ładowany w godzinach, w których udział OZE w miksie elektroenergetycznym jest znaczący. Przyjęto uśrednioną wartość emisji energii elektrycznej 400 kg CO2/ MWh,
• magazyn będzie rozładowywany w godzinach szczytu wieczornego zapotrzebowania na energię, przy jednoczesnym niskim udziałem OZE w systemie elektroenergetycznym (w godzinach wieczornych instalacje fotowoltaiczne nie generują energii). Przyjęto uśrednioną wartość emisji energii elektrycznej 700 kg CO2/MWh,
• w odniesieniu do powyższego magazyn będzie oddawać energię o niższej emisyjności, która będzie zastępować energię w KSE o emisyjności wyższej.
Unikniętą emisję CO2 oblicza się jako jako iloczyn energii elektrycznej zmagazynowanej i wprowadzonej do sieci rocznie oraz różnicy ww. współczynników emisji.
13.05.2025
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informuje, że zgodnie z zapisami:
1) programu priorytetowego „Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej” (m.in. ust. 3.3. oraz ust. 7.3 pkt 5),
2) regulaminu konkursu o dofinansowanie inwestycji ze środków NFOŚiGW zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego w ramach programu priorytetowego Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej (m.in. § 7 ust. 4)
- udzielane dofinansowanie będzie uwzględniało decyzję Komisji Europejskiej z dnia 3 października 2024 r. w sprawie SA.112460 (2024/N) – TCTF - RRF: Support for electricity storage and related infrastructure.
Zastosowanie przedmiotowej Decyzji KE (pkt. 43 i 44) oznacza, że jeżeli kwota dofinansowania przedsięwzięć we wnioskach złożonych w naborze przekroczy kwotę alokacji, projekty z wyższą liczbą punktów i pozycją w rankingu w limicie dostępnej alokacji, posiadają pierwszeństwo w otrzymaniu wnioskowanego dofinasowania. Projekty z najniższą liczbą punktów, które znajdą się na granicy rankingu, w limicie dostępnej alokacji, mogą otrzymać proporcjonalnie zmniejszone dofinansowanie. NFOŚiGW poinformuje o proporcjonalnym zmniejszeniu dofinansowania.
OGŁOSZENIE O NABORZE
Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej”
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza drugi nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej”.
- Cel programu:
Celem programu jest poprawa stabilności pracy Krajowej Sieci Energetycznej (KSE) oraz bezpieczeństwa energetycznego kraju poprzez wsparcie budowy magazynów energii elektrycznej o mocy nie mniejszej niż 2 MW oraz pojemności nie mniejszej niż 4 MWh, przyłączonych do sieci dystrybucyjnej i przesyłowej na wszystkich poziomach napięcia.
- Nabór wniosków dotyczy następujących rodzajów inwestycji:
- Budowa magazynów energii elektrycznej o mocy nie mniejszej niż 2 MW oraz pojemności nie mniejszej niż 4 MWh, spełniających standardy unijne w zakresie bezpieczeństwa, ochrony ppoż oraz homologacji (np. kontenery bateryjne, inwertery, transformatory, montaż modułów bateryjnych, systemy wspomagające jak np. detekcji
i ppoż., klimatyzacji, przekształtniki DC/DC lub DC/AC, zabezpieczenia aktywne i nieaktywne) wraz z testami
i odbiorami magazynów; - Budowa przyłącza do sieci i infrastruktury towarzyszącej;
- Konfiguracja i adaptacja magazynu (BMS, EMS, odwzorowanie w systemach monitorujących, utworzenie zdalnego dostępu do urządzeń i/lub danych, certyfikacja i homologacja instalacji magazynowania energii
w standardach UE, itp.).
przy czym zakres, o którym mowa w pkt 1 jest obligatoryjny, natomiast zakresy, o których mowa w pkt 2 i 3 są fakultatywne.
- Nabór wniosków dotyczy następujących rodzajów beneficjentów:
Przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236, z późn. zm.) spełniający łącznie warunki poniżej, z wyłączeniem podmiotów sektora finansowego:
1) nie jest zobowiązany do zwrotu pomocy publicznej wynikającego z decyzji Komisji Europejskiej uznającej taką pomoc przyznaną przez to samo państwo członkowskie za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym;
2) bez otrzymania pomocy publicznej nie podjąłby decyzji o inwestycji lub zrealizowałby ją w ograniczony lub odmienny sposób;
3) nie jest objęty sankcjami przyjętymi przez Unię Europejską, określonymi w pkt 1.1 Komunikatu Komisji - Tymczasowe kryzysowe i przejściowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz.U UE L. 101 z 17.3.2023, str. 3 z późn. zm).
Pomoc może zostać wypłacona przedsiębiorcy, który w momencie wypłaty pomocy posiada siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Terminy i sposób składania wniosków
Wnioski należy składać w terminie 04.04.2025 r. – 30.05.2025 r.
Nabór wniosków odbywa się w trybie konkursowym.
Przygotowane wnioski należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) przy zastosowaniu podpisu o którym mowa w § 2 ust. 4 Regulaminu naboru wniosków. O zachowaniu terminu złożenia wniosku decyduje data jego wysłania przez GWD na skrzynkę podawczą NFOŚiGW znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Wnioski, które wpłyną po terminie lub w niewłaściwej formie będą odrzucone.
Wnioskodawcy będą informowani odrębnym pismem o wyniku oceny.
- Alokacja:
Budżet na realizację celu programu wynosi do 4 150 000 tys. zł, w tym:
1. dla bezzwrotnych form dofinansowania — do 3 735 000 tys. zł;
2. dla zwrotnych form dofinansowania — do 415 000 tys. zł;
3. maksymalnie 30% budżetu programu pomocowego określonego w decyzji Komisji w sprawie nr SA.112460 (1 202 mln EUR ) może zostać przeznaczone na inwestycje danego przedsiębiorstwa oraz przedsiębiorstw z nim powiązanych w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L z 26.6.2014 ze zm.).
- Intensywność dofinansowania:
- Dofinansowanie w formie dotacji – do 45 % całkowitych kosztów inwestycji; intensywność pomocy można zwiększyć o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małego przedsiębiorstwa i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średniego przedsiębiorstwa;
- Dofinansowanie w formie pożyczki na warunkach preferencyjnych lub rynkowych do 100% kosztów kwalifikowanych;
- Dla inwestycji realizowanych w formule „project finance" obowiązuje wymóg udziału środków własnych Wnioskodawcy (z zastrzeżeniem, że środki własne nie obejmują: kredytów bankowych, emisji obligacji, pożyczek właścicielskich, pożyczek udzielonych przez inne podmioty itp.) w wysokości co najmniej 15% kosztów kwalifikowanych inwestycji, wniesionego w postaci udziału kapitału zakładowego pokrytego wkładem pieniężnym.
- Formy dofinansowania:
Dofinansowanie będzie udzielone w formie dotacji i/lub pożyczki, zgodnie z programem priorytetowym „Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej”
- Informacja o koordynatorze programu:
Koordynator programu: Joanna Wiącek,
e-mail: magazyny.przemysl@nfosigw.gov.pl
Materiały
Program FM Magazyny energii z infrasturkturąProgram_FM_Magazyny_energii_z_infrasturkturą.docx 0.07MB Regulamin naboru konkursowego magazyny
Regulamin_naboru_konkursowego_magazyny.docx 0.09MB Zał. 1 do Regulaminu - Magazyny energii elektrycznej
Zał_1_do_Regulaminu_-_Magazyny_energii_elektrycznej.docx 0.03MB Zał. 2 do Regulaminu - Magazyny energii elektrycznej
Zał_2_do_Regulaminu__-_Magazyny_energii_elektrycznej.docx 0.03MB 5. Zał. 3 do Regulaminu - Wniosek o dofinansowanie pożyczka
5_Zał_3_do_Regulaminu__-_Wniosek_o_dofinansowanie_pożyczka.docx 0.48MB 6. Zał. 3 do Regulaminu - Wniosek o dofinansowanie dotacja
6_Zał_3_do_Regulaminu__-_Wniosek_o_dofinansowanie_dotacja.docx 0.48MB Zał. 4 do Regulaminu - Magazyny energii elektrycznej
Zał_4_do_Regulaminu_-_Magazyny_energii_elektrycznej.docx 0.02MB Lista_rankingowa_VF
Lista_rankingowa_VF.pdf 0.63MB Lista_rankingowa_VF_aktualizacja11122025
Lista_rankingowa_VF_aktualizacja11122025.pdf 1.09MB