W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bez ognia, za to z dymem

11.12.2024

Wczoraj w nocy w tunelu pod Luboniem Małym na drodze ekspresowej S7 zorganizowaliśmy ćwiczenia służb ratunkowych. Ćwiczyli policjanci, strażacy i pogotowie ratunkowe. Były to trzecie tego rodzaju ćwiczenia w tunelu na zakopiance, tym razem jednak w scenariuszu nie było ani wypadku, ani pożaru.

Robot saperski w tunelu pod Luboniem Małym sprawdza jeden z samochodów pozostawionych na jezdni

Mało prawdopodobne nie znaczy niemożliwe

Dotychczasowe ćwiczenia, które zgodnie z przepisami musimy organizować w tunelu co roku, skupiały się przede wszystkim na pracy strażaków. Scenariusze zakładały karambol w tunelu i pożar. Kluczowym założeniem takich ćwiczeń było sprawdzenie umiejętności ludzi, zgrania poszczególnych jednostek i koordynacji różnych służb. 

Tym razem zaproponowaliśmy inny przebieg ćwiczeń. Scenariusz zakładał, że w tunelu doszło do próby zamachu. Zamachowcy zablokowali go w środku i zagrozili jego wysadzeniem. W takich warunkach na pierwszym planie ćwiczeń znaleźli się kontrterroryści. To na nich spoczęło zadanie opanowania sytuacji w tunelu i wyeliminowania zagrożenia. Rola pozostałych służb wiązała się przede wszystkim z przygotowaniem odpowiedniego zaplecza medycznego i ratowniczego. 

W ćwiczeniach wzięły udział jednostki limanowskiej, myślenickiej, nowotarskiej i suskiej straży pożarnej oraz policji, pogotowia ratunkowego oraz krakowski Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji, a także Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego i Centrum Zarządzania Tunelem.

Dofinansowanie UE

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój, której częścią jest tunel, została współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE to 1 299 635 604,11 zł. 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}