Czas na projekt rozbudowy początkowego odcinka DK28
05.07.2023
Ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie projektu rozbudowy prawie 12 km DK28 między Zatorem a Wadowicami. Najważniejsze cele inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i wzmocnienie konstrukcji nawierzchni.
Przygotowania do rozbudowy
Zamierzamy zmodernizować odcinek drogi krajowej nr 28 od Zatora do Wadowic o długości 11,7 km. Trasa ta biegnie od przygotowywanej obwodnicy Zatora do ronda Generała Władysława Andersa na obwodnicy Wadowic w ciągu DK52. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie koncepcji takiej rozbudowy, która poprawi bezpieczeństwo - szczególnie na skrzyżowaniach. Poza tym chcemy przebudować istniejące i wybudować nowe chodniki oraz poprawić odwodnienie drogi. W ramach prac wzmocnimy też konstrukcję nawierzchni tak, aby spełniała ona parametr nośności 11,5 t.
Wykonawca przygotowując projekt modernizacji drogi będzie spotykał się z mieszkańcami i konsultował z nimi proponowane rozwiązania. Całość prac projektowych potrwa 5 lat. W tym czasie zostanie przygotowane Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej, projekt budowlany i projekt wykonawczy. Zadaniem wykonawcy będzie też uzyskanie decyzji środowiskowej (decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) i pozwolenia na rozbudowę drogi (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej).
DK28 Zator - Wadowice
Ten odcinek DK28 łączy biegnące równolegle do siebie DK44 Tychy - Skawina i DK52 Bielsko-Biała - Głogoczów. Jest to ważna trasa dla mieszkańców powiatów oświęcimskiego i wadowickiego, a zwłaszcza gmin Zator, Tomice i Wadowice. Tylko w tych trzech gminach mieszka prawie 60 tysięcy osób, a w obu powiatach ponad 300 tysięcy.
Ruch na tym odcinku waha się od niespełna 9 tysięcy do prawie 20 tysięcy pojazdów na dobę. Dla porównania, średni ruch na DK28 od Zatora do granicy państwa w Medyce to nieco ponad 11 tysięcy pojazdów. Na przewidzianym do modernizacji odcinku codziennie przejeżdża od 2 do 3 tysięcy ciężarówek. Dlatego tak ważne jest nie tylko poprawienie parametrów technicznych drogi, ale również rozbudowanie jej w sposób zapewniający większe bezpieczeństwo podróżnym i pieszym.