Dom w Naprawie
10.04.2024
Nieczęsto budujemy budynki w ramach naszych inwestycji, a domy drewniane to już zupełny ewenement. Jednym z zadań realizowanych w ramach budowy tunelu pod Luboniem Małym, na drodze ekspresowej S7, było przeniesienie domu pisarza Jalu Kurka. Odtworzony w nowym miejscu, został przez nas przekazany Gminie Jordanów.
Dom Jalu Kurka
Wzorowany na styl zakopiański budynek został zbudowany przez pisarza pod koniec lat 50. ubiegłego wieku. Wcześniej w tym miejscu znajdowała się chałupa jego matki. Dom Kurka to dość duży obiekt, ma cztery kondygnacje, 11 pomieszczeń i powierzchnię użytkową 259 m2.
Zabytkowy budynek znajdował się kilkadziesiąt metrów na zachód od obecnego portalu północnego tunelu, dlatego też podjęto decyzję o jego rozbiórce i przeniesieniu w nowe miejsce. Dom został rozebrany zimą, na przełomie 2021 i 2022 roku. Po renowacji drewnianych elementów konstrukcji i uzupełnieniu zniszczonych części budynek został odtworzony 4 km na południowy zachód od pierwotnej lokalizacji, w Naprawie na działce w pobliżu boiska i pływalni.
Pisarz
Jalu Kurek (1904-1983) był poetą, pisarzem, redaktorem i tłumaczem, przedstawicielem literackiej Awangardy Krakowskiej. Związany rodzinnie z Naprawą, z której pochodziła jego matka. Znaczną część życia spędził w Krakowie, gdzie upamiętniono go nadając jego imię parkowi położonemu przy ul. Warszawskiej. Jego najbardziej znane dzieło to napisana jeszcze przed wojną powieść „Grypa szaleje w Naprawie”, przedstawiająca trudne realia życia małopolskiej wsi w dobie Wielkiego Kryzysu.
Tunel S7
Drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 r. od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 r. Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebiliśmy pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebiliśmy nawę tunelu w kierunku Krakowa. Tunel został udostępniony do ruchu 12 listopada 2022 roku.
Każda z dwóch nitek tunelu ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Zamontowaliśmy w nim m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer. Nasz sprzęt liczy również wszystkie pojazdy przejeżdżające przez tunel. 9 marca tego roku odnotowaliśmy 10-milionowy przejazd.
Dofinansowanie UE
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój, której częścią jest tunel, została współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE to 1 299 635 604,11 zł.