W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kładka o świcie

17.05.2024

Dziś w nocy w Mogilanach położyliśmy przęsła kładki dla pieszych na przygotowanych wcześniej podporach. Operacja trwała 40 minut i wymagała całkowitego zamknięcia ruchu na zakopiance w okolicy budowy.

budowa kładki dla pieszych w Mogilanach, dźwig ustawia przęsła kładki na podporach, prace nocną, ruch na zakopiance zatrzymany

Konstrukcja

Gotowa kładka została dostarczona na plac budowy w czwartek ok. północy. Późnym wieczorem zwęziliśmy obie jezdnie zakopianki do jednego pasa ruchu w każdym kierunku i zaczęliśmy prace związane z montażem deskowania. Następnie o 1:40 zamknęliśmy całkowicie ruch na drodze krajowej nr 7 i rozpoczęliśmy operację przenoszenia dwóch połączonych przęseł na zbudowane w ostatnich miesiącach podpory.  

Przęsła o wadze 16 ton, długości 40 m i szerokości 2,3 m, podnosił dźwig o maksymalnym udźwigu 80 ton. Przenoszenie i ułożenie przęseł poszło sprawnie, o 2:20 ponownie otworzyliśmy ruch na zakopiance. Nad ranem udostępniliśmy kierowcom dwa pasy ruchu w każdym kierunku. 

Kładka w Mogilanach

Nowe przejście dla pieszych nad zakopianką budujemy w południowej części Mogilan, w okolicy przystanku autobusowego Włosań. Łączymy ul. Żary i św. Rity i zapewnimy bezpieczną komunikację między dwiema stronami DK7, dzięki czemu będziemy mogli zlikwidować funkcjonującą dziś w tym miejscu „zebrę”.   

Przez ten odcinek Zakopianki każdego dnia przejeżdża ponad 52 tysiące samochodów, kładka zdecydowanie wpłynie więc na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Od 2017 roku były w tym miejscu trzy wypadki z udziałem pieszych.  

Kładka jest na trzech podporach – dwie będą po obu stronach Zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja ma 3,4 m szerokości i 40 m długości i biegnie 6 m nad DK7. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind.   

Koszt inwestycji to 6 mln zł. Prace planujemy zakończyć w listopadzie tego roku. 

Bezkolizyjne przejścia nad (i pod) Zakopianką

Kładka w Mogilanach to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które realizujemy dla pieszych przechodzących przez Zakopiankę. Bliżej Krakowa, w Libertowie, w najbliższych latach powstaną trzy kładki:  

•             koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;  

•             koło przystanku autobusowego Góra Libertowska;  

•             przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.  

Te obiekty powstaną w ramach przebudowy Zakopianki w Libertowie. Inwestycja już się rozpoczęła i będzie realizowana do 2027 roku.  

Niespełna 1,5 km na południe od przejścia w Mogilanach powstaje kolejna kładka, w Głogoczowie. Jej budowę planujemy rozpocząć na wiosnę. Trwają wstępne prace na budowie węzła drogowego w Krzyszkowicach – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod DK7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.  

Ostatnia kładka powstanie w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. Ten obiekt budujemy w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Oba węzły planujemy zrealizować do końca 2025 roku. 

{"register":{"columns":[]}}