Kolejne odcinki jeszcze przed zimą
14.10.2024
Inwestycje w Małopolsce nie zwalniają. Od połowy roku udostępniliśmy kierowcom trzy bardzo istotne odcinki w ciągu DK47, DK28 i S7. Do tego jeszcze węzeł w Gaju i kładkę w Głogoczowie. I na tym nie poprzestajemy. Jeszcze przed zimą chcemy oddać do ruchu Północną Obwodnicę Krakowa w ciągu S52 i połączyć ją na zasadach przejezdności z drogą ekspresową S7. A i to nie wszystko.
S7 Widoma – Kraków
Ten odcinek to ostatnia część trasy ekspresowej S7, której brakuje do połączenia Warszawy i Krakowa. Trasa składa się z dwóch części.
Pierwsza z nich, tzw. odcinek pozamiejski, to dwupasmowa droga ekspresowa łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice. Od węzła Raciborowice S7 będzie miała trzy pasy. Całość ma 13,3 km i planujemy udostępnienie jej do ruchu pod koniec tego roku i połączenie tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa.
W ostatnich miesiącach układaliśmy warstwy bitumiczne łącznie z warstwą ścieralną. Na terenie węzła Łuczyce prowadziliśmy prace związane ze wzmocnieniem podłoża, wykonaniem warstw konstrukcyjnych, a w ostatnim czasie warstw bitumicznych. Co jeszcze? Budowaliśmy odwodnienie drogi, rowy, kanalizację oraz zbiorniki retencyjne. Prace te są kontynuowane.
W szybkim tempie przybywa również barier energochłonnych i ogrodzeń. Powstają też drogi serwisowe. Trwają roboty wykończeniowe na obiektach inżynieryjnych, których zakończenie pozwoli na połączenie (na razie tymczasowe) z S52 Północną Obwodnicą Krakowa. Jeżeli pogoda pozwoli na realizację wszystkich planów, w przyszłym roku pozostaną do wykonania roboty poza jezdniami głównymi S7. Budowa trasy pomiędzy węzłami Widoma i Mistrzejowice jest zaawansowana w 84 proc.
Od węzła Mistrzejowice trasa biegnie przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Na prawie 5 km miejskiej części trasy powstają dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów. Jest to skomplikowany pod względem inżynieryjnym fragment, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je ponadkilometrową estakadą) i tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej).
W ciągu alei Solidarności został wykonany jeden z obiektów będący elementem składowym wiaduktu, po którym aktualnie odbywa się ruch. Teraz pracujemy nad posadowieniem dwóch pozostałych. Wykonaliśmy również pierwsze odcinki warstw bitumicznych. Trwają ostatnie prace na wiaduktach tramwajowych, które pozwolą na uruchomienie linii tramwajowej do przystanku przy ul. Jarzębiny tak, aby na Wszystkich Świętych można było dojechać na cmentarz Grębałów.
Rozpoczęliśmy również nasuwanie konstrukcji estakady, na której będzie zlokalizowana trasa główna. Jest to olbrzymie wyzwanie inżynierskie, gdyż nasuwane są blisko 1000-metrowe jezdnie o skomplikowanym kształcie. Prace te będą kontynuowane do trzeciego kwartału przyszłego roku. Oprócz tego wykonywane są podpory łącznic i innych obiektów wchodzących w skład węzła. Budowa tej części odcinka jest zaawansowana w 54 proc. Ze względu na przeprojektowanie węzła Mistrzejowice, na które otrzymaliśmy zamienne decyzje ZRID, prace potrwają do 2026 roku.
Wykonawcą trasy z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gülermak (lider) i Mosty Łódź. Wartość prac to nieco ponad 1 mld zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK). Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i ponad 420 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
Ronda w Zakopanem na DK47
Poza budową nowych tras łączących centrum kraju z Podhalem i Tatrami, modernizujemy też istniejące odcinki zakopianki. W samym Zakopanem trwa budowa dwóch rond, na skrzyżowaniach DK47 z ul. Wojdyły i z ul. Ustup. Pierwsze z nich będzie turbinowe, co pozwoli na płynny przejazd w trzech kierunkach – do centrum Zakopanego, do Poronina i na Olczę. Drugie poprawi połączenie drogi krajowej z Ustupem i Harendą.
Obecnie intensywne prace trwają przy przebudowywanym wlocie ulicy Wojdyły do budowanego ronda na DK47. Wykonywana jest podbudowa z kruszywa oraz prace brukarskie. Na pozostałej części trwają prace wykończeniowe, montaż oznakowania pionowego i oświetlenia ulicznego oraz prace porządkowe. Planowany termin zakończenia prac to listopad. Inwestycja zaawansowana jest w około 85 proc.
Ronda są budowane przez Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe. Wartość prac to 10,4 mln zł.
Obwodnice
Budujemy dziś cztery obwodnice, których zadaniem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miast i wsi.
S52 Północna Obwodnica Krakowa
Największą z nich jest ponad 12-kilometrowy odcinek dwujezdniowej i trzypasmowej drogi ekspresowej S52, który połączy dzielnice Bronowice i Prądnik Biały z Nową Hutą. Na trasie powstały dwa tunele, w Zielonkach i Dziekanowicach, o długości odpowiednio 653 i 496 m. Innym znaczącym obiektem na tej trasie jest estakada w Węgrzcach i Bosutowie o długości 569 m.
W ostatnich tygodniach trwały intensywne prace związane z układaniem nawierzchni bitumicznej pomiędzy węzłem Modlnica a węzłem Węgrzce. Na mostach, wiaduktach i estakadach prowadzone są już ostatnie prace wykończeniowe i uzyskiwane są kolejne pozwolenia na użytkowanie. Kończymy również prace ziemne - do wykonania pozostało nam zaledwie ok. 3500 m3 nasypów.
Budowa jest zaawansowana w 95 proc. Termin jej zakończenia (zgodnie z kontraktem), to przełom listopada i grudnia tego roku. Trwa weryfikacja roszczeń wykonawcy o wydłużenie tego terminu, związanych z dodatkowymi pracami archeologicznymi i intensywnymi opadami deszczu.
Północna Obwodnica Krakowa jest budowana przez konsorcjum Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt (lider), Mosty Łódź oraz Gűlermak. Wartość prac to ponad 1,4 mld zł. Inwestycja jest realizowana w ramach RPBDK. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kładka w Modlnicy
Uzupełnieniem prac związanych z budową S52 POK oraz przewidywanym wzrostem natężenia ruchu w Modlnicy na połączeniu z DK94 jest kładka dla pieszych i rowerzystów. Budujemy ją w miejscu, gdzie dziś kończy się krakowski „ring” drogowy, a zastąpi ona dotychczasowe przejścia dla pieszych poprowadzone łącznicami węzła. W maju przeprowadziliśmy widowiskową operację zamontowania stalowego przęsła kładki na podporach.
Kładka będzie miała 70 m długości i 4 m szerokości. Jej wykonawcą jest firma Nowak-Mosty, a wartość prac to 5,9 mln zł. Aktualnie jesteśmy na końcowej fazie robót wykończeniowych i porządkowych. Planowany termin zakończenia budowy to listopad.
DK44 Obwodnica Oświęcimia
W zachodniej części Małopolski budujemy 9-kilometrową obwodnicę Oświęcimia, która omija miasto od południa i połączy się z powstającą na Śląsku trasą S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Nowa DK44 wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum i pozwoli w przyszłości na szybki dojazd do autostrady A4. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Na trasie zaplanowaliśmy trzy mosty. Najkrótszy (12 m) na Młynówce jest już gotowy. Gotowa jest również konstrukcja mostu na Wiśle (432 m). W tym miesiącu planujemy zakończyć prace z ostatnimi elementami płyt trzeciego mostu - na Sole (463 m).
Skończyliśmy niemal wszystkie prace ziemne, a na ostatniej prostej są też zadania związane z przebudową sieci energetycznych, wodnych, kanalizacyjnych i teletechnicznych. Gotowe są konstrukcje rond na ul. Wolskiej, Wojewódzkiej, Legionów, Jagiełły i Zatorskiej.
Na przełomie października i listopada planujemy udostępnić pierwszy, wschodni odcinek obwodnicy. Będzie to prawie 2,2 km trasy między ul. Jagiełły a ul. Zatorską. Budowa jest zaawansowana w 75 proc. Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w połowie 2026 roku.
Wykonawcą inwestycji jest Budimex. Jej koszt to 468 mln zł. Zadanie jest realizowane w ramach RPBDK. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
DK75 łącznik brzeski
Najkrótszą z obecnych inwestycji jest budowa 3-kilometrowego tzw. łącznika brzeskiego, stanowiącego zachodnią obwodnicę miasta. Ten nowy przebieg DK75 to równocześnie początek planowanej sądeczanki, dwujezdniowej trasy, która ma połączyć autostradę A4 ze stolicą Sądecczyzny.
Aktualnie realizujemy m.in. prace związane z konstrukcją drogi, budujemy pobocza, wzmacniamy skarpy. Trwają również roboty brukarskie czy prace związane z kanalizacją deszczową.
Prace na mostach i przepustach zostały praktycznie zakończone. Pozostały do wykonania tylko drobne prace wykończeniowe.
Budowa jest zaawansowana w 90 proc. Termin ich zakończenia zgodnie z umową to październik tego roku. Wykonawca zwrócił się do nas z wnioskiem o wydłużenie tego terminu, wskazując na dużą ilość opadów deszczu i śniegu jesienią zeszłego roku, bardzo trudne warunki gruntowe na terenie budowy oraz dłuższą niż pierwotnie planowano procedurę zatwierdzania projektu przebudowy sieci wodno-kanalizacyjnej. Obecnie jesteśmy w trakcie rozpatrywania tego roszczenia.
Prace realizuje Eurovia. Ich koszt to 102 mln zł. Inwestycja jest realizowana w ramach RPBDK.
DK79 obwodnica Zabierzowa
Pod koniec zeszłorocznych wakacji rozpoczęliśmy budowę 10,3 km obwodnicy Zabierzowa. Nowy przebieg DK79 zacznie się na zachód od węzła Kraków Modlniczka i ominie miejscowość od północy.
Przez pierwsze 3,5 km będzie to trasa dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. W okolicy ul. Kasztanowej będzie miał początek tunel o długości 300 m, który zostanie poprowadzony pod ul. Krakowską. Nad tunelem powstanie m.in. rondo i nowy układ dróg lokalnych. Pierwsze skrzyżowanie na tej trasie powstanie w formie ronda, łącząc ul. Szlachecką i projektowany nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 774. Kolejne rondo pozwoli na włączenie się na obwodnicę z ul. Rodziny Poganów i z ul. Łąkowej w Bolechowicach. Od tego miejsca trasa główna będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
Wykonawca, firma Budimex, po przeprowadzeniu szeregu działań przygotowawczych w postaci prac saperskich, wycinek, rozbiórek, budowy dróg technicznych i ściągnięcia wierzchniej warstwy gleby z terenu przyszłej obwodnicy, przystąpił do realizacji robót zasadniczych.
Na ten moment zrealizowany został pełny zakres dróg technologicznych. Prowadzone są roboty związane ze wzmocnieniami podłoża pod układ drogowy, a także z przygotowaniem podłoża pod fundamenty obiektów mostowych. We wrześniu rozpoczęto realizację ścian szczelinowych od strony zachodniej tunelu. Wykonawca, pomimo kontraktowej przerwy zimowej, planuje - przy sprzyjających warunkach atmosferycznych - kontynuować realizacje robót.
Wartość kontraktu to 676 mln zł. Budowa ma zakończyć się w wakacje 2027 r. Inwestycja jest realizowana w ramach RPBDK.
Modernizacja zakopianki między Krakowem a Myślenicami
DK7, czyli popularna zakopianka, to jedna z najbardziej obciążonych ruchem dróg krajowych w Polsce. Na odcinku między Krakowem a Myślenicami codziennie przejeżdża nią nawet ponad 57 tys. pojazdów. To liczba zbliżona do ruchu na warszawskich wylotówkach na Łomianki DK7, Sękocin DK7 czy Piaseczno DK79, z których w każdym przypadku korzysta nieco ponad 60 tys. aut. W Małopolsce na zakopiance łączy się kilka rodzajów ruchu – lokalny, tranzytowy i turystyczny, zmierzający w kierunku Beskidów i Tatr. Realizujemy szeroko zakrojony program, którego celem jest poprawa płynności ruchu na tej trasie i zwiększenie jej przepustowości. Budujemy węzły drogowe, likwidując przy tym niebezpieczne skrzyżowania, jak również stawiamy kładki dla pieszych. Każda z inwestycji jest na różnym etapie budowy.
Roboty przygotowawcze na budowie węzła w Krzyszkowicach mamy już za sobą. Zakończyliśmy wycinki drzew i krzewów, usunęliśmy większość kolizji z istniejącym uzbrojeniem terenu, rozebraliśmy budynki przeznaczone do likwidacji, a także przeprowadziliśmy rozpoznanie saperskie i archeologiczne. Jeszcze przed początkiem zimy planujemy rozpocząć prace konstrukcyjne przy tunelu pod zakopianką i murach oporowych. Tunel pozwoli na bezpieczny przejazd z i do wsi oraz dalej, w kierunku Sieprawia.
Roboty planujemy zrealizować do końca 2025 roku. Węzeł buduje firma Nowak-Mosty, a koszt prac to 91,1 mln zł.
Dziś wjazd do Myślenic ul. Sobieskiego od strony Krakowa sterowany jest sygnalizacją świetlną. W tym miejscu powstaje kolejny węzeł, który usprawni ruch lokalny i poprawi płynność na zakopiance.
Na ten moment zakończyliśmy wycinkę drzew i krzewów oraz rozbiórkę budynków. Jesteśmy w trakcie prac przy sieci gazowej, deszczowej, elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej. W maju zaczęliśmy prace związane z poszerzaniem jezdni DK7 i budową fundamentów podpory wiaduktu, który pobiegnie nad zakopianką. Do tej pory udało się wykonać trzy podpory i pracujemy nad przyczółkami obiektów.
Poza węzłem drogowym rozpoczęliśmy również budowę kładki dla pieszych, dzięki czemu zlikwidujemy kolejną „zebrę”.
Budowa potrwa do końca 2025 roku. Inwestycję realizuje Banimex. Wartość prac to 55,9 mln zł.
W maju położyliśmy na podporach przęsła kolejnej kładki dla pieszych, która połączy ul. Żary i ul. Św. Rity w Mogilanach. Przez ten odcinek zakopianki każdego dnia przejeżdża ponad 52 tys. samochodów. Kładka zdecydowanie wpłynie więc na poprawę bezpieczeństwa. Od 2017 roku były w tym miejscu trzy wypadki z udziałem pieszych.
Kładka będzie miała 3,4 m szerokości, 40 m długości i będzie biec 6 m nad DK7. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind.
Koszt inwestycji to 6,5 mln zł. Kładkę planujemy udostępnić jeszcze w listopadzie tego roku. Wykonawcą jest Primost Południe.
Rozbudowa DK94 w Olkuszu
Zaczęliśmy bardzo istotną dla tego miasta modernizację drogi krajowej nr 94 na odcinku o długości 4,4 km. Tą trasą codziennie przejeżdża ponad 32 tys. aut. Zacznie się na wysokości Grodziska na ul. Staromiejskiej i sięgnie prawie do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską. Na tym krótkim fragmencie kompleksowo przebudujemy sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Dodatkowo powstanie też kładka dla pieszych łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną.
Na głównym skrzyżowaniu w centrum miasta, pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską, zaplanowano dwupoziomowy węzeł. Na poziomie gruntu powstanie skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim zostanie poprowadzona droga krajowa. Poza tym przebudujemy jeszcze pięć skrzyżowań na DK94 – z ul. Gwarków i ul. Wspólną, z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza, z ul. Wiejską i ul. Słowackiego oraz z ul. Wyszyńskiego. Wszystkie te skrzyżowania będą miały sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstanie rondo turbinowe.
Na ten moment rozpoczęliśmy prace zasadnicze związane z modernizacją olkuskiego odcinka DK94. Pierwszy etap robót polega na rozebraniu dotychczasowej jezdni. Cały zakres prac na tym odcinku przyniesie spore utrudnienia w ruchu ulicznym.
Prace potrwają do września 2026 roku. Wykonawcą jest konsorcjum NDI (lider), NDI SOPOT, Masfalt i Drogomex. Wartość inwestycji to 217 mln zł.
Małe sukcesy też cieszą
Drugie półrocze obfitowało w małe, ale znaczące sukcesy, które podniosły komfort i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników.
Pod koniec czerwca otwarliśmy węzeł drogowy na zakopiance w Gaju z ponad 120-metrowym wiaduktem łączącym ul. Widokową i Zadziele. Wiadukt ułatwia przejazd między dwiema częściami podkrakowskiej miejscowości. Poza samym węzłem wybudowaliśmy też 750 m chodnika i nową kanalizację deszczową, przebudowaliśmy także sieci techniczne, m.in. gazową wysokiego ciśnienia. Koszt budowy to prawie 44 mln zł.
Na koniec lipca – na dwa miesiące przed pierwotnie zakładanym terminem – puściliśmy ruch na 100-metrowym odcinku drogi krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej, który został zniszczony przez osuwisko.
W sierpniu oddaliśmy do użytkowania 5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 między Miechowem a Szczepanowicami. Dzięki temu kierowcy mogą korzystać z blisko 260 km ekspresówki na północ od Krakowa i dotrzeć nią do Warszawy, omijając Kielce i Radom.
Również w sierpniu udostępniliśmy kierowcom długo wyczekiwany odcinek drogi krajowej nr 47 na trasie Rdzawka – Nowy Targ. Aktualnie ruch odbywa się po placu budowy z ograniczeniem prędkości do 70 km/h, ale przejazd po nowym śladzie nawet z ograniczeniem prędkości i tak ucieszył kierowców i w znacznym stopniu skrócił czas przejazdu. Do końca października planujemy wprowadzić docelową organizację ruchu zarówno na wszystkich węzłach, jak i na trasie głównej.
Ostatnim sukcesem, jakim możemy się pochwalić, jest zakończenie budowy kładki w Głogoczowie, które miało miejsce we wrześniu. Kładka nad zakopianką zastępuje dotychczasowe przejście dla pieszych koło przystanku Głogoczów Podlesie. Koszt inwestycji to 5,4 mln zł.