Kontynuujemy prace na węźle Mistrzejowice
09.07.2024
Otrzymaliśmy zmienione zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla węzła Mistrzejowice w ciągu drogi ekspresowej S7. Wprowadzone przez wykonawcę zmiany w projekcie poprawiły jego geometrię, a przeprojektowane łącznice zmieniły przekrój na dwupasowy.
W oparciu o aktualne dane
Węzeł Mistrzejowice projektowany był przez poprzedniego wykonawcę drogi ekspresowej S7 Widoma – Kraków, w oparciu o posiadane na tamten czas dane ruchowe. Po otrzymaniu nowych wyników badań natężenia ruchu, wykonanych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021, okazało się, że ruch na odcinku istniejącej S7, od węzła autostradowego Kraków Bieżanów do węzła Kraków Przewóz, wzrósł w ciągu 5 lat o 145 proc. Natomiast od 27 do 100 proc. - w zależności od badanego odcinka - wzrósł w tym czasie ruch na A4 Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa. Największy wzrost (o 100 proc.) odnotowano na odcinku od węzła Kraków Wieliczka do węzła Kraków Bieżanów (ze zjazdem na S7).
Analiza i decyzja
Nowa sytuacja, związana z gwałtownymi wzrostami natężeń ruchu, spowodowała konieczność przeanalizowania zastosowanych rozwiązań pod kątem przepustowości węzła Mistrzejowice. O wykonanie analizy zwróciliśmy się do specjalistów z Politechniki Krakowskiej. Wnioski wskazały potrzebę przeprojektowania dwóch łącznic węzła Mistrzejowice: łącznicy z S7 na S52 w kierunku z węzła Grębałów na S52 POK oraz łącznicy z S52 POK w kierunku węzła Grębałów na S7. Tym samym poprawiono nie tylko geometrię samego węzła, ale zmieniono przekrój łącznic na dwupasowy. Wprowadzone korekty zwiększą przepustowość poprzez uniknięcie tzw. wąskich gardeł.
Pod koniec tego roku udostępnimy do ruchu tzw. odcinek pozamiejski S7 o długości 11,2 km, od Widomej do węzła Mistrzejowice, który będzie połączony tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa. Szacowane oddanie węzła do ruchu, który dopnie cały ring krakowski, to połowa 2026 r.