Kto chce wiercić?
26.03.2024
Otworzyliśmy oferty firm zainteresowanych przeprowadzeniem badań geologicznych na obszarze planowanej Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52 Bielsko-Biała – Głogoczów. Przetarg został podzielony na sześć części, oferty zostały złożone tylko dla odcinka V, Jaroszowice – Kalwaria Wschód. Planujemy ponowne ogłoszenie przetargu na badania. O zakresie, szczegółach i podjętych decyzjach będziemy informować osobnym komunikatem.
Odcinek V Jaroszowice – Kalwaria Wschód 15,56 km
To najdłuższy z odcinków wyodrębnionych w tym przetargu. Ta część S52 pozwoli na ominięcie znanego powszechnie wiaduktu kolejowego w Kleczy Dolnej. Zrobimy tu aż 1701 wierceń o długości niespełna 22,8 km oraz 657 sondowań.
Wykonawca na przeprowadzenie prac będzie miał 10 miesięcy.
W przetargu na prace na tym odcinku oferty złożyli:
- MGGP S.A., wartość oferty 27 234 856,80 zł;
- GTPRO sp. z o.o., wartość oferty 22 815 442,20 zł.
Na przeprowadzenie tych prac zarezerwowaliśmy 13 426 065,00 zł.
Pozostałe odcinki
Przetarg został podzielony na sześć części, poza wskazanym wyżej odcinkiem V są to odcinki:
- I węzeł Bielsko-Biała Hałcnów (bez węzła) – węzeł Kęty 11,15 km
- II węzeł Kęty (bez węzła) – węzeł Bulowice 5,69 km
- III węzeł Bulowice (bez węzła) – węzeł Chocznia 12,96 km
- IV węzeł Chocznia (bez węzła) – węzeł Jaroszowice 4,44 km
- VI węzeł Kalwaria Wschód (bez węzła) – węzeł Głogoczów 11,61 km
Badania geofizyczne
Wyniki badań posłużą do przygotowania szczegółowej dokumentacji inwestycji. W 2021 roku przeprowadziliśmy badania geofizyczne metodą elektrooporową (ERT, ang. Electrical Resistivity Tomography) i sejsmiczną (SRT-P, ang. Seismic Refraction Tomography; MASW, ang. Multichannel Analysis of Surface Waves). Metoda elektrooporowa wykorzystuje właściwość prądu elektrycznego, który przepływając przez dany materiał napotyka opór. Poszczególne struktury geologiczne stawiają różny opór, dzięki czemu badanie ERT pozwala na poznanie budowy terenu. Podobne zjawisko wykorzystywane jest w badaniach sejsmicznych, w których wykorzystywana jest fala dźwiękowa. W zależności od budowy terenu rozchodzi się ona pod powierzchnią ziemi i odbija od struktur geologicznych na różny sposób. Te metody badań pozwalają poznać w pewnym przybliżeniu budowę geologiczną obszaru.
Badania geologiczne
Planujemy wykonanie ponad 6,7 tysiąca odwiertów i ponad 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów, ich łączna długość to prawie 75,7 km. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.
Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Beskidzka Droga Integracyjna
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 nowych węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52.
Planowany termin ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa to IV kwartał 2025 roku. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Planowane połączenie S52 z przyszłą drogą ekspresową S7 Kraków – Myślenice będzie analizowane w ramach przygotowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla nowej zakopianki.