Kto zajmie się utrzymaniem tunelu na S7?
16.09.2024
Ogłosiliśmy przetarg na utrzymanie systemów bezpieczeństwa i obsługę Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) dla tunelu pod Luboniem Małym w ciągu drogi ekspresowej S7. Potencjalni wykonawcy mają 35 dni na sporządzenie ofert. Do czasu rozstrzygnięcia przetargu, zadanie realizuje firma, która wygrała przetarg na utrzymanie tunelu w listopadzie 2022 r.
Kompetencje na wagę 40 punktów
Wszyscy zainteresowani udziałem w przetargu muszą wziąć pod uwagę nie tylko cenę swojej usługi, ale i kryterium jakościowe. Istotnym elementem będzie posiadanie w swoich szeregach zarówno doświadczonego koordynatora CZT, jak i serwisantów. Wykonawcy muszą wskazać osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, a które legitymują się kwalifikacjami zawodowymi i doświadczeniem odpowiednim do funkcji, jakie zostaną im powierzone. Za to kryterium można uzyskać 40 punktów. Pozostałe 60 punktów stanowi cena.
Okres obowiązywania umowy na utrzymanie tunelu to 3 lata.
Otwarte całą dobę – 7 dni w tygodniu
Po prawie dwóch latach użytkowania tunelu w Naprawie możemy potwierdzić – nie ma dnia ani godziny, aby obiekt nie był monitorowany. Tak jest od momentu oddania tunelowego odcinka do ruchu i tak będzie nadal. Centrum Zarządzania Tunelem nie ma czasu na złapanie oddechu. Wykonawca, który podejmie się zarządzania obiektem, musi zapewnić odpowiedni personel, tak, aby praca mogła odbywać się nieprzerwalnie, o każdej porze dnia i nocy, bez względu na święta i inne dni ustawowo wolne od pracy. Dyspozytornia jest nie tylko sercem, ale i mózgiem funkcjonowania tunelu – to tam podejmowane są kluczowe decyzje związane z bieżącym funkcjonowaniem obiektu.
Więcej o zastosowanych systemach bezpieczeństwa pisaliśmy tutaj.
Co jeszcze
Dyspozytornia to nie wszystko. Przetarg nie ogranicza się tylko do Centrum Zarządzania Tunelem. To również bieżące utrzymanie urządzeń i systemów infrastruktury zarówno w tunelu, jak i w budynkach technicznych. Wykonawca odpowiedzialny będzie również za zachowanie czystości obiektów, ewentualne naprawy i usuwanie awarii w zakresie jaki zostanie zlecony przez GDDKiA.
Szczegółowe informacje o zakresie prac znajdują się w opisie zamówienia.
O tunelu
Tunel w ciągu S7 został oddany do użytkowania 12 listopada 2022 r. i kosztował prawie miliard złotych. Jego drążenie rozpoczęliśmy w 2017 r.
Każda z dwóch naw tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. W tunelu funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości, a przejazd z prędkością 100 km/h zajmuje ponad minutę.
Ponieważ tunel położony jest na odcinku S7 o znaczeniu turystycznym, największe natężenie ruchu obserwujemy w weekendy. Do tej pory zarejestrowaliśmy pięć dni, kiedy liczba aut jadących tunelem przekroczyła 40 tysięcy, tj. 10 września 2023 r. - 40 524 pojazdy, 11 sierpnia 2024 r. - 44 217 pojazdów, 15 sierpnia - 41 118 pojazdów, 18 sierpnia - 40 913 pojazdów oraz 8 września - 42 077 pojazdów.