„Małe” inwestycje o wielkim znaczeniu
26.06.2024
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej to jedno z rządowych przedsięwzięć, którego celem jest poprawa jakości dróg i urządzeń z nimi związanych, a dzięki temu – zmniejszenie liczby wypadków. Te małe (w porównaniu do np. budowy dróg szybkiego ruchu) inicjatywy mają ogromne znaczenie dla pieszych i kierowców. To dzięki nim m.in. modernizowane są stare skrzyżowania, budowane kładki dla pieszych i lewoskręty.
Bezpieczna zakopianka
Główna trasa turystyczna regionu i jedna z dróg o największym ruchu to obszar, który intensywnie modernizujemy. Między Krakowem a Myślenicami budujemy dwa nowe węzły drogowe, w Krzyszkowicach i w Myślenicach. Obie inwestycje powstaną do końca przyszłego roku, zamiana niebezpiecznych skrzyżowań w bezkolizyjne będzie dużym ułatwieniem dla kierowców i mieszkańców. W czerwcu skończyliśmy budowę węzła w Gaju, trwają procedury odbiorowe przed dopuszczeniem go do ruchu.
Na trasie do Myślenic budujemy też kładki dla pieszych. Dziś w budowie są trzy – w Mogilanach, Głogoczowie i w Myślenicach, kilkaset metrów na północ od węzła. W Klikuszowej powstaje prawie 0,5 km nowego chodnika, a w Zakopanem budujemy dwa ronda na skrzyżowaniach DK47 z ul. Ustup i ul. Wojdyły. Dzięki temu poprawi się płynność ruchu na wjeździe do stolicy polskich Tatr oraz ułatwi przejazd na Ustup i Harendę.
Skrzyżowania
W Programie Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej zrealizowaliśmy dziewięć inwestycji, które zakładały modernizację skrzyżowań, budowę rond lub lewoskrętów. Zmiany zaszły w Zakopanem, w Makowie Podhalańskim, Chrzanowie, Pcimiu, Nowym Targu, Maciejowej, Tęgoborzu i Nowych Dworach.
Ważnym zadaniem poprawiającym jakość sieci drogowej jest przebudowa 4,4 km DK94 prowadzącej przez Olkusz. Inwestycja jest realizowana poza PBID, zakłada przebudowę kluczowych skrzyżowań, poprawienie parametrów drogi i stworzenie na przecięciu ulic Centralnej, Kościuszki i Rabsztyńskiej dwupoziomowego węzła.
Ułatwienia dla pieszych
Od 2021 roku zbudowaliśmy 36 km chodników. Obecnie na drodze krajowej nr 28 budujemy prawie 700 m chodnika w Naprawie i Rabie Wyżnej. Kolejne 4,2 km powstają w Maciejowej, Nowej Wsi, Roztoce Wielkiej, Gnojniku i Muszynce na DK75. Ponad 2,1 km chodnika budujemy też na drodze krajowej nr 52 w Choczni i Kleczy Dolnej. W ramach tych inwestycji powstają też nowe zatoki autobusowe, do końca roku będzie ich łącznie 20.
Poza PBID prowadzimy też inne zadania poprawiające bezpieczeństwo. W Modlnicy budujemy nad obwodnicą Krakowa kładkę pieszo-rowerową, która zastąpi przejścia na zjazdach na DK94.
Oświetlenie
Uczestnicy ruchu drogowego muszą widzieć się nawzajem. Widoczność to największy problem w okresie jesienno-zimowym, gdy szybko zapada zmierzch. Dlatego istotną częścią naszego programu poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych jest doświetlanie tych miejsc. Wspólnie z gminami rozpoczęliśmy ten proces w 2016 roku. Od 2021 roku realizujemy go jako część PBID. W ramach tego programu doświetliliśmy prawie 450 przejść.
Oświetlenie przejścia dla pieszych nie może ograniczać się tylko do samych pasów, gdyż wtedy przejście nie jest dobrze widoczne dla kierowcy. Nie są też widoczni piesi zbliżający się do przejścia. Na przejściach montujemy specjalne lampy, które oświetlają nie tylko same przejście, ale również chodnik. Dzięki temu kierowca może wcześniej dostrzec miejsce na drodze, w którym powinien zachować szczególną czujność i ostrożność. Ponadto te lampy są ustawione w taki sposób, że oświetlają całą sylwetkę pieszego, dzięki czemu jest on dużo lepiej widoczny dla kierowców.