W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Mamy propozycję przebiegu obwodnicy Makowa

31.07.2024

Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Makowa Podhalańskiego. Nowy ślad drogi krajowej nr 28 będzie miał 6,78 km i pobiegnie na południe od miasta. Inwestycja jest częścią rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Projekt obwodnicy Makowa Podhalańskiego

Przebieg nowej trasy

Proponowany przez nas wariant rozpoczyna się na ul. Makowskiej, we wschodniej części Suchej Beskidzkiej. Tu planujemy budowę ronda.  

Droga będzie biegła przez Maków Podhalański, Grzechynię i Białkę. Na trasie powstaną dwa skrzyżowania: 

  • rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową i ul. Za Wodą; 
  • rondo w okolicy potoku Dudrakówka, z przejazdem w kierunku drogi wojewódzkiej nr 957. Budowę połączenia z drogą gminną i DW957 współfinansować będzie gmina Maków Podhalański. 

Wzdłuż obwodnicy powstaną dodatkowe drogi lokalne, co poprawi dostępność komunikacyjną przyległych terenów. Zostaną one połączone przejazdami pod obwodnicą. Trasa będzie kończyć się w Białce, w okolicy skrzyżowania z DW957. 

Obwodnica będzie jednojezdniowa, w każdym kierunku ruch będzie poprowadzony jednym pasem. Na trasie powstanie prawie 400-metrowy most na Skawie oraz dwa wiadukty nad torami kolejowymi długości ponad 400 m i prawie 80 m. Zbudujemy też drugi most na Skawie, którym będzie przebiegać ul. Sportowa. 

Dalsze etapy prac

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożyliśmy do Burmistrza Makowa Podhalańskiego. Kolejnym etapem prac po uzyskaniu decyzji będzie przygotowanie przetargu na projekt i budowę nowej trasy. Planujemy ogłosić go w 2026 roku. Budowa mogłaby się rozpocząć w 2028 roku. 

Program budowy 100 obwodnic

W Małopolsce przygotowujemy siedem inwestycji omijających lokalne i subregionalne ośrodki miejskie o łącznej długości ok. 50 km.  

W maju 2022 roku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Piwnicznej-Zdroju w ciągu DK87, a wiosną ubiegłego roku dla obwodnic Nowego Targu (DK49) i Limanowej (DK28).   

Trwa opracowywanie dokumentacji dla pozostałych obwodnic. Analizujemy szczegółowe rozwiązania dla tras, która mają ominąć Chrzanów i Trzebinię (DK79) oraz Tarnów (DK73). Obwodnica Wadowic uzyskała w marcu decyzję środowiskową. Kolejnym etapem jest przygotowanie projektu budowlanego oraz wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.  

Rządowy Program budowy 100 obwodnic jest planowany do realizacji do 2030 roku. 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}