W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Mamy przebieg obwodnicy Wadowic!

13.03.2024

Może rozpocząć się kolejny etap, opracowanie projektu budowlanego dla południowej obwodnicy tego miasta. Burmistrz Wadowic wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zatwierdzający przebieg trasy. To pierwsza z małopolskich dróg wskazanych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, która dostała taką decyzję.

DK28 południowa obwodnica Wadowic, teren budowy przyszłej trasy, na pierwszym planie rondo, w oddali masyw Beskidu Małego, po lewej rzeka Skawa

Nowe połączenie dwóch dróg krajowych

Południowa obwodnica Wadowic połączy rondo Generała Leopolda Okulickiego, będące głównym skrzyżowaniem we wschodniej części miasta, z ul. Zegadłowicza prowadzącą w kierunku Suchej Beskidzkiej i dalej do Limanowej oraz Nowego Sącza. Na rondzie krzyżują się dwie ważne dla Małopolski drogi krajowe: nr 28 z Zatora do Medyki oraz nr 52 z Bielsko-Białej do Modlniczki. Dzięki budowie wzdłuż Skawy nowego odcinka o długości 1,43 km kierowcy jadący DK28 w kierunku Beskidów ominą ul. Lwowską, ul. Putka i ul. Zegadłowicza. Obwodnica będzie też krótsza o prawie pół kilometra niż dotychczasowy przebieg drogi krajowej. 

Inwestycja wiązać się będzie z rozbudową ronda Okulickiego, które stanie się rondem turbinowym. Dalej w kierunku ronda przy centrum handlowym obwodnica będzie poprowadzona śladem ul. Błonie i będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. To drugie rondo zostanie również rozbudowane do ronda turbinowego.  

Dalej na południe trasa będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy, po jednym w każdym kierunku i pobiegnie nowym śladem wzdłuż Skawy. Powstanie most nad Dąbrówką, zbudujemy też na wschód od drogi kładkę pieszo-rowerową. Ta kładka będzie się łączyła po północnej stronie ze ścieżką rowerową, a po południowej stronie z dodatkową jezdnią, którą wybudujemy po wschodniej stronie obwodnicy i którą będzie prowadziła w kierunku szlaku VeloSkawa. Ta jezdnia będzie też połączona z ul. Błonie poprzez przejazd pod obwodnicą. 

Na końcu obwodnicy na ul. Zegadłowicza zbudujemy rondo turbinowe, które docelowo pozwoli na wjazd na Beskidzką Drogę Integracyjną poprzez węzeł Wadowice. 

Wspólna inwestycja Gminy i GDDKiA

W październiku 2019 roku zawarliśmy z Gminą Wadowice porozumienie dotyczące wspólnego przygotowania obwodnicy. Gmina jest odpowiedzialna za przygotowanie inwestycji – opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowania oraz zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, a także wykup gruntów. Za budowę i jej sfinansowanie będzie odpowiadała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.  

Kolejnym etapem po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest przygotowanie projektu budowlanego oraz wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po otrzymaniu tego dokumentu będzie można ogłosić przetarg na budowę nowej trasy. 

Inwestycja jest przewidziana do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. 

BDI

S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.  

Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52.  

Planowany termin ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa to IV kwartał 2025 roku. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). 

100 obwodnic w Małopolsce

W naszym województwie przygotowujemy siedem tras, których podstawowym zadaniem jest wyprowadzenie ruchu z centrów miast. 

W maju 2022 roku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Piwnicznej-Zdroju, a wiosną ubiegłego roku dla obwodnic Nowego Targu DK49 i Limanowej DK28. Trwają prace projektowe związane z przygotowaniem dokumentacji dla obwodnic Makowa Podhalańskiego DK28, Chrzanowa i Trzebini DK79 oraz Tarnowa DK73. We wszystkich tych ośrodkach mieszka łącznie prawie ćwierć miliona osób.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}