W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Po rozmowach czas na oferty

26.04.2024

Zakończyliśmy etap przygotowania założeń kontraktu na budowę obwodnicy Zatora. W pracach poza GDDKiA uczestniczyły trzy firmy z branży budowlanej. Mogą one teraz składać oferty na realizację tej inwestycji. Termin upływa 5 czerwca.

Grafika ronda w ciągu obwodnicy Zatora

Do BIM-u gotowi? Start!

Przypomnijmy - kontrakt budowy obwodnicy Zatora będzie realizowany w nowatorski sposób. Zastosujemy metodykę BIM, czyli zarządzanie informacją, w którym od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność na świecie. 

Dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania danego obiektu, np. budynku lub drogi.  

Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).   

6 -> 3 -> 1

Wykonawcę budowy wybieramy nie poprzez stosowany zwykle w takich sytuacjach przetarg, ale w innym trybie przewidzianym w Prawie zamówień publicznych – dialogu konkurencyjnym. W pierwszym etapie tej procedury zgłosiło się do nas sześć firm. Spośród nich wybraliśmy trzy, z którymi prowadziliśmy zasadniczy dialog. 

Celem tej procedury było wspólne wypracowanie założeń opisu przedmiotu zamówienia i warunków realizacji kontraktu w zakresie obszaru BIM. Chcieliśmy, żeby przedstawiciele wykonawców mieli wpływ na kształt kontraktu, który będą potem realizować. Pracowaliśmy nad uproszczeniem i automatyzacją niektórych procedur kontraktowych, żeby usprawnić przepływ informacji. Dzięki BIM chcemy nimi skutecznie zarządzać. 

Z wykonawcami spotykaliśmy się w czterech turach. Podczas trzech pierwszych rozmawialiśmy osobno z każdą firmą o jej doświadczeniach związanych z BIM, korzyściach, jakie stosowanie tej metodyki przynosi na budowie oraz rozwiązaniach możliwych do wprowadzenia na naszym kontrakcie. W czasie ostatniej tury przedstawiliśmy wszystkim wykonawcom nasz pomysł na BIM, wypracowany na podstawie wcześniejszych rozmów i zaproponowaliśmy założenia przyszłego kontraktu związane z BIM. To właśnie czwarta tura była czasem podsumowań i ostatnich uwag, które wpłynęły na ostateczny kształt dokumentów. 

Budowa obwodnicy Zatora będzie także pierwszą drogową inwestycją w krakowskim oddziale GDDKiA, w której zostanie zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy. Założeniem kontraktu jest wyeliminowanie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, dokumentacji papierowej. 

Wszyscy wykonawcy bardzo zaangażowali się w przygotowanie założeń innowacyjnego kontraktu. Spotykając się każdy, zarówno przedstawiciele branży budowlanej jak i drogowcy z GDDKiA, miał poczucie, że uczestniczy w przygotowaniu rozwiązania, które ma szanse zmienić sposób realizacji inwestycji drogowych w naszym kraju. Dziękujemy wszystkim firmom za to podejście i gotowość do dzielenia się swoimi doświadczeniami. 

Finał już blisko

Teraz czas na ostatni etap – zaprosiliśmy trzech wykonawców biorących udział w dialogu (Mostostal Warszawa, Skanska i konsorcjum Strabag) do złożenia ofert budowy nowej drogi. Inwestycja zostanie powierzona temu, którego propozycja zostanie oceniona jako najkorzystniejsza.   

Obwodnica Zatora  

Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum Zatora po zachodniej stronie miasta. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.   

Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.    

RPBDK

Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Przewidywany czas budowy to lata 2024-2026.  

Program określa cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Polski oraz drogowych połączeń komplementarnych. Łącznie na realizację inwestycji, po aktualizacji programu z początku września br., zostanie przeznaczone 299,5 mld zł. Limit finansowy obejmuje nowe zadania o wartości około 192 mld zł, zadania kontynuowane o wartości 104,5 mld zł oraz rezerwę w wysokości 3 mld zł. Jest to największy program drogowy w historii Polski.  

Podstawowym źródłem finansowania jest Krajowy Fundusz Drogowy, zasilany m.in. środkami z programów operacyjnych Unii Europejskiej. Limit finansowy nowego programu powinien pozwolić na zakończenie całej, docelowej sieci autostrad i dróg ekspresowych określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.  

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych zakłada realizację inwestycji drogowych w ciągu dróg krajowych, dróg ekspresowych oraz autostrad o łącznej długości ponad 6,2 tys. km. Nowe inwestycje będą obejmowały zadania o długości 2,7 tys. km, natomiast zadania kontynuowane, rozpoczęte w ramach dotychczasowego programu drogowego, mają ponad 3,5 tys. km.  

{"register":{"columns":[]}}